מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

דור של תקומה

אני וסבתא נעמי
סבתא נעמי כילדה עם אמה באונייה
עלייה וקליטה בארץ ישראל

עלייה וקליטה
נולדתי בשנת 1944 בקזחסטן. המציאות הייתה מאוד קשה, מזג אוויר קיצוני ורעב. לאחר כשנתיים עזבנו את קזחסטן והגענו למחנה של ג'וינט במילאנו אשר באיטליה. לארץ עלינו בעלייה לגאלית בשנת 1947. בנמל חיפה קיבלו אותנו אח של אמא שלי שהיה חבר קיבוץ במעלה החמישה. הגענו לקיבוץ  ההורים קיבלו חדר קטן ואותי קלטו בבית ילדים. לא היה קל, לפחות חסכנו קליטה במעברה .
תמונה 1
 
הקיבוץ היה חלק מהמציאות של ההתיישבות, היה מאוד צנוע שירותים ומקלחות היו משותפים כדי לקלח ילדים היה צריך לסחוב דליי של מים. אמא שלי התחילה לעבוד במטבח ילדים ובצורה כזאת קלטה את העברית.
לי לקח קצת זמן ללמוד את השפה העברית מכיוון שידעתי כמה שפות לפני כן .
 
אחרי שנה פרצה מלחמת העצמאות, את כל הילדים והאמהות פינו למנזר רטיסבון בירושלים. הגברים שנשארו גויסו לצבא ונלחמו ,אחרי שנה וחצי אבא החליט שלא מתאים לו החיים בקיבוץ ועזבנו לחיפה.
 
אבא היה קונדיטור וניסה ללא אמצעים להקים מאפייה. התקופה הייתה מאוד קשה אנחנו גרנו בדירה קטנה של רכוש נטוש שברחוב אלנבי בעיר התחתית וגם המאפייה הוקמה ברכוש נטוש .רמת החיים הייתה מאוד נמוכה הייתה גם תקופת "צנע'.' מוצרי יסוד היו בהקצבה וניתנו תמורת תלושים שהיו בפנקס. כולנו זוכרים את התפוח הבודד שקנו בשוק השחור.
 
בין השכנים היו עולים חדשים וכל הילדים שיחקו יחד בחצר. ליד הבית שלנו היה מנזר ולכל הילדים הסבירו שאסור להיכנס לחצר של המנזר מפני שיכולים לחטוף אותנו, לדעתי חששות שנשארו מאירופה הכבושה . עד כיתה ג' למדתי בעיר היה לי מאוד קשה ללמוד לקרוא ולכתוב מכיוון שההורים שלי לא ידעו עברית. שהתחלנו ללמוד תנ"ך הקושי היה כפול בגלל השפה התנ"כית . בכיתה ד' עברנו לבתי קומות, המון משפחות צעירות והרבה חברים חדשים. כל אחר הצהריים כולם ירדו לחצר ושיחקו יחד .
 
נפל בחלקנו להיות דור של תקומה והיינו דור גאה במדינת ישראל וגאה להיות חבר בתנועת נוער ולספוג את כל הערכים שהעבירו לנו.  
 
העשרה
מעלה החמישה: "מעלה החמישה הוא קיבוץ הממוקם בראש אחת הפסגות הגבוהות שבהרי ירושלים, מעל קיבוץ קריית ענבים והכפר אבו גוש, ולצד היישוב הקהילתי הר אדר. הקיבוץ נוסד בשנת 1938 כחלק מיישובי חומה ומגדל על ידי חברי גרעין "במעלה" של תנועת גורדוניה, שעלו מפולין וממזרח אירופה. חברי הגרעין הקימו את הקיבוץ לזכר חמישה מחבריהם שנרצחו ב-9 בנובמבר 1937, במהלך סלילת דרך בהר הרוח, הנמצא מדרום לקיבוץ". ויקיפדיה.
תשע"ו

מילון

מעלה החמישה
מעלה החמישה הוא קיבוץ הממוקם בראש אחת הפסגות הגבוהות שבהרי ירושלים, מעל קיבוץ קריית ענבים והכפר אבו גוש, ולצד היישוב הקהילתי הר אדר. הקיבוץ נוסד בשנת 1938 כחלק מיישובי חומה ומגדל על ידי חברי גרעין "במעלה" של תנועת גורדוניה, שעלו מפולין וממזרח אירופה. חברי הגרעין הקימו את הקיבוץ לזכר חמישה מחבריהם שנרצחו ב-9 בנובמבר 1937, במהלך סלילת דרך בהר הרוח, הנמצא מדרום לקיבוץ.

קונדיטור
אופה של מאפים מתוקים, מי שמקצועו הכנת מאכלים מתוקים.

עלייה לגאלית
עלייה חוקית

ציטוטים

”'נפל בחלקנו להיות דור של תקומה והיינו דור גאה במדינת ישראל.''“

הקשר הרב דורי