מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

שוש בר און היא דור שני לשואה

תמונה משותפת של שגב , אוראל וסבתא שוש
סבתא שוש בנעוריה, "אוהלו" על שפת הכנרת
עשור משמעותי בחייה של שוש בר און

שמי שוש בר און, אני משתתפת בתכנית הקשר הרב דורי. העשור שבחרתי כמשמעותי בחיי הוא מגיל עשר עד עשרים.

נולדתי בעכו להורים יוצאי שואה, אבא נכה מלחמת העולם השנייה שאיבד כמעט את כל משפחתו בשואה. אימא הגיעה מרומניה עם כל משפחתה. עד כיתה ח׳ למדתי בבית ספר יסודי ששמו "התומר", בית הספר היה ישן, מבנה בטון עם שער רחב ממוקם קרוב למרכז העיר למדנו בו עד כיתה ח׳. מאוד אהבתי את בית הספר ואת המורים והיו לי המון חברים שעם חלקם אני שומרת על קשר עד היום. אני לא זוכרת איזו כיתה הכי אהבתי, יש לי תמונה מכיתה א׳ ואני אוהבת את התמונה מאוד. אהבתי מאוד שעור תנ״ך.

גרנו קרוב לים בבית ערבי, זה היה בנין בן שלוש קומות. אנחנו גרנו בקומה השנייה. בקומה גרו עוד שתי משפחות. אני ואחותי ישנו בסלון הבית, להורים היה חדר שינה, היו לבית מרפסות מקיפות ואת ערבי הקיץ ביליתי בהן. היה לבית בוסתן עם עצי תפוז ולימון ואהבנו לבלות שם ולשחק משחקי מחבואים. לא היה קשה לגור בבית, היו שכנים נפלאים, היינו קרובים לחוף הים ושם בילינו הרבה.

למרות שאהבתי את הבית וההורים היו מקסימים, מאוד רציתי לעזוב את העיר עכו ובסיום כיתה ח׳ בגיל 13 עברתי ללמוד בפנימית "הדסים" בקרבת העיר נתניה. היה לי חשוב לצאת מהבית שלעתים היה לא קל, בגלל שאובדני השואה ריחפו שם. אני לא זוכרת אם היה לתיכון שם. זו הייתה פנימיה שהיה בה גם בית ספר יסודי, אני הגעתי לתיכון. בפעם הראשונה בחיי חשתי חופשייה ובחברת צעירים כמוני. גרנו בבתים, אני גרתי בבית ששמו קבוצה ה׳, בקומה התחתונה גרו בנות, בקומה העליונה גרו בנים. לקבוצה הייתה אם-בית ומדריך. כל בוקר היינו עובדים במשק ובחקלאות ואחר כך הולכים ללמוד.

היו חוגים בשפע: מוסיקה, התעמלות ועוד. אהבתי לשהות בספריה הנהדרת שהייתה שם, קראתי הרבה ספרים, ביניהם גם ספרים שעסקו בשואה. היו לי הרבה חברים שבילינו ביחד בקומזיצים וגם עשינו שטויות. ההורים היו מבקרים אותנו אחת לשלושה שבועות ומדי פעם נסענו הביתה. למדתי ושהיתי בפנימיה שנתיים בלבד, בכיתה י״א עברתי לתיכון בעכו עד כיתה י״ב כולל. סיימתי את כיתה י״ב והיה לי קושי אדיר ללכת לצבא. במקביל הכרתי בחור שלימים הפך לבעלי. נישאתי בגיל 19 ובגיל עשרים נולד בני והפכנו למשפחה.

הזוית האישית

שוש: החוויה שלי מהתכנית מרגשת ביותר. ניתנה לי ההזדמנות להכיר את שגב נכדי ואת חברו אוראל מזויות שונות לגמרי וגם הזדמנות להיזכר בעברי ולשתף את שגב ואוראל הייתה מהנה. נהניתי מכל רגע.

שגב: היה לי מאוד כיף לעבוד עם סבתא שלי. ניתנה לי הזדמנות להכיר את עברה של סבתא שלי וגם להכיר את סבתא של היום מזווית נוספת.

אוראל: היה לי כיף לעבוד עם חברי שגב ועם סבתו שוש.

מילון

קומזיץ
מפגש חברתי הנערך סביב מדורה. מקורה של המילה קומזיץ ביידיש: פירוש הצירוף "קום זיץ" הוא "בוא/י שב/י". במשמעותה המקורית לא היה הכרח למדורה דווקא, אלא לארוחה שמתקיימת בחוץ. מאוחר יותר אומץ המונח בידי אנשי הפלמ"ח לתיאור הישיבה סביב המדורה, ובמשמעותה זו נותרה עד ימינו. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”בפעם הראשונה בחיי הרגשתי חופשייה“

הקשר הרב דורי