מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

דוד מורג – שגריר ישראל באורגוואי

עם דוד שמספר את סיפורו
כשהיה ילד מחוץ לביתו
סיפור עלייתו ארצה של דוד מברזיל

דוד נולד בשנת 1925, בעיר ריו דה ז'ניירו.

הסבים והוריו ברחו מרוסיה (בסרבייה), בגלל האנטישמיות הנוראה והגיעו לברזיל. הילדות שלו עברה בצורה צנועה. הוא למד בבית ספר ציבורי מקומי. בגיל 15 -16 הוא הבין שהוא חייב להתחיל לעבוד, כדי שיהיו לו דמי כיס וכדי שיוכל לעזור להוריו לממן את לימודיו.

כמובן לא היה לו מקצוע והחליט, ללמוד, תוך כדי עבודה, ליטוש יהלומים. למזלו התקבל למלטשה בה ליטשו יהלומים גדולים. למה מזל ? היות וליטוש של יהלומים גדולים (שהם מאוד יקרים) נחשב כמעט לאומנות. הוא מאוד אהב עבודה זו.

במקביל למד מוסיקה באקדמיה למוסיקה . הוא למד לנגן בכינור, ויולה ופסנתר. הוא השתתף בתזמורת הנוער ולקראת סוף לימודיו(תואר ראשון).הוא התחיל לעבוד (במקביל ליטוש יהלומים) כעוזר של פרופ' למוסיקה קאמרית באקדמיה, עמו עבד שבע שנים.

בינתיים הפך לציוני והחליט שלקראת עלייתו ארצה ללמוד בערבים (ארבע שנים) כימיה תעשייתית.

בין השנים 1939-1945 הייתה מלחמת העולם השנייה. כשנודע לעולם על הטרגדיה הנוראה – השואה שבה נרצחו שישה מיליון יהודים, הגיע למסקנה שאינו יכול להמשיך להיות ציוני בגלות, והוא חייב לעלות לארץ ישראל.

בשנת 1948 קמה מדינת ישראל באותה שנה נפתחו קונסוליות כבוד של ישראל ברחבי העולם וגם בריו- ואז הוזמן על ידי קונסול הכבוד לעבוד חלקית בקונסוליה הוא הסכים. הוא עבד בשתי משרות וחסך כסף לעלייה הקרובה.

בשנת 1952 בא השגריר הראשון של ישראל לברזיל: האלוף דוד שאלתיאל ז"ל. אחריו הוא עבד עם מספר שגרירים חשובים, בדרך זו למד עוד קריירה נוספת: דיפלומטיה.

בשנת 1962 עלה ארצה עם הוריו קריינה וחיים מורגנשטרן ז"ל (הוא היה בן יחיד) והתקבל למשרד החוץ. אחריי שנתיים בארץ הכיר והתחתן עם בתיה הלפרין (בת אטל ונחום הלפרין ז"ל ניצולי שואה). בתיה בוגרת האוניברסיטה שירתה בצבא והייתה מורה לאנגלית. אחר כך גם היא הצטרפה למשרד החוץ. ביחד הם הקימו משפחה נהדרת: ארבע בנות, חתנים, נכדים וגם נינים.

בשנת 1967 גויס למלחמת ששת הימים.

בשנת 1969 התחיל לצאת לשליחות בחו"ל: רפובליקה דומיניקנית, אורגוואי, ארגנטינה ובסוף כשגריר בפראגוואי.

רעייתו תמכה בו לאורך כל הדרך, בנאמנות ובאהבה.

בשנת 1987 פרש (פרישה מוקדמת) לגמלאות במשך כ- 20 שנה, התנדב (בתחום המלאכה) כחבר ועד הגמלאים של משרד החוץ.

העשרה

ריו דה ז'ניירו: "ריו דה ז'ניירו (בפורטוגזית: Rio de Janeiro, בהגייה מקומית: [?hiw d?i ???nej?u]), המוכרת גם כריו בקיצור, היא בירתה של מדינת ריו דה ז'ניירו אשר בברזיל. היא שוכנת באזור הדרום-מזרחי של ברזיל, על שפת האוקיינוס האטלנטי, בחלק הדרומי של האזור הטרופי."

תשע"ה

מילון

ריו דה ז'ניירו
ריו דה ז'ניירו (בפורטוגזית: Rio de Janeiro, בהגייה מקומית: [?hiw d?i ???nej?u]), המוכרת גם כריו בקיצור, היא בירתה של מדינת ריו דה ז'ניירו אשר בברזיל. היא שוכנת באזור הדרום-מזרחי של ברזיל, על שפת האוקיינוס האטלנטי, בחלק הדרומי של האזור הטרופי.

פובלות
שכונה ענייה בריו דה ג'נירו והיו שם עבריינים

ציטוטים

”" אתם הילדים נמצאים בארץ ישראל בדור של הטכנולוגיה הרבה אך פעם לא הייתה טכנולוגיה" “

הקשר הרב דורי