מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הבונה, טקס הקפה האתיופי

כרמל בעבודת התיעוד
מזיגת הקפה (בונה)
בואו להכיר את הכנסת האורחים האתיופית

 לטקס הבונה יש חשיבות רבה באתיופיה גם לעדה וגם לכל האנשים שחיים שם שהם לא יהודים. למשל: מוסלמים ונוצרים. בונה הוא טקס קפה.
עורכים אותו שלוש פעמים ביום, בבוקר, צהריים וערב  ומוזמנים אליו דודים משפחה  ושכנים. 
באתיופיה ההורים שלי היו עושים את הטקס שלוש פעמים ביום, אבל בארץ אין זמן ורוב האנשים עובדים אך בכל זאת הם לא מוותרים וטקס הבונה מתקיים לפחות פעם אחת ביום.
 
איך מכינים את הבונה?

סבתא לוקחת את גרגירי הקפה שהם בצבע ירוק, שוטפת אותם ואז שמה במחבת וקולה אותם עד שהם משחימים ונהיים זהובים ומבריקים. אחר כך היא לוקחת את המחבת לסלון איפה שכולם יושבים וכולם מתענגים על הריח. כשקולים את הקפה הוא מפיץ ריח נעים, גם אני התרגלתי לריח ואוהבת את זה.

אחרי שקולים את הבונה טוחנים את הבונה, בינתיים מרתיחים מים בקומקום, אחרי שהמים רותחים מכניסים כף גדושה של בונה טחון לקומקום, מרתיחים עוד קצת והבונה מוכן.
לטקס הבונה שלושה סיבובים: הסיבוב הראשון נקרא אבול, הסיבוב השני נקרא טונה והסיבוב השלישי ברקה, אני אוהבת את הסיבוב השלישי כי הוא הכי טעים.

הספלונים שאתם שותים נקראים באמהרית פנג'ל. עורכים פנז'ל וגם נותנים לאורחים  אוכל כמו פופקורן (אביבה כל) דובה אנג'רה. אנשים מברכים את בעלי הבית שהזמניו אותם, וכולם עונים אמן. כל אורח מזומן לברך לפי גיל מגדול ועד קטן  בדרך כלל מברכים בין 3 ל-4 אנשים  מבוגרים. ואם יש קייסי הוא מברך ראשון, נשים מברכות אחרי הגברים .

אמא על מה דיברו במהלך שתיית הקפה? 
אה… במהלך השתייה הם דיברו על עבודות בשדה, על הפרות והעזים, מי צריך עזרה וכו'.
אני תמיד הייתי מחכה לטקס הבונה של הצהריים או של הערב, כי כל המבוגרים היו יושבים ביחד ולכן אנחנו הילדים היינו חופשיים מלעזור להם בעבודות, וזה היה הזמן החופשי שלנו ללכת לשחק, לטייל בכפר, לקטוף פירות מהעצים ולאכול, ואם חם מאוד אז ללכת לנחל לשחות.
כשהם היו יושבים לשתות בערב זה הכי כייף, הם היו דנים בכל מיני בעיות בכפר , ישוב סכסוכים בין שכנים או בין בני זוג או מתעדכנים מה קורה בעיר, לכן הם לא היו שמים לב איך שהזמן עובר ונהיה לילה ואני הייתי יכולה להישאר ערה עד מאוחר או להזמין חברה והיינו משחקות. וכשההורים חזרו הייתי נכנסת מהר למיטה ועושה את עצמי ישנה שאמא לא תגלה כי היא אומרת שאם אני הולכת לישון מאוחר קשה לי לקום בבוקר.
 
סיימנו שלושה סיבובים של הבונה, אכלנו את כל הכיבוד. עכשיו אני מקווה שאתם יודעים קצת יותר על הבונה.  

מילון

פנג'ל
הסיפלונים בהם שותים את הקפה

ציטוטים

”טקס הבונה עוד דוגמא להכנסת האורחים האתיופית“

הקשר הרב דורי