מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הבטיחו שיביאו את ההורים אבל לא קיימו

סמואל ועדן בקשר הרב דורי
סמואל ואשתו
סמואל איזק מספר על העלייה ארצה מהודו וקשייה
העלייה ארצה 
ב-9 למאי 1950 עלינו ארצה. היינו 5 אחים, ילדים, ולקחו אותנו למוסדות – כל אחד על פי גילו. אותי העבירו לכרכור למחנה מעבר. הבטיחו לנו שיביאו את ההורים לארץ אחרי חודשיים, אבל עברו שנתיים ועדיין לא הביאו אותם. אחי הקטן, שהיה במוסד והוא בן 5 בלבד, בכה להורים יום וליל.
 
החלטתי להילחם במוסדות והחלטתי לנסוע בלי כסף בכיס לתל אביב לעליית הנוער. לא היה לי כסף, אכלתי מה שמצאתי בדרך. הגעתי לבית ליד בלילה, וישבתי בתחנה מכורבל, רוצה להירדם אבל היו צעקות מסביב. לפתע ניגש אליי אדם זר ושאל: "ילד, מה אתה עושה כאן?".  סיפרתי לו את הסיפור והסברתי שאני רוצה להגיע לעליית הנוער כדי לקבל את האישור להביא את ההורים מהודו לארץ. הוא לקח אותי לביתו ונתן לי אוכל. ישנתי אצלו ובבוקר הוא לקח אותי לתל אביב, הביא אותי אל עליית הנוער, ונתן לי דמי כיס. כשהפקידות הגיעו בשעה 8:00 הן שאלו אותי: "מה מעשיך פה?". אמרתי להן שבאתי לכאן כדי לקבל ויזה להורים – אישור להגיע לארץ. אמרו לי שלא ניתן לטפל בזה ברגע זה וצריך לחכות עד הלילה ויותר. אמרתי: "לא מעניין אותי! אני לא זז מפה עד שלא תתנו לי את הוויזה!". הן טילפנו לכרכור, למנהל שלי, שיבואו לקחת אותי. הגיע המנהל מכרכור ושאל: "מה הסיפור?" סיפרתי לו, ואמרתי שרימו אותנו, שעברו שנתיים ולא הביאו את ההורים. שיקרו לנו."
 
חייו של סמואל בהודו
החיים בהודו לא היו קלים. אבא שלי עבד עם יהודי בבית דפוס ולא היה כסף למזון. ההורים אמרו שהם רוצים לעלות ארצה, לישראל. אמא שלי אמרה שאם המצב בהודו כל כך קשה – נשלח את הילדים לארץ. המקום שבו שגרנו היה האזור הקשה ביותר בהודו (בומביי), לא מתאים למגוריי אדם, פשוט SLAMS. וכך החליטו הוריי לעלות לארץ, והם שלחו לארץ את כל 5 האחים: 3 בנים ו-2 בנות.

הקמת משפחה 
הכרת האישה: חברה של אשתי הייתה איתה ביום שבת בעיר והן היו צריכים ללכת לאירוע. שאלו אותי אם אני רוצה להכיר את הבחורה ששמה אנג'ל והזמינו אותי שאני אבוא איתם לאירוע. אחרי האירוע נפגשנו כל מוצ"ש בחיפה ואחרי 3 חודשים החלטנו להתחתן. התחתנתי עם אשתי, אנג'ל, ב-16 למרץ 1967. עבדתי בצבא ואשתי עבדה אצל ד"ר מרון במפרץ חיפה. אחרי זה נולדו הילדים והקמנו משפחה. 

מילון

לך לנמלה עצל ראה דרכיה וחכם
אתה תבין שצריך לעבוד קשה

ציטוטים

”ובחרת בחיים!“

הקשר הרב דורי