מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

דרך ארץ קדמה לתורה

כרמלה ומיקול בזמן איכות בתכנית הקשר הרב דורי
חיבור איכותי
כרמלה, אישה מדהימה, הייתה נשואה 50 שנה והנישואים "קלקלו" אותה. מאחלת לכולם מזל.

שמי כרמלה ברנד, נולדתי בשנת 1929 בעיראק עם השם הנרייט למשפחה בת שישה ילדים ואני הבת האמצעית. בגיל 5 עליתי ארצה לחיפה, למדתי בבית הספר "אליאנס" והמשכתי ללמוד חשבונאות. אבא שלי ז"ל היה אדם דתי הוא היה סוחר סחורות בבגדד ואימא לא עבדה. רציתי לעלות לארץ במסגרת תנועת נוער ואבא שלי אמר: "או כולם או אף אחד", אז עלינו לארץ מתוך אהבה למדינה ורצונו של אבי.

כשבגרתי, התחלתי ללמוד במסלול מדעי הרוח באוניברסיטה ואהבתי את זה. כאשר אבא שלי חלה ולא יכל עוד לתפקד, התחלתי לעבוד בתעשייה צבאית, עבדתי שם כעשר שנים ולאחר מכן התחלתי לעבוד בחברת "עצים" במשך 35 שנים. אמי הייתה נהדרת, לכל הילדים הייתה לה תשובה נכונה, כאילו למדה באוניברסיטה. למשל כשיצאתי עם בחור יפה, היא אמרה לי שהוא לא בשבילי, הוא יותר מידי יפה וכל הבחורות יתחילו אתו, הייתה לה חכמת חיים.

בעלי הנרי עלה בגיל צעיר עם כל המשפחה מפולין, הוא היה ניצול שואה. כשהוא שמע על ישראל הוא לא רצה לבוא, רצה להמשיך לגור בגרמניה. בספינה הוא נרדם, שכח לרדת והגיע לארץ. בעלי לא רצה לדבר על השואה ועל התופת שעבר, הוא עבד במשרד הביטחון. באותה תקופה אמנם היה לי בן זוג, אך הוא היה כל כך נחמד שנעניתי לחיזוריו.

אחד הזיכרונות שאני זוכרת ממנו הוא שקבעתי עם חברות להיפגש במסעדה ובאמצע הוא טלפן אליי ואמר שהוא בדלת המסעדה. פעם אחת הלכנו לעשות בדיקות והתבלבלו עם השם שלנו. הוא נשאר עם שמו הנרי ואני עברתי את השם לכרמלה. היינו נשואים 50 שנה, הנישואין "קלקלו" אותי, הוא יותר מידי פינק אותי, הוא ממש דאג לי, לא ידעתי לעשות כלום לבד.

הוא נפטר בשנת 2011. זכרו לברכה.

יש לי בת אחת ושלושה נכדים, הנכד הגדול נשוי, יש לו תינוק והוא גר בגבעתיים ליד ביתי. יש לי נכדה אחת שסיימה תואר בפסיכולוגיה וכיום היא פסיכולוגית. אני נפגשת עם בתי פעם בשבוע (אני לבד לא נוסעת). כולם אוהבים אותי ואני שומרת על יחסים טובים איתם.

יום אחד הנכד השני שלי לקח את הטלפון והקליט אותי כשביקש שאני אספר לו סיפורים מהחיים שלי, הם נורא אוהבים לשמוע. אף פעם אני לא נכנסת לחיים הפרטיים שלהם, אמרתי לעצמי שהם כבר יגידו לי מה שהם יבחרו לשתף. צריך לדעת בחיים כיצד לנהוג, אין אצלי חוצפה ולכן עד היום יש לי חברים מהעבודה שמצלצלים אלי כדי להזמין אותי לבתי קפה וליהנות מחברתי. ההתנהגות קובעת בחיים, לא חוצפה.

ניתן לצפות בכרמלה מספרת מעט על חייה בסרטון הבא

הזוית האישית

מיקול: מאחלת לכרמלה מזל בחיים והרבה בריאות.

כרמלה: אני מאחלת לזוגות הצעירים לחיות בצורה מעניינת, ולא ישר לריב, אלא לדבר בשקט ולעניין, אם נעלבת לא לענות. אני מאחלת שיהיה לכל אחד מזל.

כרמלה ברנד, מבית האבות הספרדי חיפה, השתתפה בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם התלמידה מיקול סמסונוב מכיתה ז'3 מנהיגות, בית הספר עירוני ג' חיפה. ניתן לשמוע מעט מדבריה של כרמלה בסרטון הבא.

מילון

שואה
שורת מעשי רצח עם ורדיפות אתניות, שבוצעו החל מעליית הנאצים לשלטון בגרמניה בתחילת 1933, ובמהלך מלחמת העולם השנייה עד כניעת גרמניה הנאצית במאי 1945. פשעים אלו בוצעו על ידי שלטונות גרמניה הנאצית בהנהגתו של אדולף היטלר, עוזריהם, משתפי פעולה ושלטונות בעלי בריתה, כשתכליתם היו בהתחלה פגיעה במעמד היהודים וגזילת נכסיהם, ובהמשך, בעיצומה של המלחמה, השמדתם השיטתית של כל בני העם היהודי (הפתרון הסופי). מספר הנרצחים היהודים בשואה וכתוצאה ישירה ממנה נאמד בכשישה מיליון (ויקיפדיה).

ציטוטים

”היינו נשואים 50 שנה, הנישואין "קלקלו" אותי...“

”אני מאחלת שיהיה לכל אחד מזל“

הקשר הרב דורי