מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הבריחה של מתנה ישראל מעירק

הקשר הרב דורי - שיח בנושא חנוכה
הקשר הרב דורי - מפגש פתיחה
ברחנו מעירק ורכבנו על חמורים

שמי מתנה ישראל. אני נקראת על שם סבתי.

העלייה לארץ והילדות

נולדתי בעיראק בשנת 1937 למשפחה מורחבת. השלישית מבין שנים עשר אחים ואחיות. בהתחלה דיברנו ערבית וכשאמי למדה עברית אז דיברנו עברית.

בשנות ה-40 של המאה ה-20 קרוב לסיום מלחמת העולם השנייה איש אחד הסכים להבריח אותנו לארץ ישראל, וב-1944 ברחנו מעירק ורכבנו על חמורים. לקח לנו כמה ימים להגיע לסוריה. את אמא שלי עצרו ואנחנו נשארנו חופשיים. אבא שלי היה בצבא הבריטי והוא בא ושחרר אותה. רצו להחזיר אותנו חזרה לעירק, אבל אבא שלי לקח אותנו וברח והגענו לארץ. בארץ גרנו בעיר יפו ובשל הפרעות לקחו אותנו לבית הדר שבתל אביב.

לאחר הפרעות חזרנו ליפו. למדתי בבית הספר נווה צדק. כשהייתי בכיתה ד' פרצה מלחמת ששת הימים. באותם הזמנים לא היו מקלטים אז שלחו אותנו אל שייח מונס. אחרי המלחמה חזרנו הביתה. אחרי שנרגעו הרוחות חזרנו ללמוד.

עזבתי את בית הספר משום שהייתי צריכה לעזור לאבי. באותם השנים היה מצב כלכלי מאוד קשה. כל אחד קיבל פנקס ובו תלושים לאוכל והלבשה. בתיכון עבדתי בבית המלאכה של אבי ששם יצרו פרטי לבוש. הייתי לומדת בערב ועובדת בבוקר.

חנוכה

בילדותי לא יכולנו להדליק נרות חנוכה בגלל שהמלך של עיראק לא הרשה לנו להדליק נרות. על כל מנהג יהודי שנתפסנו מבצעים אותו, קיבלנו עונש ולכן החלטנו לברוח מעיראק ולעלות לארץ ישראל. כיום, ביום הראשון של חנוכה, אנחנו מדליקים נרות כל המשפחה, אוכלים סופגניות ונותנים דמי חנוכה לילדים.

משפחה

לצבא לא הלכתי משום שהתחתנתי עם בעלי יחזקאל ישראל ז"ל. אחר כך נולדו לי ארבעה ילדים. השנים עברו והילדים כבר התגייסו לצבא למרות שאני לא שרתתי בצבא. הילדים סיימו שרות צבאי והתחתנו ונולדו לי 11 נכדים, שגם להם נולדו ילדים שהם הנינים שלי.

סיפורו של חפץ

יש לי מפה שמכסים בה את הבגדים בארון שלא יתמלאו באבק. המפה רקומה ברקמה שדודתי רקמה. החפץ חשוב לי בגלל שזו מזכרת מדודה שלי.

הזוית האישית

אנו, רותם פרי ודניאל היילו, מכתה ו' משתתפים בתכנית "הקשר הרב דורי". אנו נפגשים עם גימלאיות ממתנ"ס נאות רחל. חלק מהמפגשים נערכים בבית הספר וחלקם במתנ"ס. אנו משוחחים איתן על נושאים שונים, מתעדים את סיפוריהן ועורכים מדי פעם סדנאות יצירה משותפות. אנו לומדים מהגמלאיות רבות ואנו מאמינים שהן לומדות מאיתנו גם כן. אנו נהנים להשתתף בשיעור זה וזה השיעור האהוב עלינו.

מתנה ישראל, השתתפה בתכנית גם בשנה שעברה ב – 2017, עם התלמיד מיכאל נגר והם העלו יחד את הסיפור: מתנה בארץ ישראל.

מילון

שייח מוניס
כפר ערבי שאדמותיו צורפו לשטח המוניציפלי של תל אביב.

ציטוטים

”"בילדותי לא יכולנו להדליק נרות חנוכה בגלל שהמלך של עירק לא הרשה לנו להדליק נרות".“

הקשר הרב דורי