מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

דן פייגל מספר להדר פלג על עלייתו מצ'כיה

בית הכנסת בפראג שם נולד דן
תכנית הקשר הרב דורי בבית הספר
עלייתו של סבי מצ'כיה

שמי דן פייגל, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי ומספר להדר את סיפור עלייתנו לארץ. נולדתי בשנת 1935 בעיר פראג שבצ'כיה. עלינו לארץ בשנת 1939. עליתי לארץ בערך בגיל ארבע, רק עם אבא ואמא שלי.

האחות של אבא שלי, פיק, עלתה ארצה מספר חודשים לפנינו. יתר בני המשפחה, כולל סבתי מצד אבא, סבי מצד אמא והאח והאחות של אמא נשארו בצ'כיה ונרצחו על-ידי הנאצים.

עלינו לארץ ברכבת מפראג שבצ'כיה לגנואה באיטליה ומשם המשכנו בהפלגה באנייה בשם "אספריה" לחיפה. עלייתנו לארץ לוותה בהרגשה שהצלחנו להינצל. אני ומשפחתי הרגשנו שניצלנו ברגע האחרון מהנאצים ויחד ים זאת היינו כואבים, עצובים ואבלים, כי רוב בני המשפחה שנשארו בצ'כיה, נרצחו בזמן המלחמה ולא הספיקו לברוח בזמן.

אחרי שעלינו לארץ, גרנו בתל אביב, בשדרות קרן קיימת מספר 87 (היום שדרות בן-גוריון). זו הייתה דירת שני חדרים. אנחנו גרנו בחדר אחד ובחדר השני שבדירה גרה משפחה אחרת.

לפני שעלינו לארץ בצ'כיה, אבי היה רופא במקצועו, אבל האנגלים ששלטו אז בארץ לא נתנו לו רשיון לעסוק במקצועו, רק כעבור ארבע שנים הם נתנו לו רשיון לעסוק ברפואה.

בתקופה זו, לפני ש נתנו לאבי את הרשיון לעסוק ברפואה, הוא פתח, בינתיים, חנות לשוקולד וקפה טחון טרי. בשנת 1943, קיבל את הרשיון לעסוק ברפואה והחל לעבוד כרופא ילדים. אמא  שעבדה יחד עם אבא בחנות השוקולד והקפה, המשיכה לעבוד בחנות עוד תקופה אולם בהמשך לא עבדה.

הזוית האישית

הדר פלג, בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם דן פייגל.

מילון

יהדות צ'כיה
בשנות ה-30, עם עליית היטלר לשלטון בגרמניה, גברה האנטישמיות גם בצ'כיה, בעיקר על ידי המיעוטים במדינה. בתחילת עשור זה גם גדלה אוכלוסיית יהודי המדינה כתוצאה מהגירת יהודים מגרמניה אל צ'כיה. עם סיפוחה של צ'כיה לשטחי גרמניה הנאצית, יהודים רבים נמלטו מהמדינה ואלו שנשארו חלו עליהם חוקי נירנברג, כמו על יהודי גרמניה. מקהילה בת כ-395,000 יהודים בשנת 1939, נספו במהלך השואה כ-250,000 היהודים. במהלך המלחמה רבים מיהודי צ'כיה נשלחו למחנה טרזינשטט. ויקיפדיה

ציטוטים

”רוב בני המשפחה שנשארו בצ'כיה, נרצחו בזמן המלחמה“

הקשר הרב דורי