מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

גרה ברומניה, מבקרת בישראל

ריינה ונכדתה נטלי
סבתא ריינה
נכדתי טסה אלי כל שנה לביקור

בית ומשפחה
קוראים לי ריינה זינה ניצולצקו, אני גרה ברומניה ומבקרת את משפחתי בארץ מספר חודשים בשנה. 
נולדתי בכפר קטן בם דארנה הנמצאת במחוז ביכור (טרנסילבניה) בצפון מערב רומניה.הכפר מוכר בתור מקום שבו פעם היה מכרה פחם וגם עיבוד ומחקר נפט גולמי.
הכפר שאני גרה בו הוא כפר מאוד קטן וגם אין בו כל כך הרבה מקומות עבודה. הוא כפר לא כל כך מצליח אבל ממש כיף לחיות שם. החיים שם הם חיים חופשים, את רוב הדברים אנחנו עושים בעבודת יד וזה יוצא ממש יפה.
 
חגים ברומניה
אני ומשפחתי חוגגים את החגים ביחד.                                                   
אחד החגים האהובים עלי הוא חג הפסחא בו אנחנו עורכים ארוחה חגיגית והמאכל שמכינים בחג הוא ביצים צבועות בצבעי מאכל. יש אנשים שהם צובעים ומצירים עליהם כמסורת. את הביצים מניחים בכניסה לבית ובא ארנב הפסחא ומחביא אותם,והילדים צריכים למצוא אותם. הילד שהיה מוצא היה מקבל פרס (כמו האפיקומן בפסח שמחפשים את המצה.)
 תמונה 1
הביצים הצבועות בחג הפסחא

הביצים הצבועות בחג הפסחא
גם הנכדה שלי מאוד אוהבת את החג הזה והיא הייתה מאוד שמחה למצא את הביצים.
בחג אנחנו יושבים יחד עם כל המשפחה ועורכים סעודה.
כל שנה כשהנכדה שלי טסה אלי לביקור בביתי ברומניה אנחנו מטיילים בערי רומניה וביערות.                   המקומות שם מאוד יפים ואני במיוחד אוהבת לטייל ביערות ולראות את הצמחייה היפה שיש שם ואת הפרחים.   
 
מקצוע
אני עבדתי כחוקרת נפט ופחם והייתי מעבדת את הנפט והפחם. אחד האנשים הכי חשובים במחקר הנפט היה יהודי בשם ארנסט וארודי  (וייס), במקור מאורדייה, בן ליהודים ידועים מאוד באותה תקופה והוא היה הבוס שלי. 
במהלך עבודתי עברתי הרבה מאוד קשיים אבל גם גיליתי דברים חשובים על עצמי שלא ידעתי. למשל במהלך עבודתי עקצה אותי דבורה אך לא ידעתי שאני אלרגית לדבורים. כל הגוף גירד לי.הבוס שלי אמר לי שהאדמתי והתנפחתי הוא הזמין לי אמבולנס כי גם נחנקתי. טופלתי ונשמתי והכל היה בסדר.
כיום מפעל הנפט והפחם שרוף והרוס. לא שימרו אותו. נשארו רק שרידים שלו. אני חושבת שאם היו משמרים את המפעל היו יכולים להפוך אותו למוזיאון
 
השכונה שלי
אני גרה ברומניה בכפר וויווז שנימצא במחוז ביכור (טרנסילבניה) בצפון מערב רומניה. הכפר שלי מאוד קטן אנחנו מכירים שם את כולם וככה הכפר נהייה יותר משפחתי. כשהנכדה שלי טסה אלי לרומניה היא כל הזמן עם החברות שלה. יש לה שם המון חברות וכיף לה שם כי ברומניה היא יותר חופשיה ולוקחים אותה לטבע בכל מיני יערות ואגמים.
 
לומדים תנ"ך
בשכונה שלי יש גם מקום שבו התושבים שרוצים באים ללמוד תנ"ך ולהתפלל. אני הולכת לשם עם שני הנכדים שלי ועם הבת שלי. אנחנו לומדים שם תנך וגם מתרגלים את הפרקים שלמדנו כמו "שעורי בית".
אנחנו הולכים לשם בימי ראשון וחמישי ובימים אלה כל אחד מקריא את "שיעורי הבית" שלו.
אני מאוד אוהבת ללכת לשם כי זה מלמד אותי על התורה ועל התפילות ואני גם אוהבת להיפגש עם האנשים שלומדים איתי. לפעמים יש לנו שיעורים שאנחנו עושים אותם בדיאלוג עם עוד חברה על הנושא הנלמד.
אני הייתי מאוד רוצה ללמוד את זה גם בבית ספר אבל בזמננו הלימודים היו שונים. יש אנשים שלוקחים גם את הילדים שלהם וזה מרגש לראות שהם לומדים מגיל צעיר.
 
תשע"ו

מילון

פחם
הפחם הוא חומר מוצק שצבעו שחור או חום, הפחם עשוי מצמחים ומעצים שהתאבנו במשך אלפי שנים

ציטוטים

”הכפר שלי מאוד קטן אנחנו מכירים שם את כולם וככה הכפר נהייה יותר משפחתי.“

הקשר הרב דורי