מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

דובי קטן עם סיפור גדול

אני ונכדתי
אני בפורים, 1960
על חפץ קטן שזורק אותך לעבר

שמי הוא נאוה אליקים (מינצברג), נולדתי בירושלים בשנת 1954 להוריי כהנה (קוקה) ונפתלי (מיצי). היה לי אח גדול ממני בשלוש שנים ויש לי אחות צעירה ממני בארבע שנים, אני ילדת סנדוויץ'. הייתה לי ילדות נהדרת – עד שבגיל 19 הגיע השבר הגדול של חיי (על כך אספר בהמשך).

משפחתי

תמונה 1

אני בת 66, יש לי שלושה ילדים, בעבר הייתי מורה והיום אני מעצבת פנים. אני גרה בתל אביב.

נפרדתי מאחי ביום כיפור לפני 48 שנים, ראיתי אותו לאחרונה עומד מול הראי, מודד את הקסדה שעטופה ברשת הסוואה עם תלתלים בלונדיניים שמציצים מתחתיה. זה היה זיכרון אחרון ממנו, יותר לא פגשתי אותו.

סיפורי מתייחס לדובי המשפחתי שעבר מאחי לאימא שלי ואלי

דובי קטן, עגלגל ונעים למגע. פה ושם ה"פרווה" שלו נשחקה מרוב חיבוקים, הוא עשוי מבד עם מילוי של קש, כפתורים לעיניים, פה ואף רקומים וגבות מצוירות בצבע. הדובון בן 66 שנים, כיוון שאחי קיבל אותו מסבתא דבורה ביום שנולדתי.

הדובי איבד את אוזנו השמאלית, כפות ידיו ורגליו השתפשפו ולכן סבתא דבורה תפרה לו אוזן חדשה ושיחזרה את כפות ידיו ורגליו בבד אדום והדובון חזר מתוקן לחיקו של אחי שכל כך שמח.

הדובי

תמונה 2

לדובי יש ערך  סנטימנטאלי עבורי כיוון שהדובי מחבר אותי לזכרונות ילדותי ומחזיר אותי לתקופה בה גדלנו שלושתנו כילדים בבית הוריי: אני, יורם – אחי הבכור ואסנת – אחותי הצעירה.

אחי הגדול יורם, שנקרא למלחמה ביום כיפור, היה לוחם בהנדסה קרבית. היחידה לחמה לצד חטיבת "ברק", חטיבת שריון. בערב סוכות, ביום  10.10.1973 נהרג יורם בקרב עם החיילים הסורים, כשהוא לוחם נגד ה"כיסים" הסורים שהיו פזורים בשטח הקרבות ברמת הגולן. הוא היה בדרגת סגן ופיקד על מחלקה ונפגע בבית החזה. לאחר מותו הועלה לדרגת סרן.

אחרי מות אמי לקחתי את הדובי אלי למשמרת.

היום הדובי נמצא בסלון של ביתי (על כיסא נדנדה ישן ובעל היסטוריה אחרת) כך שכל מי שנכנס הביתה יכול ישר לראות אותו. כל בני המשפחה מכירים את הסיפור של הדובי וקשורים אליו כל אחד בדרכו. הדובי מחובר אצלי לזיכרון מתוק ומאושר.

לפעמים לחפץ קטן, ישן ומשופשף יש ערך גדול וחשוב.

יורם ז"ל

תמונה 3

הדף לזכרו של יורם מינצברג ז"ל באתר "יזכור"

הזוית האישית

סבתא נאוה: זכיתי לבלות זמן איכות עם מיה, הייתי רוצה לאחל לה שתחיה במדינה ללא מלחמות ושיהיו לה זיכרונות ניפלאים מתקופת ילדותה.

מיה: הייתי רוצה להמשיך את התכנית עד אין סוף, להמשיך להיפגש כל שבוע גם אם זה בזום וגם אם לא ולהמשיך לעשות צחוקים ולהנות מכל רגע.

מילון

ערך סנטימנטאלי
ערך ריגשי.

ציטוטים

”לפעמים לחפץ קטן, ישן ומשופשף יש ערך גדול וחשוב“

הקשר הרב דורי