מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

האירוע שסבא מאיר לא רצה לספר

סבא מאיר בצעירותו
סבא מאיר וסבתא דבורה ביום חתונתם
סיפורו של סבא מאיר

סבא מאיר נולד בשנת 1933 בלובלין, פולין. הוא הילד החמישי במשפחה: שרה, בלה, משה, דבורה, מאיר וחיה.

הוא נולד להורים גיטל ונתן-יוסף. אמו נפטרה בארץ ישראל בשנת 1963 מדום לב. היא נקברה בבני ברק. אביו לעומת זאת נפטר בתקופת השואה בשנת 1940. סבא שלי היה רק בן 7 כשאביו נפטר.

סבי מאיר מתקשה מאוד לספר אודות אביו. רק לאחר שיחה ארוכה, סיפר סבי כי אביו נורה על ידי הנאצים. בתקופת השואה סבי היה ברוסיה יחד עם משפחתו שם עבדו בחטיבת עצים. מרוסיה הם הגיעו לגרמניה באונייה. הם חצו את הגבול בין פולין לגרמניה בעזרתם של ארגון הג'ויינט שסייעה ליהודים.

בגרמניה שהו שלוש שנים. משנת 1946 עד שנת 1949. בשנת 1949 עלה סבי עם משפחתו לארץ והם התגוררו בבית עולים בחדרה. סבי עלה מגרמניה כלומר חצה את הגבול בין פולין לגרמיה. סבי זוכר את היערות ומספר שכילד היה נראה שאין להם סוף. לאחר שהתגוררו בחדרה עברו לגור בשכונת ותיקים בעיר נתניה. ילדותו זכורה לו כילדות שבה האם מטפלת בילדיה ומשתדלת לספק את כל צורכיהם כאם ואב כאחד. אחיותיו הגדולות ממנו סייעו רבות לאם בטיפול ובעבודות הבית. סבי היה ילד ביישן ומופנם. ילד שכמעט ולא שמעו אותו בבית. משפחתו הייתה משפחה דתית מאוד ובביתו דיברו פולנית. אחרי המלחמה דיברו ביידיש. סבי זוכר את הזמירות והמאכלים בערב שבת. מעבר לזה הוא זוכר את לימודי התורה שכן הוא לא למד בבית ספר אלא נשלח ללמוד תורה.

בגיל 18 התגייס סבי לצבא לחיל התותחנים. סבי מספר שהוא היה כל כך רזה שבקושי רצו לגייס אותו. כשסיים את שירותו הצבאי, החל לעבוד כמסגר בחברת "שפר", חברה שבה עבד עד לצאתו לפנסיה.

כששאלתי את סבי כיצד בילה את זמנו הפנוי בשנות העשרים, לא היה לו הרבה מה לספר שכן את מרבית הזמן בילה בפרנסת המשפחה ולא היה לו הרבה זמן פנוי.

בשנת 1966 נישא לסבתי דבורה. סבא הכיר את סבתא דבורה בעת שהיא התגוררה אצל אחי אמה בשכונה בה הם גרו.  בשנת 1973 נולדה ביתם שרית שהפכה אותם להורים מאושרים. לפני כמה שנים נפטרה אחותו שרה. סבתי וסבי היו קשורים אליה מאוד. לפני חודש נפטרה אחותו האחרונה חיה. בשנת 2000 זכה סבי להיות סבא לראשונה לבנאל אחי הבכור, כעבור שלוש שנים נולד אחי שליו ולאחר מכן אני.

גלגולו של חפץ – כסף פולני

החפץ היקר עליו סיפר לנו סבי מאיר הוא כסף פולני ששמר סבי מהתקופה בה היה בפולין וכל תעודה מהג'ויינט שקיבל אחרי שנבדק על ידם ונמצא בריא. קשה לראות דרך הצילום את הבלאי ואת תוקפו הישן של הכסף והתעודה. לצערי, סבי לא הצליח לשמור תמונות או מסמכים אחרים נוספים ולכן שני החפצים הללו בעלי משמעות רבה עבורו. חפצים אשר הוא רוצה להעביר לנו הנכדים בבוא העת.

תמונה 1

הזוית האישית

אוריין: סיפור חייו של סבי מרתק, מאוד נהניתי לשמוע ממנו וללמוד ממנו. היה לנו זמן איכות ביחד.

סבא מאיר: זמן איכות עם הנכדה. לא היה קל לשתף, אך חשוב מאוד כן לשתף את הדור הצעיר.

מילון

ארגון הג'ויינט
ארגון היהודי ההומניטרי הגדול בעולם אשר פעל להצלת יהודים ברחבי העולם וסייע להעלותם לארץ ישראל

ציטוטים

”סבי מאיר מתקשה מאוד לספר אודות אביו. רק לאחר שיחה ארוכה, סיפר סבי כי אביו נורה על ידי הנאצים“

הקשר הרב דורי