מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

דוד רפי והשריפה

הנכדה נוריה בן ארי
הסבתא במפגש הסבתות
דודה ורד (שהייתה אז בת 5) התעוררה ושאלה בשמחה:" למה יש לנו ענן בבית?" היא נהנתה מאוד מהאטרקציה. סבא התעורר והבין מיד מה קרה

הנכדה נוריה בן ארי, מתעדת את סיפורה של סבתא סוניה.

סבתא סוניה נולדה בשנת 1947 בתורכיה להוריה רוזה ואלכסנדר.

בילדותה גדלה סבתא במשפחה מרובת ילדים. הם היו עשרה אחים. אולם, רק שבעה מהם היו אחים ביולוגיים. אמה, רוזה, אימצה שני ילדים נוספים אשר הפכו לאחיה של סבתי.כשסבתי הייתה בגיל שנתיים, בשנת 1949 עלתה המשפחה לארץ. כאן גדלה סבתא, התחתנה ונולדו לה ילדים.

זה קרה כשסבתא הייתה בחודש התשיעי להריונה עם דוד רפי וסבא שרת באותה תקופה במילואים באזור הנגב. סבתא ירדה מעט לשוחח עם השכנות. כל השכנות ישבו למטה והילדים שיחקו בחצר. פתאום נזכרה סבתא שהיא שכחה סיר על הכיריים. היא נבהלה מאוד, כי עלול לפרוץ שריפה בבית. סבתא רצה לכיוון הבית וכיבתה את הגז, לא הייתה שריפה בבית, ב"ה.

בערב סבתא חשה כאבי בטן חזקים. השכנה הציעה לה: "בואי ואקח אותך לבית הרפואה". השכנה ביקשה מבעלה, ואכן, הם התלוו אליה לבית הרפואה "רמב"ם". הרופאים ראו שנקרעה לה השיליה, והחליטו להזריק לה זריקה לזירוז הלידה. במזל טוב – נולד בן – דוד רפי. הוא נולד במשקל נמוך.

סבא לא התלווה לסבתא, כי הוא היה בצבא. רק לאחר יומיים נודע לסבא שנולד לו בן. הוא קיבל חופשה כדי לבקר את אשתו היולדת בבית הרפואה. זה היה ביום שישי וסבא היה לחוץ להספיק להגיע לפני שבת, כשהמרחקים מהנגב לחיפה גדולים ותנאי התחבורה אז קשים. ב"ה, הוא הצליח לעלות על האוטובוס האחרון בצומת אשדוד ומשם המשיך ישר לחיפה. הוא הגיע לבקר את סבתי עם המדים והציוד הצבאי.

היות שדוד רפיהתינוק, היה קטן ובמשקל נמוך, הוא היה צריך שמירה רבה יותר. במשך כחצי שנה הוא היה ישן  בסל-קל. כמו כן, כל שעה היה צריך להאכיל 22 גרם (גם בלילה).

יום אחד בשעה 4 לפנות בוקר סבא קם לחמם לו בקבוק ובינתיים, סבא נרדם שוב. כל המים שבסיר התאדו, הבקבוק התאדה והבית היה מלא עשן לבן. דודה ורד (שהייתה אז בת 5) התעוררה ושאלה בשמחה:" למה יש לנו ענן בבית?" היא נהנתה מאוד מהאטרקציה.

סבא התעורר והבין מיד מה קרה. הוא סגר את הגז והעיר את כולם. אמא שלי התעוררה מבולבלת ולא הבינה מה קורה. סבא פתח את החלונות כדי שהעשן ייצא החוצה. אבל מאחר שהיה קיץ והרוח לא נשבה, העשן לא יצא החוצה. לכן הם החליטו לנסוע לפיקניק, וחזרו רק בשעה 5 אחר הצהריים. אז העשן נעלם. ריח השריפה דבק בבית. ובמהלך השבוע הם היו צריכים לכבס כל דבר שהיה בבית על מנת להיפטר מהריח.

דוד רפי גדל, התחזק ואף התארס. אולם יום לפני התאריך המיועד לנישואיו הוא נפטר מהמחלה הידועה.

סבתא מתגוררת היום ברמת ישי ורואה נחת משאר ילדיה ונכדיה.

תמונה 1

הזוית האישית

נוריה בן ארי: היה לי כיף להכיר יותר את סבא שי וסבתא סוניה. גם סבתא שלי מהצד השני, סבתא בינה, הגיעה והשתתפה בתוכנית וזה היה לי כיף.

מילון

רמת ישי
היא מועצה מקומית במחוז הצפון בישראל, השוכנת בצפון עמק יזרעאל על כביש טבעון-נצרת, כ- 4 ק"מ ממזרח לקריית טבעון. היא קרויה על שמו של יש"י אדלר.

ציטוטים

”כיום ב"ה אני רווה נחת מילדי ומנכדי כן ירבו.“

הקשר הרב דורי