מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

האהבה שבין סבתא מרגוט וביני – שושו שלה

אני, סבתי, ואמי ז"ל באירוע בריתה של בתי
אני וסבתי בטיול שורשים בברלין
כנכדה מיוחדת ומועצמת בעיני סבתי

הזמנים חולפים והשנים עוברות, השורשים מתחזקים ואיתם קמים דורות, אך אנשים אהובים אינם עוד איתנו, תמונות… חפצים… זיכרונות הם מה שהשאירו לנו… הם הלכו והכאב שוכן בלב

האהבה האמיתית שלה זכיתי, השוכנת לצד הכאב היא זו שמלווה אותי, היא זו שלימדה אותי לחיות במלוא העוצמה. היא זו שלימדה לקום עם חיוך עם צאת החמה וללכת לישון עם תחושה של ניצחון.

תודה סבתא שהיית שלי, תודה שהיית לצידי ולא ויתרת לי, תודה שבזכותך אני מי שאני… סבתא שלי מרגוט שטיינמן ז"ל הייתה סבתא אצילה, חכמה, אוהבת ובעיקר לא מוותרת.

 

סבתא נולדה בתאריך 26/12/1916 בברלין אשר בגרמניה בת ללואי וברטה שרם אחות לדורה שרם. מעט לפני פרוץ מלחמת העולם השניה אביה של סבתא מרגוט בחושיו הבריאים העלה אותה לפלשתינה. באותה תקופה כשהבריטים שלטו בישראל הם הגבילו את העליה לפלשתינה וסבתא מרגוט הצליחה לעלות בזכות נישואים פיקטיביים ואילו אחותה דורה לא הצליחה לעלות לפלשתינה כי היא היתה כבדת שמיעה והבריטים לא נתנו לנכים לעלות לפלשתינה.

לפלשתינה הגיעה סבתא מרגוט בשנת 1937 בהיותה בת 21, היא הגיעה מברלין דרך העיר שטטין הנמצאת על גבול פולין שם עברה הכשרה לעלייה לפלשתינה.

בתום ההכשרה עלתה לישראל באנייה דרך רומניה וכשהגיעה לפלשתינה הגיעה לקיבוץ "המפלס" שנמצא ליד כפר סבא וכיום אינו קיים. אחרי תקופה קצרה עברה סבתא לצפון ים המלח שם עבדה במלון ושם הכירה את בעלה גרשון פרל ז"ל ואיתו הגיעה לעטרות. גרשון נהרג בהגנה על עטרות זמן קצר לאחר נישואיו לסבתא.

הבריטים באותה תקופה אפשרו לסבתא להעלות לפלשתינה משפחה בעקבות מותו של גרשון וסבתא העדיפה להעלות את הוריו. גרשון היה בן יחיד להוריו והם אימצו באהבה את סבתא ומשפחתה. מאחר וסבתא העדיפה להעלות את הוריו של בעלה היא למעשה לא זכתה להציל את הוריה ואת אחותה מידי הנאצים. אחרי תקופה סבתא הכירה את בעלה השני יצחק שטיינמן והתחתנה עימו. סבתא ויצחק הביאו לעולם שלושה ילדים גבריאל, יוחנן ועדנה אמא שלי. סבתא מרגוט הייתה סבתא מיוחדת, חכמה מאוד עם נפש צעירה. סבתא הייתה מאוד גאה במשפחה שהקימה וגידלה לבדה. במותה השאירה אחריה 3 ילדים, 9 נכדים ו-6 נינים.

אני הייתי הנכדה האהובה על סבתי. נולדתי כבת בכורה להוריי ונולדתי מיוחדת כשבגיל 4 סבתא הבינה שאני חרשת. סבתא עטפה אותי בחום ואהבה ואמרה לאמי ז"ל שאמנם נולדתי מיוחדת, אך כדאי שתיקח אותי ותטפח אותי כי ללא ספק אגדל ואהיה ילדה מיוחדת תרתי משמע.

בזכות סבתא שלי, אמא שלי טיפחה אותי ולא ויתרה לי עד שרכשתי את השפה, סבתא כל הזמן היתה ברקע ועזרה לאמא שלי המון. נוצר קשר מאוד מיוחד עם סבתא שלי. יום יום ראיתי אותה ובילינו המון יחד. סבתא הייתה תמיד קשובה ותמיד סיפרה סיפורים מיוחדים.

לפני כניסתי לכיתה א' סבתא החליטה לקחת אותי לטיול שורשים לגרמניה ולהראות לי היכן נולדה והיכן גדלה. זכיתי להכיר את דוד הנס שהוא השריד היחיד שנשאר לסבתא לאחר מלחמת העולם השניה. סבתא שלי הייתה עבורי מודל לחיקוי יחד יצרנו יצירות אומנות, יחד טיילנו ויחד בילינו בכל רגע פנאי. כשסבתא נפטרה היה לי מאוד קשה כי הייתי מאוד קשורה אליה. אחרי שהיא נפטרה הבנתי עד כמה הקשר בינינו היה מיוחד מכיוון שאני היחידה מכל הנכדים ששמי מוזכר בצוואה.

סבתא ואני בטיול שרשים

תמונה 1

מהי אהבה אמיתית?

אהבה אמיתית אינה בהכרח אהבה המבוססת על רומנטיקה. אהבה אמיתית אינה רק נרות, ארוחות וטיולים לאורך חוף הים. אהבה אמיתית אינה רק מתנות ופינוקים, אהבה אמיתית היא אהבה מהלב, אהבה אמיתית היא אהבה של אכפתיות, כבוד ואמון. אהבה אמיתי היא אהבה של נתינה ללא תנאים….

אהבה אמיתי היא אהבת סבתא…

הזוית האישית

נועה: מהרגע שקיבלתי את תפקיד המורה המובילה של תכנית הקשר הרב דורי, בבית ספרי, התמלאתי בגעגועים לסבתי מרגוט שהייתה דמות דומיננטית בחיי. את פתיחת התכנית שלנו בבית הספר, פתחתי עם כיבוד מבית סבתא והזיכרונות הציפו אותי והרגשתי שבעצם הצגת סיפורה אני מנציחה את זיכרה.

מילון

שושו
כינוי החיבה שסבתי העניקה לי

ציטוטים

”דייקנות היא תכונה של מלכים “

”כשאלוהים חילק שכל, כנראה שהבנאדם לא עמד בתור“

”יש הרבה ילדים רעבים בעולם, את לא משאירה פירור בצלחת“

הקשר הרב דורי