מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הבריחה לפולין

פוסטר תעמולה סובייטי
כוחות פולנים - ויקיפדיה
מרוסיה לפולין דרך הביצות

אגם מספרת את סיפורה של סבתה רותי וינברג:

רקע לסיפור – המלחמה הפולנית-סובייטית

אמא של סבתא שלי נולדה ברוסיה בשנת 1913, אביה עסק במסחר ונרדף על ידי הסובייטים, לכן המשפחה החליטה לברוח לפולין.

זו הייתה תחילתה של המלחמה הפולנית-סובייטית אשר התרחשה בין פברואר 1919 למרץ 1921. מלחמה זו קבעה את גבולותיה המזרחיים של פולין בתקופה שבין שתי מלחמות העולם.

"היה זה מאבק מזוין בין ברית המועצות אשר עדיין הייתה מצויה בחבלי הקמתה, ובין הרפובליקה הפולנית השנייה אשר זה עתה קמה. ברקע הדברים היה רצונה של פולין להשיג את חבלי הארץ שאיבדה בחלוקתה בסוףהמאה ה-18, וניסיון הבולשביקים להחזיר לידיהם חבלי ארץ שאבדו לאימפריה הרוסית במהלך מלחמת העולם הראשונה. עמוק יותר היה השסע האידאולוגי, כאשר בעלות הברית המערביות והעולם כולו ראו בפולין שלפילסודסקי משום מחסום בפני ההשפעה הבולשביקית, ופילסודסקי ראה עצמו בחזונו בראש קונפדרציה סלאבית הכוללת את פולין, ליטא, אוקראינה ובלארוס, בעוד לנין ראה בפולין ראש גשר להתפשטות המהפכה הקומוניסטית לתוככי אירופה….הגבולות בין פולין ורוסיה הסובייטית לא הוגדרו במדויק בהסכם ורסאי והמצב הכאוטי שהביאה עמה המהפכה הרוסית ומלחמת האזרחים הרוסית שבעקבותיה, כמו גם הנסיגה הגרמנית מחבלי הארץ שהחזיקה גרמניה במזרח, גרמו לבלבול נוסף. (ויקיפדיה)

תאור הבריחה

"ראשון ברח הסבא, הסבתא נשארה לזמן מה מאחר והייתה בבעלותם אחוזה עם סוסים ועם פרות. כשהסבתא הבינה שהמצב החמיר, היא החליטה לברוח, היא סגרה את האורווה ואת הרפת ולקחה את שלושת ילדיה. הבכורה מבינהם הייתה אמא של סבתא רותי.

סבתא שכרה שלושה גויים שהיו אמורים להעביר אותם את הגבול כולל מעבר לנהר. לאחר שחצו את הנהר הם שמעו קולות וראו מרחוק מדורה, אז הבינו שהם עלולים להיתפס ולהסתבך בצרות. הם השאירו את המשפחה וברחו.

אמא של סבתא רותי נשארה לבד עם שלושה ילדים קטנים והמשיכה לבדה לכיוון פולין, האיזור היה איזור ביצות והיא שהייתה הגדולה הלכה מאחורה ושקעה בבוץ, היה אסור לצעוק מחשש של הפחד להיתפס, לכן היא שתקה, רק לאחר כמה זמן אמא שלה הבחינה בחסרונה וחזרה לחפש אותה וחילצה אותה מהבוץ.

הזוית האישית

אגם אייזן: אני וסבתא אהבנו את התוכנית. היה מרתק לשמוע את סיפור הבריחה .

מילון

המלחמה הפולנית-סובייטית
המלחמה הפולנית-סובייטית התרחשה בין פברואר 1919 למרץ 1921. מלחמה זו קבעה את גבולותיה המזרחיים של פולין בתקופה שבין שתי מלחמות העולם. היה זה מאבק מזוין בין ברית המועצות אשר עדיין הייתה מצויה בחבלי הקמתה, ובין הרפובליקה הפולנית השנייה אשר זה עתה קמה.

גורנישט
כלום

ציטוטים

”כשאת עייפה עזבי הכל בבוקר השמש זורחת והכל הולך ביתר בקלות“

הקשר הרב דורי