מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הבריחה מסוביבור

סבא רבא עם עיטור הגבורה כוכב אדום
סבא רבא כחייל במחנה סוביבור
מעשה הגבורה של סבא רבא נאום

שמי יעקב פלוטניצקי, סבא של גל, מספר לגל את סיפורו של אבי נאום פלוטניצקי, סבא רבא של גל.

אבי נולד בשנת 1913 בפולניה בכפר ויצ'ין. כנער שירת בצבא הפולני כחייל.

ב 1939 הרוסים פלשו לפולניה, וכבר אז הפך להיות אזרח רוסי.  ב 22 ביוני  1941  התחילה מלחמת העולם השנייה . אבי גוייס כאזרח רוסי, לצבא הרוסי ובמלחמה נלחם נגד הנאצים. באחד מהקרבות, בספטמבר 1943, נפל אבי בשבי הגרמנים יחד עם עוד חיילים רוסים רבים נוספים.

אבי נלקח  למחנה הריכוז סוביבור , שם הגרמנים הפרידו בין חיילים רוסים, לבין חיילים יהודיים. במחנה הריכוז אבי הכיר מנהיג וקצין יהודי ושמו אלכסנדר פיצ'ורסקי, שיזם מרד בריחה מסוביבור. אבי השתתף בקבוצת החיילים ששיתפו פעולה עם המרד.

ב 13 באוקטובר 1943 התחיל המרד. אבי וחבר נוסף שלו קיבלו משימה, לפרוץ את מחסן הנשק של הנאצים, ולהרוג את השומרים הגרמנים , וזה בדיוק מה ששניהם עשו. ביציאה ממחנה הריכוז היו גדר חשמלית ושדה מוקשים, כך שלא יכלו לצאת משם. למרות כל זה אבי וחבריו למרד, הצליחו לעבור את כל אותם המכשולים. הראשונים לעבור התפוצצו למוות בגלל שדה המוקשים. והם אלו שבעצם אפשרו לבאים אחריהם לעבור בבטחה את הגדר החשמלית, ואת שדה מוקשים ולהישאר בחיים, אבי זכה להיות אחד מאלו שצלחו את היציאה מהמחנה. לאחר היציאה מהמחנה ברחו אבי וחבריו לכיוון היער.

במהלך הבריחה, שהייתה בתקופת החורף, עברו בנהר  הנקרא "נהר בוג" המפריד בין פולניה לרוסיה, והצטרפו ללוחמים פרטיזנים שלחמו ביערות רוסיה. אבי נלחם  נגד הגרמנים והצטרף לצבא הרוסי והגיע  עד לברלין (גרמניה). כשעברו את נהר אודר הנמצא בגרמניה נתקלו מול הגרמנים באש חזקה מצדם. אבי כחייל, במקצוע מרגמן , כיוון את כלי הנשק שלו לכל העמדות מהן הגרמנים ניסו לירות.  אבי הצליח לפגוע בהם, להרוג את הגרמנים, ולהשתיק את עמדות הירי של התוקפים. לאחר מכן המשיכו אבי וחבריו לחצות את נהר האודר.

על הפעולה שסיפרתי לעיל, אבי קיבל אות גבורה אישי הנקרא (אורדין) כוכב אדום. אות גבורה זה היה מאוד ייחודי  ולא כולם מקבלים אותו, אך בגלל המעשה האמיץ  אבי קיבל אות גבורה זה.

ב 9 למאי 1945 הנאצים נכנעו ומלחמת העולם השנייה הסתיימה, ואז אבי חזר הביתה לכפר ויצ'ין בו נולד.

ב 1946 אבי ואימי סוניה נישאו ונולדו שלושת  ילדיהם ואני אחד מהם . ב 1979 באוקטובר עלינו כולנו לארץ ישראל. ב 8 באוקטובר  1979הגענו ארצה

וב 29.4.1982 סבא רבא שלי נפטר.

הזווית האישית

גל -העבודה בקשר הרב דורי אפשרה לי ללמוד על סבא רבא דברים נוספים אותם לא ידעתי. ההזדמנות לספר זאת במסגרת הקשר הרב דורי, גרמה לסבי לספר לי את הסיפור שבעבר התקשה מאוד לספרו.

מילון

מרד
מרד או מרי (התקוממות) הוא סירוב להכרה בסמכות. מונח כללי זה מקיף אוסף של התנהגויות, החל מאי ציות אזרחי ועד לניסיונות מאורגנים ואלימים להרוס סמכות מבוססת (ויקיפדיה).

אורדין- כוכב אדום
העיטור מוענק על פעילות יוצאת דופן למען הגנה על ברית המועצות הן בימי המלחמה והן בימי שלום. העיטור בעל צורת כוכב עשוי מכסף ומצופה באמייל אדום.

המפלגה הנאצית
המפלגה הנאצית, או בשמה המלא: מפלגת הפועלים הגרמנית הלאומית⁻סוציאליסטית , הייתה תנועה פוליטית שפעלה בגרמניה במהלך המחצית הראשונה של המאה ה⁻20, והונהגה במשך רוב שנות קיומה בידי אדולף היטלר. למפלגה הייתה משנה סדורה, שעיקריה נאציזם, לאומנות פאן⁻גרמנית, גזענות ובמיוחד אנטישמיות, אנטי⁻ליברליזם, אנטי⁻דמוקרטיה ואנטי⁻קומוניזם.(ויקיפדיה)מוקש

מוקש
מוקש הוא אמצעי לחימה שנועד לעכב או למנוע תנועה. בדרך כלל מורכבים מוקשים ממכל המכיל בתוכו חומר נפץ ובעל מנגנון הפעלה.(ויקיפדיה)

ציטוטים

”הראשונים לעבור התפוצצו למוות בגלל שדה המקשים. והם אלו שבעצם איפשרו לבאים אחריהם לעבור בביטחה“

הקשר הרב דורי