מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

"הבריחה הגדולה" לליל הסדר המשפחתי

סבא יגאל ואייל ביום ההולדת השנים עשר של אייל
סבא יגאל בסיירת חרוב
חייל נחוש, שדבר לא יעצור אותו מלהגיע לליל הסדר.

ליל הסדר שלי

סבא יגאל מנחמי נולד ב1952 בטבריה.

סבי מספר כיצד חגגו במשפחה את ליל הסדר: "החגיגה נערכה באולם אירועים בטבריה, כי לא היה מספיק מקום לכולם בבית הוריי,

במיוחד חשוב לספר על אותו סדר שנחגג בשנת 1971, כשהייתי בן תשע עשרה, חייל בשירות סדיר.  בליל הסדר השתתפו ההורים שלי, עשרת האחים שלי ובני משפחתם. סה"כ 35 בני משפחה אני לא השתתפתי בהכנות, כי הייתי בצבא ולא היתה לי אפשרות להגיע לעזור.

אני זוכר שאימי הכינה מאכלים מיוחדים כמו: מרק קניידלך, גפילטע פיש, דגים, עוף ועוד

במהלך ליל הסדר, אבא שלי שפך יין לכלי, בכל אחת מעשרת המכות, כשכל הנוכחים אומרים בקול ביחד איתו, את שמות המכות, וביד השניה הוא שפך מים לכלי.

הזיכרון שאני נושא עימי מליל הסדר הזה, הוא שהייתי בצבא, בכוננות בבקעה, ומאוד רציתי להגיע לליל הסדר עם המשפחה. ביקשתי מהנהג המילואימניק לקחת אותי לטבריה, הוא הסכים להסיע אותי ,והוא נשאר איתי לליל הסדר וחגג יחד איתנו.

בשבועות שלפני ליל הסדר היה ניקיון מאוד יסודי, היו צובעים את כל הבית. כל בני המשפחה היו שותפים, הבנות היו עובדות יותר קשה, ובמהלך קריאת ההגדה הן היו נרדמות. ליל הסדר זכור לי חג מאוד משפחתי וחשוב".

סיפורו של חפץ

החפצים שנבחרו הם פרימוס, ומסננת מתכת. הם הועברו מספר דורות, מסבתא רבא שלי לסבתה,  לאמא שלי ואליי.

בפרימוס היו מבשלים את המזון למשפחות הגדולות. במסננת היו מנקים את הקטניות ומיבשים אותם. קבלתי זאת מאימי לפני שלושים שנה. החפצים יעברו לאייל  למשמרת, והעברתם לילדיו של אייל ובהמשך לנכדיו. הפרימוס היה מרכז הבית, בו בישלו את הארוחות החמות. במיוחד בסוף שבוע ריחות מזון השבת, היו מציפים את הבית. כמו כן היו מחממים את המים הן לשתייה חמה, והן למקלחת שהייתה ממש חג עבורנו.

הפרימוס היה מופעל באמצעות נפט, שלא תמיד הגיע נקי, לכן היתה סיכה שמידי פעם היו מנקים את הדיזה, ומפעילים מחדש. הפרימוס דרש אחזקה בכל שעות הפעלתו. המסננת עשויה ממתכת. סוג תערובת של נחושת עם עוד סוג מתכת. כיוון שתקופה זו עדיין לא היו טכנולוגיות בתחום המתכות, היו מסננים בה את הקטניות, ולפי דברי אחי הגדול, היו משתמשים בה גם לכביסה.

                                                       הפרימוס כמרכז הבית

תמונה 1
תמונה 2

הזווית האישית

סבא יגאל, והנכד אייל השתתפו בתוכנית הקשר הרב דורי, בשנת תשפ"א 2021 בבית הספר "אפיקי ירדן" בקיבוץ אפיקים.

מילון

פרימוס
פרימוס הוא כירה ניידת הפועלת באמצעות לחץ, שנפוצה מסוף המאה ה-19 ועד אמצע המאה ה-20. כירת קרוסין ניידת הפועלת באמצעות לחץ נרשמה כפטנט על ידי השוודי פראנס וילהלם לינדקוויסט בסוף שנות ה-80 של המאה ה-19, אם כי לא ידוע בוודאות האם הוא הממציא או שרכש את התוכניות מאחרים. ויקיפדיה

דיזה
כעין ראש בורג משושה וחור באמצעו, ממנו יוצא הגז

ציטוטים

”הזיכרון שאני נושא עימי מליל הסדר הזה, הוא שהייתי בצבא, בכוננות בבקעה, ומאוד רציתי להגיע לליל הסדר עם המשפחה. ביקשתי מהנהג המילואימניק לקחת אותי לטבריה, הוא הסכים להסיע אותי ,והוא נשאר איתי לליל הסדר וחגג יחד איתנו.“

הקשר הרב דורי