מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

האמת תצוף על פני המים

מימין לשמאל, שקד איתן יסכה.
צד ימין איתן כהן, על רקע צוללת בריטית.
הסיפור האמיתי של הצוללת דקר

בס"ד

סיפורה האמתי של הצוללת דקר – "האמת תצוף על פני המים"

שמי איתן כהן, אית"ן ר"ת  איתור נעדרים. נולדתי בשנת 1954 בירושלים. להורי יונה סופר – כתב פרלמנטרי בעיתון הצופה ואמי ויקטוריה לבית … תופרת במקצועה. מצד אמי אני 600 שנה בירושלים, סבי מצד אימא היה תופר את הבגדים לטורקים ולאחר מכן לאנגלים שנכנסו לארץ, ומצד אבי סבי הרב גרשון (גריב) ב"ר נח כהן שנים רבות היה מלמד בחדר פרטי בשכונת נחלת שמעון הצדיק בירושלים בא התגורר עד יום פינוייה מתושביה בימי מלחמת העצמאות, על שמו יש רחוב בירושלים – רחוב המלמד, בשכונת הר נוף.

בעקבות המלחמה בשנת 1948 הוריי עברו לגור במערבה של העיר – בקעה שם גדלתי. אבא שלי ערך את העיתון השכונתי – "ביקעתון", לי הוא קנה מצלמה ואת התמונות שצילמתי בשכונה פרסם בכתבות בעיתון וכך התחיל החיבור שלי למצלמה. בעקבות כתיבתו בעיתון זרעים של תנועת בני עקיבא בה הייתי חבר, הוצע לו עבודה בעיתון חדש הצופה כעיתונאי.

למדתי בבית ספר עממי "נווה יעקב" בשכונת קטמון, את לימודי התיכון שלי עשיתי בקריית נוער, בירושלים שכונת בית וגן, במגמת צילום אופסט. במילה אופסט יש אותיות סט הפרק בתהלים המספר את סיפורה האמיתי של הצוללת דקר. בצה"ל שירתי במכון מיקרו פילם. התגייסתי ב-1973 השתחררתי בשנת 1976. כאזרח עבדתי כצלם ומונטג"ר בג"רוסלם פוסט.

התחתנתי עם רונית ממשפחת בן משיח ממוצא בוכרי בשנת 1977 ועברנו לגור בשכונת נווה יעקב, שם גרנו שבע שנים. בשנה זו גם התגייסתי לשרות במשטרה בה עבדתי בין השנים 1977-2007. הקמתי גרעין התיישבותי ובשנת 1984 עלינו לישוב על מנת לאזרח את גרעין הנח"ל מיטל שהחזיק את המקום עד שהגענו אליו. כיום שם הישוב מעלה לבונה. שימשתי בגרעין כחבר מזכירות הישוב וכן ראש וועדת קליטה מספר שנים גם לאחר עלייתנו לישוב עד קבלת תפקידים אחרים כמו ראש וועדת בנייה ביקורת ועוד.  בשנת 1985 עברתי לשרת בנפת שומרון כראש חולית זיהוי פלילי, לאחר קורס טכנאי מז"פ כחצי שנה בבית ספר לשוטרים בשפרעם. בעל תואר ראשון ביהדות (B.A). תעודת יורה מטעם בית המדרש יחווה דעת.

כיום אני נשוי + 6 וסב לנכדים רבים, חבר מליאת מועצת ישע, מנהל ארכיון מעלה לבונה, מגשר מוסמך בין מוסדות הישוב למזכירות. מתנדב  במשמר האזרחי משטרת ישראל, אור ירוק זהירות בדרכים, חוקר את סיפור העלמות הצוללת דקר, פועל למען הבאת חללי הצוללת דקר לקבורה הולמת באדמת הקודש ארץ ישראל. כששמעתי לראשונה על העלמות הצוללת דקר הייתי בן 13 התעניינתי מאוד בחיל הים, הייתי מנוי על בטאון חיל הים. גזרתי מאמרים שהיו כתובים אז על הצוללת ושמרתי אותם, שיר שנכתב עליה הכנסתי למחברת שירים, ובחוברת על כלי שיט שעשיתי לעצמי הכנסתי תמונות של הצוללת דקר.

בתיעוד סיפור זה החלטתי לספר את סיפור היעלמותה של הצוללת אח"י דקר על סמך מזמור ס"ט בתהילים.

אמת שחקוקה במזמור קדום זה, אותה אני חוקר מעל 30 שנה.

מצגת הסיפור שלי

 

הזוית האישית

איתן: חדור במוטיבציה להביא לקבורה את חללי הצוללת דקר באמצעות מחשב, נפגשתי עם שתי בנות מקסימות שקד ויסכה שנסכו בי ביטחון להשתמש במחשב, היה להם הרבה סבלנות להקשיב לסיפור ולהדריך אותי איך לעלותו על הכתב, התכנית הקשר הרב דורי בהנהלת אליסה זילברשטיין במיוחד חשובה הייתה לי מאוד לולא עידודה עזרתה וסבלנותה לא הייתי מצליח לסיים השנה את כתיבת הסיפור, האמתי של הצוללת דקר. תודתי לבורא עולם שהפגיש אותי איתכם. ותקווה גדולה לגאולה שלמה.

יסכה ושקד: השנה זכינו להשתתף בתכנית הקשר הרב דורי בה הצטרפנו לאיתן כהן. אדם יסודי ומעמיק שחקר נושא מעל ל- 30 שנה. במהלך השנה למדנו רבות על מה שהיה כאן לפנינו ועל המחקר המרתק של איתן בנושא"הצוללת דקר".פרוייקט זה לימד אותנו רבות על דברים רבים וחשובים של ההיסטוריה של עמנו ועל ראשיתה של המדינה בה אנו חיות. תודה רבה על ההזדמנות.

2018 05 21

מילון

אח"י דקר
הצוללת אח"י דקר, מספר צי צ-77, הייתה צוללת בשירות חיל הים הישראלי. הצוללת שירתה במקור כאה"מ טוטם (HMS Totem), בצי הבריטי, ונכנסה לשירות לקראת תום מלחמת העולם השנייה. ב־1965 רכשה ישראל את הצוללת. היא שופצה במספנות פורטסמות', אוישה בצוות ישראלי שאומן בידי הצי הבריטי, ויצאה לדרכה לישראל ב-9 בינואר 1968. בדרכה לישראל, ב-25 בינואר, טבעה דקר מסיבה לא ידועה, וכל 69 אנשי צוותה נספו. ויקיפדיה

משחתות
מַשְׁחֶתֶת היא ספינת מלחמה בינונית בגודלה, המשמשת בעיקר לאבטחת אוניות אחרות

בקעתון
העיתון השכונתי של שכונת בקעה בירושלים

מכ"ם
מכ"ם (ראשי תיבות של "מגלה כיוון ומרחק"), או רדאר (באנגלית: RADAR ראשי תיבות של: RAdio Detection And Ranging), הוא מערכת אלקטרונית לגילוי מיקום (איכון) של עצמים כגון מטוסים או ספינות, וכן למיפוי והשגת מידע על שטח או נפח.

ציטוטים

” משימת חיי להביא את חללי דקר לקבורה הצוללת נמצאת בקרקעית הים בעומק 35 מ' בדיוק “

הקשר הרב דורי