מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

האור שלנו – בזכותו עלינו

סבא וסבתא ביום חתונתם
עובדים על תכנית הקשר רב דורי
סבא וסבתא נולדו באלג'יריה ואז עברו לצרפת ושם למדו רפואה

עלינו לארץ לפני ארבע שנים. היינו תמיד ציונים, אבל יש לנו עוד שתי סיבות לעלייה. הסיבה הראשונה: המצב בצרפת כבר לא טוב ליהודים. הייתי ראש הקהילה בצרפת ויום אחד קיבלתי מכתב איומים שאני צריך לעזוב את צרפת וגם אשתי קיבלה איומים על חייה, גם חברינו וגם רב בית הכנסת קיבלו איומים אנטישמיים מהנוצרים ומהערבים". הסיבה שניה היא לידתו של הנכד, מתן. 

העלייה לישראל לא היתה כל כך קשה כי אנחנו פנסיונרים, לכן אנחנו לא צריכים לעבוד. השפה לא קלה ואנחנו שמחים כי אבא של מתן ומתן מדברים איתנו צרפתית. לפעמים אנחנו מרגישים כמו ילדים בגלל השפה. פעם היו נותנים לנו לחם במקום תפוחי אדמה אבל עכשיו לא נותנים לנו לחם כשאנחנו רוצים תפוחי אדמה. יש לנו עוד קשיים. אנחנו לא יכולים לקרוא עיתונים בעברית, או להקשיב לחדשות ולטלוויזיה בעברית, או ללכת לקולנוע ולתיאטרון, ולכן חסרה לנו תרבות ישראלית. אנחנו גם לא יכולים לתקשר עם ישראלים מכיוון שאנחנו לא מדברים עברית שוטפת ואין לישראלים סבלנות לדבר אתנו ברוגע ובסבלנות.

אנחנו מתגעגעים למשפחה שלנו שנשארה בצרפת וגם חוששים לחייהם בגלל המשבר בצרפת.

מתן מספר:

סבא וסבתא נולדו באלג'יריה שם הם גדלו עד גיל 11. אחר כך הם עברו לצרפת בגלל מלחמת העצמאות באלג'יריה, בלי הוריהם במשך שנה בגלל המלחמה. הם היו בבית ספר בפרפיניו (עיר בצרפת) עד גיל 18. אחר כך הם עברו למונפלייה (עיר בצרפת) ללמוד רפואה.

ב- 1970 הם התחתנו והמשיכו בלימודי הרפואה. הם הכירו בקהילה היהודית בפרפיניו. ב-1987 הם נסעו לחופשה בתוניס במועדון חופש. ערב אחד בחור צעיר בן 18 ביקש ממנו אש לסיגריה. קראו לאיש פיליפ והוא שאל את סבא אם קוראים לו מוריס וסבא השיב "לא, לי לא קוראים מוריס אבל לאח שלי קוראים מוריס". כך הם הבינו ששניהם יהודים. מאז ריימונד, ג׳וליה ופיליפ לא נפרדו. אבא שלי התחתן ושנה אחר כך נולדתי. סבא וסבתא באו מצרפת לברית מילה ומאז שנולדתי כל יום היו מתקשרים בטלפון או בסקייפ כדי לראות אותי והפכתי להיות האור שלהם. אחר כך הייתי בא עם ההורים לחופשות בביתם כל שנה לבד אחר כך עם אחי רון. אני אחת הסיבות שבזכותה הם עלו לארץ, בדצמבר 2010. עכשיו הם גרים על ידנו וכבר 5 שנים חוגגים ביחד את השמחה לראות אותי בחגים ובעיקר כשאני ישן אצלם בשישי – דבר שאני אוהב מאד.  

תשע"ה 2015

מילון

פיליפ
שמו של מלך בלגיה ומלך ספרד

ציטוטים

”כדאי מאד שמתן יהיה רופא“

הקשר הרב דורי