מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

דליה סיסו מביאה את סיפורה של משפחת גדולטר

במפגש פורים עם סבתא
מרים ושמלה גדולטר
במושבה יסוד המעלה

משפחת גדולטר אחת משבע המשפחות הראשונות שהגיעו בשנת 1883 מרוסיה ליסוד המעלה.

המשפחה פעלה במושבה והקימה את היסודות להמשך השושלת. היא הייתה משפחה ציונית, דתית. קנתה נחלה סמוך לאגם החולה והחלה לעסוק בחקלאות. הסבא שלי היה מוכתר המושבה ושימש חבר ויושב ראש ועד המושבה.

תמונה 1

במאורעות 1929 מינתה המושבה כ-30 משפחות חקלאיות. הייתה מערכת יחסים טובה עם השלטונות הבריטים, ואלו סיפקו 30 רובים שנמסרו לראשי המשפחות להגנתן. מאחר שהיו יחסים טובים בין היהודים לערבים חששו הבריטים שמערכת יחסים זו תפעל נגדם על כן מיהרו לקחת חזרה את הרובים למעט רובה שהשאירו אצל סבי מנחם גדולטר.

סבי היה חקלאי, גידל באדמותיו גידולי חיטה ושעורה,פולים וחומוס וכן היו לו עדרי בקר וצאן גדולים. את השטחים עיבד בשיטת עבודתם של הערבים. פעולת קציר שהתבצעה על ידי מגל וחרמש ומאוחר יותר השתמש במקצרה הרתומה לפרדות.

ילדיהם של מנחם ושושנה גדולטר נולדו ביסוד המעלה בתקופה בה הקדחת פשטה באיזור. שניים מילדיהם נפטרו מקדחת  עוד בינקותם. חרף כך לא חשבו אף לרגע לנטוש את המקום והם דבקו בעיבוד אדמתם.

אבא שלי שלמה תרם במשך יובל שנים מכוחו ומרצו בתחומי בטחון ובהנהלות האגודות החקלאיות מיום היווסדן וכל זאת על טוהרת ההתנדבות. אבי הצטרף להגנה ולאחר שנה התגייס לחייל הנוטרים ועבר קורס מ"כים – הדריך מחזורים רבים של נוטרים אשר היוו אחר כך את הבסיס לתפארת מפקדי צה"ל.

תמונה 2

במלחמת השחרור היה מפקד איזור יסוד המעלה ויצא עם פקודיו לעזרת משמר הירדן. השתתף במלחמת ששת הימים והיה מפקד האזור עד שנת 1986. הגיע לדרגת רב סרן וזכה בתעודות הצטיינות ובתעודות הוקרה על פעילותו בתחומי הביטחון. בין המלחמות עבד במשק ביתו.

אמי מרים גם ילידת יסוד המעלה בוגרת גימנסיה הגליל בצפת, פעלה במשק הבית, במכוורות, במטעים ועסקה בפעולות התנדבות בויצ"ו ובוועד למען החייל.

הזוית האישית

ינאי בונן: היה לי כיף ולמדתי דברים חדשים. תודה רבה לסבתי האהובה דליה.

מילון

.יסוד המעלה
יְסוּד הַמַּעֲלָה היא מושבה ומועצה מקומית בדרום עמק החולה. היא הוקמה בשנת 1883 והוכרזה כמועצה מקומית בשנת 1949. מקור השם, שהוצע על ידי פישל סלומון, מן הפסוק: "כִּי בְּאֶחָד לַחֹדֶשׁ הָרִאשׁוֹן הוּא יְסֻד הַמַּעֲלָה מִבָּבֶל" (עזרא, ז',ט'). בשטח המושבה נמצאו שרידי בית כנסת המתוארך בין המאה ה-4 למאה ה-6 לספירה, וכן כתובת הקדשה בארמית. ויקיפדיה

ציטוטים

”הסבא שלי היה מוכתר המושבה ושימש חבר ויושב ראש ועד המושבה.“

הקשר הרב דורי