מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הבורקס של סבתא

יהודית ואלה
יהודית ובעלה ז"ל
סיפורה של יהודית ומשפחתה שעלו לארץ לאחר מלחמת העצמאות, כולל מתכון לבורקס!

הסיפור נכתב במסגרת תכנית beta צעירים מטעם משרד הבינוי והשיכון, אגף שיקום שכונות ורשת עתיד, הפועלת בחסות מרכז צעירים יקנעם.

יהודית נולדה בכפר פלרמו בשנת 1948, הוריה של יהודית ברחו מרומניה דרך איטליה ונישאו שם, הם עלו לארץ כשהייתה בת חודש בלבד. עם בריחת הערבים מחיפה בעקבות מלחמת העצמאות כל משפחה תפסה לעצמה בית נטוש וכך משפחתה הגיעה לדירת חדר קטנה בחיפה. לאחר חמש שנים עלו לארץ גם הסבתות ונולדה אחותה הקטנה.

אביה של יהודית גויס לחיל האוויר, הוא ערק מהצבא כדי לעבוד ולפרנס את משפחתו אך הוא נתפס ונשלח למאסר. לאחר שחרורו הוא עבד בסבלות ובמפעל הקמח "דגן" בחיפה. לימים הוא פתח מפעל למילוי סודה והיה סוכן של גזוז "קריסטל". אימא של יהודית עבדה במשרד ראש עיריית חיפה דאז ועם פתיחת המפעל עברה לעבוד לצד בעלה. יהודית מספרת שאמה הייתה מעמיסה ארגזים ועוזרת בעסק אפילו יותר מהפועלים הגברים, היא מספרת איך הוריה התחילו בעסק עם סוס ועגלה ובסוף החזיקו חמש משאיות. אמה חלתה ולבסוף הם מכרו את העסק, האבא עבר לעבוד במפעל לייצור שמן ואמה בנעמ"ת.

יהודית למדה בבית ספר "צפרירים" ולאחר שמונה שנים עברה ללמוד בביה"ס "בית הפקיד". כשהגיעה לגיל 18 הוריה סירבו שתתגייס והיא נישאה ליהודה, אותו הכירה מגיל 14. ליהודית שלושה ילדים. כשהבת שלה, הקטנה ביותר, הגיעה לגיל ארבע, יהודית החליטה שהיא מעוניינת לצאת לשוק העבודה והחלה לעבוד בניקיון והתקדמה לעבודה במשרד הקליטה בקריית אתא שם נשלחה ללמוד רוסית וקלטה עולים מרוסיה ואתיופיה.

לימים יהודית ובעלה עברו ליקנעם. לפני חמש שנים היא איבדה את בעלה, שהיה חברה הטוב ביותר. מאז היא ממלאת את זמנה במשפחה, חברות, משתתפת במועדון קסם הפעיל פעם בשבוע, בתכנית "מפגש בסלון" ומתנדבת באגודה למען החייל ביקנעם.

כשרק פגשתי את יהודית לראשונה היא סיפרה לי שנכדתה מגיעה לביקור מארה"ב והיא הכינה לכבודה בורקסים, כי הנכדים הכי הכי אוהבים את הבורקס של סבתא, יהודית פתחה את המקפיא ונגלו לפניי ארבעה מגשים עם בורקסים שרק צריכים אפייה.

מתכון לבורקס:

בצק:

–         8 כוסות קמח מנופה

–         כף מלח

–         2.5-3 כוסות מים

–         נטורינה שמן קוקוס (ניתן להחליף בחמאה או מרגרינה)

מילוי:

–         גבינה בולגרית מגוררת

–         גבינה לבנה 5%

–         ביצה

לשים את כל המרכיבים מלבד הנטורינה במיקסר עד שמתקבלת תערובת אחידה, נותנים לה לנוח כרבע שעה. לאחר מכן, פותחים את הבצק הכי דק שאפשר ומורחים את הנטורינה. לאחר מכן מקפלים את הבצק ומחלקים אותו לשני חלקים. מכניסים את הבצק למנוחה במקרר לכמה שעות. פותחים את הבצק שוב, ומורחים נטורינה לפי הצורך. מקפלים חזרה את הבצק וחוצים אותו.

מתקבלות ארבע חתיכות בצק, מרדדים אותן לצורת מלבן, חותכים משולשים, שמים את המילוי הנבחר וסוגרים את הבורקסים. מורחים ביצה על הבורקס ומכניסים לתנור.

מערבבים הכל וממלאים.

הזוית האישית

אלה: נהניתי להכיר את יהודית ולגלות שיש לנו המון נושאי שיחה משותפים כיוון ששתינו גדלנו בחיפה. בנוסף, יהודית היא אישה חמה ואופטימית ולימדה אותי למצות את הטוב מכל סיטואציה ולהנות מהחיים. היא מאוד אוהבת את המשפחה שלה ואני מאחלת לה ולהם המון המון בריאות ורק טוב.

הסיפור תועד במסגרת תכנית beta צעירים מטעם משרד הבינוי והשיכון, אגף שיקום שכונות ורשת עתיד, הפועלת בחסות מרכז צעירים יקנעם בהנחיית המורה המובילה לירז אליס בן חמו.

מילון

בּוֹרֵקַס
בּוֹרֵקַס (במקור הלאדינו: Burreka בוריקה או בוריק, מטורקית: Börek; המילה "בוריקאס" (Burrekas) בלאדינו היא צורת הריבוי של המילה) הם מאפים ממולאים שנהוג להכינם במטבח היהודים הספרדים מטורקיה ומארצות הבלקן. בורקה הפך למאכל נפוץ מאוד במטבח הישראלי. המאכל מוכר אצל עמי הבלקן בשמות דומים למדי. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”לפני חמש שנים היא איבדה את בעלה, שהיה חברה הטוב ביותר“

”יש שני טיפוסים של אנשים בעולם, הנותנים והלוקחים. הלוקחים אמנם אוכלים יותר אבל הנותנים ישנים יותר טוב בלילה“

”תרומה למי שסביבך היא יותר חשובה מלדרוש את מה שמגיע לך כל הזמן“

הקשר הרב דורי