מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

תנועת הבריחה מרומניה

אני וסבתי
אני עם אבי ואמי
מרומניה לאוסטריה לישראל

שמי זיווה, זלדה פרדו, נולדתי בשנת 1949 לבית משפחת זילברשטיין, בחיפה. אני בחרתי להביא את סיפור ה"בריחה", העלייה של הורי, טויבי וקלרה זילברשטיין, שגדלו ברומניה מהעיר יאשי לישראל.

חורף עז וקשה ברומניה של שנת 1947 לאחר מלחמת העולם השנייה נרקמה תוכנית של ניצולי השואה לבריחה מאירופה לישראל.

תנועת ההגנה סייעה ליהודים ניצולי השואה באירופה לעלות בעלייה בלתי חוקית, המונית לישראל. בתום מלחמת העולם השנייה, החיים היו קשים באירופה, הכל היה הרוס, בתים ותשתיות היו מפוצצים והיה עליהם לבנות ולתקן את הנזקים.

השורדים מהמלחמה (במיוחד הצעירים) השתתפו בתוכנית הבריחה בדרך לארץ ישראל. התכנית כללה נתיב בריחה בהליכה לאוסטריה והפלגה לישראל

הוריי טויבי וקלרה זילברשטיין ניצולי השואה באירופה

תמונה 1

הוריי טויבי וקלרה זילברשטיין, גדלו ברומניה באותה שכונה בעיר יאשי. שניהם עברו את השואה הנוראה והמכפישה ברומניה בעיר יאשי ואף הם הצטרפו לאותה תנועת נוער שמטרתה הייתה להגיע לארץ ישראל. הם ברחו ביחד בנתיב המילוט "הבריחה" מיאסי לכיוון אוסטריה בדרך לא דרך, הם הלכו במיוחד בלילות ובימים הסתתרו.

הדרך הייתה קשה עד מאוד, החורפים היו קרים ועזים עם רוחות עזות, כמות האוכל הייתה מועטה. הם סיפרו שבמיוחד היה קשה להם לעבור את הרי האלפים וללא הייתה ברירה אלא לחצות זאת ברגליהם.

בין הבורחים היו תינוקות, נשים בהריון, זקנים, ילדים, וחולים שהיה לתמוך בהם לעזור בקטעים הקשים ביותר. בסוף המסע הם הגיעו לוינה בירת אוסטריה והשתכנו בבית החולים על שם רוטשילד, שממשלת אוסטריה וארצות הברית במיוחד הג'וינט פינו מקום שם למען הפליטים. הוריי שהו במחנה כ-9 חודשים ושם גם התחתנו. השהייה במחנה הייתה קשה ביותר.

תנועת הבריחה והעפלה דרך אירופה והים התיכון בשנים 1945-1948 הייתה בלתי חוקית כי הבריטים אסרו על היהודים לעלות לארץ ולכן הוקמה תנועת הבריחה.

באפריל 1948, עלו הורי לארץ מוינה דרך אירופה וממרסי צרפת הפליגו באנייה טרנסילבניה לכיוון הארץ והגיעו לחיפה. בחיפה העבירו אותם למחנה עתלית ומיד גייסו את אבי לקרבות ואמי נשארה במחנה עד שקיבלה דירת חדר בבית משותף שכלל שלוש משפחות, מטבח אחד שירותי גג משותפים ברחוב מנסור מספר 5 בחיפה.

עם אמי ואבי בישראל

תמונה 2

הזוית האישית

תנועת הבריחה והעפלה דרך אירופה והים התיכון שתיהן תחת הגג של "המוסד" ועלייה ב' בראשותו של שאול אביגדור הם החלקים שמרכיבים את עליית שארית הפליטה לארץ ומהווה פרק מפואר בתולדות תקומת ישראל וגבורה ואומץ !! פעילותם תרמה רבות להחלטה של הא"ום על הקמת מדינת ישראל בכ'ט בנובמבר 1947

מילון

ג'בה
צפרדע

יאשי
יאשי בגרמנית: (בעברית מופיעים לעיתים גם התעתיקים יאסי ויאש) היא העיר הרביעית בגודלה ברומניה, והמטרופולין השני בגודלו ברומניה, בירת מחוז יאשי הנמצא באזור ההיסטורי של מולדובה. העיר הייתה בירת נסיכות מולדובה בשנים 1564–1859, אחת משתי הבירות של הנסיכויות הרומניות המאוחדות בשנים 1859 - 1862 ובירתה החלופית של רומניה בעת הכיבוש הגרמני של בוקרשט במלחמת העולם הראשונה. ויקיפדיה

טרנסילבניה
טרנסילבניה (ברומנית: Transilvania) הייתה אוניית נוסעים רומנית, שהפליגה עם תיירים בים השחור, בים התיכון, בים סוף ובאוקיינוס ההודי. טרנסילבניה הובילה עולים חדשים שעלו לארץ ישראל לפני ואחרי מלחמת העולם השנייה ובהמשך למדינת ישראל. טרנסילבניה הייתה אוניית פלדה באורך 132 מטר, רוחב 17.6 מטר, גובה 8.5 מטר ומשקל נטו 5160 טונות. לספינה היו שלושה סיפונים, שני מנועי דיזל, 12 צילינדרים, שני מדחפים ועוצמה של 23000 כוחות סוס. הספינה הייתה מיועדת להובלת 412 נוסעים, אך בהובלת עולים חדשים צופפו על סיפוניה עד אלפיים נוסעים. ויקיפדיה

ציטוטים

”איציק שפיציק גרינה ג'בה נם השטקן שלוג דה בבה“

הקשר הרב דורי