מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

האהבה לבעלי החיים העברנו גם לנכדים

מלכה והנכד, שלו בשיעור
מלכה עם נכדיה והכלבים
סיפור קורותיי וקורות משפחתי האהובה

סיפור משפחתי

משפחתי עלתה מתימן, מהעיר דאמר, לנמל בעיר עדן ערכה שמונה ימים על גבי סוסים וחמורים ושינה באכסניות בדרכים. בנמל המתינה להם אנייה שהביאה אותם לישראל.

%d7%a9%d7%a7%d7%95%d7%a4%d7%99%d7%aa3

הוריה של מלכה 

בישראל הורי גרו בשכירות ברחוב הכובשים בתל אביב, ולאחר מכן קנו מגרש בשכונת התקווה, בנו בית ולאט לאט הוסיפו חדר ועוד חדר לבית.

אבי עבד בעריית תל אביב כעובד תברואה ובהמשך פתח חנות מכולת בבניין בו גרנו. ביתנו שכן מול בית הכנסת של הרב יוסף צוברי  שהיה הרב הראשי של יהודי תימן בתל אביב. בביתנו הונהג אורח חיים דתי, אחיי שירתו בצבא ואילו אנו הבנות לא שירתנו.

ילדותי זכורה לי כילדות יפה, אורח חיים תימני, אפינו פיתות בטבון שבחצר ואמי הכינה סחוג באבן רחיים שהייתה בחצר. את התבלינים גידלנו בעצמנו וטחנו בבית וכביסה עשינו על פרימוס בחצר. בחצר גידלנו ירקות, פירות , תרנגולות ובעלי חיים.

%d7%9e%d7%9c%d7%9b%d7%94-%d7%97%d7%a0%d7%a0%d7%99%d7%94

מלכה חנניה עם הוריה 

כשהיו אירועים כגון בר מצווה, חתונה, ברית/ה, היה נהוג לעשות שבת חתן ונהגו לשיר וזימרו משיריו של שלום שבזי.

את בת המצווה שלי חגגנו בבית הורי. אחי הגדולים עשו מסיבות על הגג עם פטפון . למדתי בבית ספר היסודי רמב"ם ובתיכון י"א ולאחר מכן בבית ספר לאחיות. לאחר הלימודים עבדתי בבית חולים דונולו ביפו.

הכרתי את בעלי והתחתנו בשנת 1970, בעלי היה יליד יוון ובהיותו ילד נלקח אביו ע"י הגרמנים הנאצים ולא שב יותר לעולם ואימו נותרה לגדל לבדה 7 ילדים. בגיל 7 הפסיק ללמוד ועזר בבית, החיים היו קשים, במשך היום מתחבאים מהנאצים ובלילה חוזרים לישון בבית.

אימו שלא הסתדרה עם גידול הילדים לבדה שלחה בתחילה את אחותו הגדולה לישראל , ובשנת 1949 שלחה גם את בעלי עם עוד שני אחרים לישראל. בעלי שהה שבוע בבית אחותו ולאחר מכן נשלח לכפר הראה ,שם שהה במשך שנה משלא התאקלם במקום שב לבית אחותו ושם עבד בעבודות מזדמנות.

הכרתי את בעלי כשעבד כמסגר ובהמשך עבד כנהג משאית. בנינו את ביתנו ביד אליהו ליד בית הורי, שעזרו לי בגידול ארבעת ילדינו בזמן שבעלי היה מחוץ לבית ימים רבים בעבודה. את החגים חגגנו כל האחים והאחיות בבית הורי עם הילדים והנכדים וכשהורי נפטרו המשכתי את המסורת שכל ילדי ונכדי באים אלינו לחגוג בחגים והשמחה רבה.

אני עבדתי כאחות בבי"ח

%d7%a9%d7%a7%d7%95%d7%a4%d7%99%d7%aa2

בהמשך למדתי רפואה אלטרנטיבית, רפלקסולוגיה ודיקור סיני.

בביתי היו תמיד בע"ח כגון: כלבים, אוגרים, צבים, עז וכבש. את האהבה לבעלי החיים העברנו גם לנכדים , ונכדי שלו , אוהב מאוד בעלי חיים והינו בעל ידע רב בבעלי חיים. שלו הנכד איתו תיעדתי את הסיפור, משתתף בחוג לאילוף כלבים ובנוסף הינו מתנדב בעמותת צער בעלי חיים בתל אביב.

העשרה

הרב יוסף צוברי: "הרב יוסף צוברי (חג השבועות ה'תרע"ו, צנעא – ב' באב ה'תש"ס; 1916 – 3 באוגוסט 2000) היה פוסק תימני, רבה של העדה התימנית בתל אביב בין 1952 לפטירתו וזוכה הפרס לספרות תורנית הלכתית ע"ש הגרי"מ טולידאנו לשנת התשנ"א".

רפואה אלטרנטיבית: "המונח רפואה אלטרנטיבית הוא כינוי לקשת רחבה של טיפולים גופניים שהם חסרי ביסוס מדעי. טיפולים אלה אינם כלולים במסגרת הרפואה הקונבנציונלית המודרנית ומגיעים לרוב מאנשים שאינם בעלי הכשרה רפואית מקובלת‏. המונח רפואה משלימה, מתאר את השילוב של טיפול רפואי קונבנציונאלי עם טיפול מן הרפואה האלטרנטיבית – תוך אמונה, שאינה מוכחת בשיטות מדעיות, כי הטיפול האלטרנטיבי "משלים" את הרפואי". ויקיפדיה

תשע"ו

מילון

הרב יוסף צוברי
הרב יוסף צוברי (חג השבועות ה'תרע"ו, צנעא - ב' באב ה'תש"ס; 1916 - 3 באוגוסט 2000) היה פוסק תימני, רבה של העדה התימנית בתל אביב בין 1952 לפטירתו וזוכה הפרס לספרות תורנית הלכתית ע"ש הגרי"מ טולידאנו לשנת התשנ"א.

רפואה אלטרנטיבית
המונח רפואה אלטרנטיבית הוא כינוי לקשת רחבה של טיפולים גופניים שהם חסרי ביסוס מדעי. טיפולים אלה אינם כלולים במסגרת הרפואה הקונבנציונלית המודרנית ומגיעים לרוב מאנשים שאינם בעלי הכשרה רפואית מקובלת‏. המונח רפואה משלימה, מתאר את השילוב של טיפול רפואי קונבנציונאלי עם טיפול מן הרפואה האלטרנטיבית - תוך אמונה, שאינה מוכחת בשיטות מדעיות, כי הטיפול האלטרנטיבי "משלים" את הרפואי.

אבן רחיים
זוג אבנים המשמשות לטחינת גרעינים, בעיקר גרעיני דגנים, לקמח

ציטוטים

”ילדותי זכורה לי כילדות יפה , אורח חיים תימני, אפינו פיתות בטבון שבחצר.“

”את האהבה לבעלי החיים העברנו גם לנכדים ...“

הקשר הרב דורי