מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הבריחה ממרוקו באישון לילה

משה בכתיבה
משה ואריאל בפעילות בפורים
סיפור העלייה ממרוקו בדרכונים מזוייפים בעליית הנוער.

עליית יהודי מרוקו בשנות ה-50.
סיפור העלייה לישראל ארך כ- 3 שנים , ללא הורים ומשפחה.
באלול תש"ט, 1949, ביקר במרוקו משה קול, ראש הארגון.
בעקבות ביקור זה, נפתחה תכנית של עליית הנוער בקזבלנקה, ונערכו לקליטת ילדים בארץ.
בסוף שנת לימודים 1950 אספו 15 ילדים מכל בתי הספר באליאנס שהיינו בני 7-8 שמיועדים לעלייה לישראל ,
עליתי לארץ עם עליית הנוער. בשעתו העלייה לארץ הייתה אסורה ממרוקו ולכן נתנו קודם לילדים (כ-50 במספר) דרכונים מזויפים עם שמות מזויפים שיסתירו את יהדותם כך שלא יחזירו אותם ומכיוון  שפחדו שיעצרו אותם.
 
מאוחר מאוד, בערב אחד, הגיעו אנשים מ"עליית הנוער" ,שליחים מישראל, והעלו אותי ואת שאר הילדים לארץ. הדרך החלה בהסעה במשאית גדולה וסגורה למרקש .שם ריכזו אותנו בתוך מבנה גדול, עד שהגיעו עוד ילדים מכל מרוקו. העלייה נעשתה בחסות עליית הנוער מישראל.
 באחד הלילות העלו אותנו למשאית גדולה, הגענו לנמל קזבלנקה ,שם עלינו לאנייה ששמה כותוּבְיָה ששטה לנמל מרסיי שבצרפת למחנה בשם אָרֵנָס. ההפלגה נמשכה עשרה ימים.  עזבתי את מרוקו בשנת 1953. שהינו במונופוליה שבצרפת שם הייתי במחנה יותר משנה.
תמונה 1
המחנה של עלית הנוער היה מסודר, וסדר היום בו היה קבוע. במחנה, נפגשנו עם מדריך בשם רבי שמואל שהגיע מארץ ישראל ולימד את הילדים בבוקר עברית (הילדים למדו חצי יום) ובחצי השני של היום עבדתי על מנת לשמור על ניקיון המחנה. העברתי את הזמן במשחק כדורגל עם שאר הילדים. השליחים שהגיעו מישראל  דאגו שהילדים יצאו לטיולים שארגנו.
 
בארץ ישראל
כל הילדים שמחו להגיע לחופי ארץ ישראל. האנייה עגנה בנמל אשדוד. בארץ הייתי בחסות עליית הנוער הציוני בפנימייה בניצנים. בגיל 19 התחתנתי .יש לי 4 ילדים למדתי את מקצוע הגננות בפ"ת, התמקצעתי בגידול צמחים. בצבא שירתתי בחיל צנחנים.40 שנה עבדתי בגננות, עיצבתי גינות יפות בכל העיר ראשון לציון , עירי. אהבתי את המקצוע.
 
אני אוהב את החיים – צריך תמיד לחייך. 

מילון

עליית הנוער
עליית הנוער הייתה תנועה ציונית שהוקמה בגרמניה, במטרה להעלות צעירים יהודים לארץ ישראל, ולהכשיר אותם לעבודה חקלאית.

ציטוטים

”החיים יפים- צריך לחייך“

הקשר הרב דורי