מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הבחירות של סבא שלי ואיך השפיעו על מהלך חייו

סבא וסבתא שלי ביום חתונתם בשנת 1968
סבא רבא שלי שלמה ברמן בעבודתו כחלוץ
קורות חייו של סבא רן ומשפחתו

הורי הגיעו מפולין כי הם היו ציונים. הם רצו לבנות את מדינת ישראל.

אבא שלמה נולד בשנת 1906 בעיר רזלין ואימא אסתר נולדה בשנת 1909 בעיר ברסטצ'קה, פולין. אימא שלי למדה בבית ספר עברי. כשהיא באה לארץ היא כבר ידעה עברית.

1

סבתא רבתא שלי בבית ספר עברי בעיר ברסטצ'קה, פולין

אבא שלי הגיע לארץ בשנת 1930 בתור פועל ואימא הגיעה במכבייה הראשונה בשנת 1932, כאילו כתיירת, אבל זה היה במטרה לעלות לארץ. באותה תקופה הבריטים היקשו וכבר לא נתנו ליהודים לעלות לארץ, והמכבייה נוסדה כדי להביא עולים חדשים לארץ במסווה של תיירים. נאמר שבאים עשרת אלפים תיירים כדי לראות את המכבייה, אז הם נשארים בארץ ולא חוזרים לארצות המוצא. זאת הייתה בעצם השיטה.

2

נתינות פלשתינאית של סבא רבא שלי שלמה ברמן משנת 1925

הורי הכירו בחדרה. הם היו חלוצים. אבא שלי עבד בפרדסים ואימא שלי הגיעה מקיבוץ שריד כי בקיבוץ היא לא הסתדרה והיא חיפשה מקום אחר. הם עבדו בחקלאות ובבניין. בפרדסים ובטיח.

3

סבא רבא שלי שלמה ברמן בעבודתו כחלוץ

נולדתי בי"ח "בילינסון" בפתח תקוה, אבל זה בעצם בחדרה, היו יולדים ב"בילינסון "וחוזרים הביתה לחדרה, עיר שנוסדה בשנת 1881 והיא אחת הוותיקות בארץ.

יש לי אחות אחת – עמירה. בילדותנו, טיפסנו על עצים, שיחקנו במחבואים ובשטנגה – מקל שמעיפים אותו עם תחנות.

גדלתי בעיר ותיקה, מבוססת, בתים פרטיים. עכשיו אני גר בבית משותף. היכרנו אחד את השני, היה הרבה יותר אינטימי, אחד היה קשור לשני. מכיתה א הלכנו ברגל לבד לבית ספר במרחק של חצי שעה הליכה. לבית הספר היסודי קראו "אחד העם" – היום הוא בן יותר ממאה שנים – בן מאה ועשר שנים, ועדיין לומדים בו. הוא עדיין קיים.

בית ספר יסודי היה באותה תקופה שמונה שנים, לא כמו היום, ואחר כך למדתי בפנימייה של בזק בירושלים ואחר כך למדתי בבית ספר להנדסאים בטכניון. למדתי בשלושה בתי ספר, ארבע עשרה שנים.

4

בבגרותי הייתי טכנאי טלקומוניקציה בבזק. בחרתי במקצוע כי זה היה מקצוע טוב שהוא כמו חלום, משהו ששואפים אליו, כמו מחשבים היום. אהבתי את העבודה.

את סבתא חנה היכרתי דרך חבר  מהעבודה שהכיר לי אותה. אשתו הייתה חברה טובה של אימא שלה. הוא שאל אותי אם אני רוצה להכיר מישהי ואמרתי בסדר. הייתי בן 24 וסבתא בת 19 וחצי. התחתנו בשנת 1968.

אני אוהב לקרוא ספרי פילוסופיה, לצפות בתכניות של "נשיונל גיאוגרפיק" והיסטוריה בטלוויזיה, ולעשות ספורט.

הזוית האישית

עצה שאני רוצה לתת לך נדב לחיים: אם אתה רוצה חיים טובים, תתאמץ עכשיו ותשתדל ללמוד טוב. מי שעובד כל השבוע נח בשבת. אם תתאמץ ותהיה תלמיד טוב תהיה לך העבודה שאתה רוצה, תרוויח הרבה כסף ותיהנה מהחיים.

תשע"ו   2016

מילון

חלוצים
חלוציות היא מעשה ראשוני של אדם או קבוצה. המונח מתייחס לרוב לפעולה הנוגעת לתחילת ההתיישבות, הגעה לשטח חדש לצורך בחינתו או בנייתו, מחקר או פיתוחים חדשים בתחומם. תואר "חלוץ" היה למושג נשגב במפעל הציוני.

ציטוטים

”הורי הכירו בחדרה. הם היו חלוצים. אבא שלי עבד בפרדסים ואימא שלי הגיעה מקיבוץ שריד.“

הקשר הרב דורי