מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

גרעין תדהר

אני ונכדתי בתכנית הקשר הרב דורי
אני ובעלי בתחילת הזוגיות
קהילת הצופים השרון

עליתי ארצה בשנת 1949 והתחנכתי בתל אביב.

הצטרפתי בגיל 18 לתנועת הצופים שיועדה לחטיבת נח"ל. נוער חלוצי לוחם (נח"ל) הוא כינוי למסגרות מסוימות בצבא ההגנה לישראל המקיימות קשר עם בני נוער. "הנח"ל נוסד באישור של דוד בן-גוריון ב-19 באוגוסט 1948 כמענה למכתב משותף של כל תנועות הנוער הציוניות מה-10 באוגוסט 1948 בו ביקשו ליצור מסגרת צבאית בה ישרתו חברי גרעיני הכשרה כקבוצה ולא יופרדו זה מזה".

בשלב הראשוני של הגיוס שהינו במחנה 80 בו עברנו טירונות. בהמשך גרעין תדהר הופנה לקיבוץ עין גב לעבודה ועזרה להתיישבות שם.  עין גב היה ועודנו קיבוץ ובזמנו היה שטח מפורז שהיה בגבול הסורי. באותה תקופה עבדנו ובילינו במסגרת הגרעין. בשעת בוקר מוקדמת השומר העיר אותנו ויצאנו לעבודה עד לצהריים, בהמשך ארוחה משותפת ובסוף היום בילוי משותף של כל הגרעין בכנרת. זוגות רבים, מחברי הגרעין, חברו אחד לשני במהלך חוויות אלו ואף נשארו בהמשך בחצרים כבני זוג.  תנועת הצופים הציעה כי עלינו  לעלות כגרעין ליישב מקום הנקרא אלמגור. אלמגור היה שטח לא מיושב בצפון הארץ. נערכה הצבעה בתנועתנו בה כל הבנות מלבדי רצו להישאר בעין גב ולא לעלות לאלמגור. מסיבה זו נשארנו לאורך שנה בעין גב. רצוני היה לעלות לאלמגור ולהקים יישוב חדש ולחיות בו. על אף שההחלטה לא התקבלה תקופה זו  בהחלט זכורה לי עד היום כאחת התקופות היפות בחיי.

כעבור שנה עברנו, חברי הגרעין, לקיבוץ "השלמה" – לחצרים, קיבוץ בו אנחנו היינו אמורים להישאר ולחיות בו במהלך תקופת הגיוס ומי שהחליט להישאר באופן קבע גם לאחר תקופה זו. בקיבוץ זה הגברים יצאו לאימון מתקדם ובן זוגי, ברוך, המשיך להדרכה. בשלב זה השתחררתי ולמרות שחשבתי על האפשרות להישאר בחצרים, לאור החלטות משותפות עם ברוך החלטתי לחזור העירה .

כיום אנו נשואים ואנו מכירים כמה זוגות משרות הנח"ל, שגרים בחצרים והיו איתנו בגרעין. עד היום אנו נפגשים כחברי גרעין ומתרגשים כל מפגש מחדש ומרגישים כאילו זה היה רק אתמול.

הזוית האישית

אני מוסרת לילדי, נכדיי וניניי: אל תוותרו על שירות צבאי ומצאו שירות שיאפשר לכם לחוש הרבה כוח וסיפוק עצמי ובכך תתרמו לכם ולמדינה.

מילון

love you,be happy!
אוהבת אותך, תהיי מאושרת!

נח"ל - נוער חלוצי לוחם
הנח"ל נוסד באישור של דוד בן-גוריון ב-19 באוגוסט 1948 כמענה למכתב משותף של כל תנועות הנוער הציוניות מה-10 באוגוסט 1948 בו ביקשו ליצור מסגרת צבאית בה ישרתו חברי גרעיני הכשרה כקבוצה ולא יופרדו זה מזה. חששן של תנועות הנוער נולד כתוצאה מגיוס המוני של בני 17 לאימון צבאי מרוכז במהלך ההפוגה הראשונה במלחמת העצמאות ביוני 1948, במטרה להכין עתודה שתוכל להתגייס באופן מיידי אם יורע המצב בחזיתות. היענות בני הנוער הייתה גדולה ותנועות הנוער חששו מהתפזרות הגרעינים ההתיישבותיים במסגרת נטולת אידיאות חלוציות.

ציטוטים

”"אם את רוצה לשנות משהו - תלחמי על כך, אם לא לזרום עם המצב" “

”love you, be happy! - אוהבת אותך, תהיי מאושרת!“

הקשר הרב דורי