מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

דור ראשון למדינה

שחר וסבתא דורית בבית התפוצות
סבתא דורית בילדותה
קשר רב דורי - דור ראשון לשלישי

שמי שחר ופירוש השם שלי הוא תחילה של יום חדש והתחלה של חיים חדשים.

סבתי דורית – ילידת 1947. נולדה שנה לפני הקמת המדינה, דורית – מלשון דור חדש. סבתי דורית נולדה בפתח תקווה – פתח לתקווה לחיים חדשים במדינת ישראל. וזה הקשר שמייחד אותנו.

סבתא דורית בילדותה

תמונה 1

 

סבתי אומנם נולדה בארץ ישראל, אך באמצעות חנוכיה+פמוט שהגיע עם סבתא שלה באונייה מפולין בשנות השלושים של המאה ה- 20, היא מהווה דור שלישי שמחזיק את החנוכיה הזו. כל השנים החנוכיה נשמרה אצל דוד שלה ובכל שנה לקראת החג הייתה מורכבת וממורקת מחדש. זו חנוכיה עם עיטורים של אריות, כד שמן  ופרוכת – סממנים של בית כנסת שמדליקים אותה בשמן. לאחר שהדור השני הלך לעולמו וכדי לשמר את זכר הדורות הקודמים וההיסטוריה שלהם נעשה לו העתק ויש 2 כאלה והם נמצאים אצל אחות של סבתא ואצל בן דוד.

תמונה 2
החנוכיה המקורית שנמצאת אצל סבתי דורית

 

עד גיל שש סבתי גדלה בפתח תקווה. עם הוריה וסבתה גרו יחד בדירה קטנה כשהם משכנים גם דייר משנה. בגיל שש המשפחה שבינתיים נולדה לה עוד ילדה עברה לתל אביב-לעיר הגדולה שהיום היא נקראת "עיר ללא הפסקה". באותה התקופה העיר הגדולה הייתה יחסית קטנה.

זכרונות הילדות של סבתי משקפים את התקופה: מצד אחד, אבא בוגר הצבא הבריטי ואיש משטרה. בילוי במקלטים, על הידיים של אמא שלה, אזעקות והתמנגלות עם השכנים כשכולם מכירים את כולם. ציפוי חלונות בבריסטול שחור כדי למנוע מהאור לבקוע החוצה בזמן שמטוסי אויב עלולים לשייט מעל  המדינה הצעירה. אמא (של סבתא דורית) התנדבה במל"ח (משק לשעת חירום) ואנשים הסתובבו ברחוב וצעקו לכבות את האור. מצד שני ילדות מאושרת של בילוי בחוץ עד מאוחר, טיפוס על עצים, בייחוד עצי תות עץ אותם הם זללו לתאבון תוך כדי הכתמת הבגדים. השתתפות קולקטיבית בתנועות נוער, טיולים, התנדבויות למען אוכלוסיות מוחלשות ובקיבוצים, אז עוד הייתה חקלאות.

תמונה 3
סבתי דורית עם הוריה ואחותה

סבתי כבר שרתה בצבא שלנו בזמן שאבא שלה תרם את חלקו להגנת המדינה שבדרך באמצעות הצבא הבריטי והדור הקודם היה נתין במדינות אחרות. בצבא שרתה סבתי במשטרה הצבאית ובמהלך השירות הצבאי נישאה בפעם הראשונה ומנישואין אלה נולדה אמי ליאת. לימים סבתא התגרשה ונישאה בשנית לחזי והם חיים באושר עד היום.

תמונה 4
חזי, בן זוגה של סבתא דורית

סבתי דורית כיום בפנסיה. רוקדת, מציירת, מתעמלת, מטיילת בעולם ופעם בשבוע מטפלת בנכדים.

תמונה 5
ציור שסבתי דורית ציירה

תמונה 6
והנה אני באמצע בין אחי ואחותי עם ההורים שלנו

הזוית האישית

סבתא דורית: אני חושבת שתכנית הקשר הרב הדורי ייחודית ואני שמחה מאוד שהזדמן לי להשתתף בה. לא לכל ילד יש את הרצון לדעת את ההיסטוריה של המשפחה וזאת הזדמנות מצויינת לעשות את זה, כי אחרת עשויים להצטער ואז זה יהיה מאוחר.

הנכדה שחר: נהניתי מאוד מכתיבת הסיפור, מכיוון שלמדתי המון על סבתי ועל תקופת ילדותה ובנוסף אני מרגישה שאני וסבתי התקרבנו. אני חושבת שתכנית הקשר הרב דורי היא תכנית חשובה ומשמעותית וחבל שהיא לא תכנית חובה כך שכולם יחוו אותה.

מילון

פרוכת
מסך בד שמפריד את בית המקדש לשני חלקים ארון הברית ואזור הקודש. פרוכת מלשון מחיצה.

ציטוטים

”בזמן המלחמה ציפו את החלונות בבריסטול שחור“

הקשר הרב דורי