מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

דור המייסדים של מדינת ישראל

סבא רבא של מאיה
אבא שלי בעת שיעור לימוד וחינוך
אבא שלי, אהרון שטרנברג

סבתא מאירה משתתפת בתכנית הקשר  הרב דורי עם נכדתה מאיה שבתאי. סבתא מאירה יחד עם מאיה בחרו להעלות את סיפור דור המייסדים של מדינת ישראל, סיפורו של סבא רבא של מאיה, אהרון שטרנברג ז"ל.

אהרון שטרנברג ז"ל, סבא רבא של מאיה שבתאי

תמונה 1

 

סבתא מאירה מספרת למאיה:

הראתי לנכדתי מאיה את התמונות מהאלבום המשפחתי, בחרתי בתמונה המשמעות בשבילי – זיכרון ממשפחה שאיננה כבר.

הזיכרון הכי משמעותי בשבילי היה אבי – אהרון שטרנברג ז"ל. אהרון בן אברהם דוד שטרנברג,  נולד במרץ 1895 בצפת, דור שלישי בארץ. בהיותו בן שלוש שנים נכנס ללמוד ב "חדר ", כדרך כל ילדי ישראל. לאחר 10 שנות לימודים בחדר, בגיל בר מצווה עזב את צפת ועבר לירושלים בה למד חמש שנים בשתי ישיבות שבעיר העתיקה. הוא המשיך את לימודיו בבית המדרש למורים על שם דוד ילין בירושלים וסיים את לימודיו בשנת 1916.

הוא היה לוחם במלחמת השפות הידועה למען תחיית הלשון העברית. לאחר כיבוש הארץ על ידי הבריטים, עבר לעבוד בבית ספר לבנות  "למל " בירושלים, שם עבד כמורה,  מזכיר, סגן מנהל ומנהל במשך 29 שנה. בימי מלחמת השחרור עבר לנהל את בית הספר "פיקא", שבפתח תקווה .

 60 שנות הוראה וחינוך !!

אבי נפטר יומיים לפני ראש השנה בתאריך 26 בספטמבר 1981.

בצוואתו לילדיו כתב:

"מעולם לא צברתי רכוש. מקצוע ההוראה אינו מאפשר עושר. אולם, תודות לאשר רכשתי בישיבות ואחר כך בסמינר ולאחר מכן מתוך הניסיון בעבודה, הצלחתי ללמד ולחנך עשרות אלפים תלמידים ומורים המפוזרים בכל אתר ואתר – וזהו רכושי הגדול".

התמונה שבחרנו – המשפחה שלי

התמונה צולמה בירושלים בבית שלנו, בשנת תש"ג. אפשר ללמוד לפי התמונה על זה שהחיים פעם היו שונים בתסרוקות ובלבוש, התמונה בשחור לבן. התמונה מציינת את תקופת המנדט האנגלי בארץ בגלל הגיוס של אחי לבריגדה. הדמויות בתמונה הם המשפחה המצומצמת שהייתה לי: אבי, אמי, אחי, אחותי ואני.

הצטלמנו אצל צלם לצורך זיכרון היסטורי שישאר לדורות שיבואו. אפשר ללמוד לפי הלבוש שזאת תמונה ישנה. אחי לובש בגדי צבא וכל השאר לבושים רגיל.

קישור לקובץ תיעוד שלנו

הזוית האישית

תהליך תיעוד הסיפור היה לנו מאוד מעניין ומאוד כיף להכיר את מייסד המשפחה שלנו. במהלך מפגשי התכנית מאוד התקרבנו והכרנו את המשפחה.

סבתא מאירה השתתפה בתכנית הקשר הרב דורי בשנת 2014, יחד עם נכדתה שירה שבתאי. הן תעדו יחד את סיפורה של מאירה: זיכרונות מהעבר

מילון

"מלחמת השפות"
תחיית הלשון העברית בארץ.

ציטוטים

”נכנס ללמוד ב"חדר"“

הקשר הרב דורי