מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הבליץ

סבא אריה ואלון בזמן העבודה
אנחנו במהלך העבודה
חורבן הבית והבריחה מלונדון

שמי אריה, אני משתתף זו הפעם השניה בתכנית הקשר הרב דורי, להלן סיפורי:

כשהיתי בן 4 באנגליה, הממשלה החליטה להוציא מלונדון את כל הילדים מפני שחששו שהאויב הגרמני יפציץ את העיר. וכך מאות אלפי ילדים התנתקו מהוריהם ונשלחו לערים וכפרים בווילס שבצפון אנגליה, ואני ואחותי שושנה שגדולה ממני בחמש שנים ביניהם. כך התנתקתי מהוריי בגיל חמש, ובמשך שישה חודשים שהיתי בכפר קטן ואומצתי על ידי משפחה אחרת. בדרך ברכבת אל מקום ה"מקלט" אכלתי בננה וזרקתי את הקליפה החוצה דרך החלון. פתאום שמעתי את אחותי צועקת לי "טיפש! בזמן שהרכבת תעבור בחזרה הביתה נחליק מהפסים!" המילים הללו ליוו אותי במשך כל התקופה ששהיתי בכפר, ופחדתי לחזור חזרה הביתה ללונדון. מאד התגעגעתי להורי אבל המשפחה המאמצת הייתה מאוד נחמדה אלי ואל אחותי.

חזרתי ללונדון למשפחתי אחרי שישה חודשים כשהגרמנים לא הפציצו את העיר. אך זמן קצר לאחר מכן אכן הגרמנים הפציצו את לונדון (באירוע שנקרא "הבליץ") והבית נהרס כאשר אנחנו היינו במקלט בחצר. כששכבנו במקלט (שהיה בור שנחפר בגינה בחוץ מכוסה בפח ואדמה) שמענו במשך כל הלילה רעשים של פצצות, פגזים ומטוסים באוויר. כשזחלנו בבוקר מתוך המקלט לא היה בית ולא היה רחוב.

לאחר ה"בליץ" עברנו לעיירה מרוחקת כשישים ק"מ מלונדון בשם בדפורד, גרנו בשכירות בקומה העליונה עם שני חדרים. שם שהינו במשך בחמש שנים עד תום המלחמה בשנת 1945. בבדפורד לא היו יהודים ופתאום בבת אחת לאחר הבליץ הגיעו מאות יהודים, והקימו קהילה כמעט בין לילה שכללה: קצב כשר, בית כנסת, מועדון נוער ועוד. אני זוכר שכשהייתי בגן הנוצרי והגיע חג המולד, עשו מסיבה וזללנו כל מיני מאכלים טעימים. אז הגיעה הגננת החמודה ושאלה אותי בחמימות "בשר החזיר היה טעים?" שמעתי את זה ורצתי לשירותים כדי להקיא את מה שזה עתה אכלתי. בשבילי זאת הייתה טראומה קשה מאוד.

אריה תרם סיפור נוסף לתכנית הקשר הרב דורי, לקריאתו לחצו כאן

הזוית האישית

סבא אריה השתתף בתכנית הקשר הרב דורי ותועד על ידי נכדו אלון. התכנית נערכה בבית הספר מבוא הגליל באיילת השחר, התשע״ט.

מילון

בליץ
הוא הכינוי שניתן להפצצות הכבדות של לונדון בפרט ושל ערי בריטניה בכלל על ידי הלופטוואפה, חיל האוויר של גרמניה הנאצית, כחלק מהקרב על בריטניה במהלך מלחמת העולם השנייה בשנים 1941-1940. ההפצצות החלו ב-7 בספטמבר 1940, ונמשכו עד מאי 1941. בריטניה הייתה נתונה לפגיעתם של הנאצים עד מרץ 1945. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”טיפש! בזמן שהרכבת תעבור בחזרה הביתה נחליק מהפסים! “

הקשר הרב דורי