מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ג'קלין אסוס סעדה – סיפור עלייה לארץ ישראל

ז'קלין אסוס - סעדה
יעל וסבתא סעדה

עליתי למדינת ישראל מאלג'יריה מהעיר קונסטנטין, שהיא עיר ומחוז בצפון-מזרח אלג'יריה, ב-11 לאוגוסט 1961 עם אבא ואשתו השנייה, שני אחיי ושתי אחיותיי. אמי נפטרה באלג'יריה.

הייתי אז בת 17 וחצי. אחרי 10 חודשים המשפחה שלי, שלא הסתגלה לתנאים החדשים בארץ, עזבה את הארץ במאי 1962 והשתקעה בצרפת.

פגשתי את בעלי לעתיד באולפן ללימוד השפה העברית. נישאנו והשתקענו בארץ. נולדה לנו הבת שלנו, מונט. מונט התחתנה והקימה משפחה בארץ. יש לי שלשה נכדים: יעל הבכורה, גיא ושי.

גרנו בשיכון בטבריה, אני עבדתי ככוח עזר בבית חולים פוריה במשך שנה. בהמשך עבדתי בחמי טבריה עם מטופלים. לאחר מכן עבדתי בבית חרושת לשימורי דגים בקיבוץ עין גב.

בן הזוג שלי עבד בתור חשמלאי בקיבוץ אפיקים. בחודש אפריל 1965 עזבנו את העיר טבריה והשתקענו, בעלי ואני, בדירת חדר ביפו העתיקה. היה קשה למצוא עבודה, היינו חייבים להתפרנס, עבדתי בניקיון בתים, לאחר כמה חודשים נכנסתי להריון. הפסקתי לעבוד. בשנת 1970 התחלתי לעבוד בחברת דלק כפקידה כללית עד שנת 1998, עת יצאתי לפנסיה מוקדמת.

 

תמונה 1

הייתי מאד מחוברת לדודות שלי שגרו כולן לא רחוק מאתנו. דודה פורטונה Fortunee שגרה בבניין שלנו הייתה אהובה עלי במיוחד. היא אחותה של אמי. אנחנו גרנו בקומת הקרקע ודודה פורטונה גרה עם בעלה, ארבעת ילדיה, חמה (אבי בעלה) פנחס וחמותה פנינה, בקומה השלישית. עליתי אליה לעיתים קרובות. היא תמיד דיברה איתי ופינקה אותי בכיבוד שהיה על השולחן. 

הייתה דודה נוספת בשם איוון Yvonne שגרה ברחוב ליד השוק צמוד לאחד מבתי ספר. היא הייתה אישה קשת יום שגידלה עם בעלה 7 ילדים.

הייתה עוד דודה בשם Louise שגרה עם שתי בנותיה בשכונה צפופה, PLACE DES GALETTES. דודה לואיז התאלמנה בגיל צעיר וגידלה לבד את בנותיה.

דוד מוריס, אח של אמא, היה חייט מבוקש שתפר חליפות לגברים ברחוב LHLUILLIERS  . אשתו ANDREE וילדיהם . NELLY, NORBERT ביקרתי גם את סבא שלום וסבתא טורקיה שגרו ברחוב CHE

 

תשע"ה 2015

מילון

מחוז
מחוז - תחום טריטוריאלי, המוגדר במסגרת חלוקה מנהלית של מדינה.

ציטוטים

”פגשתי את בעלי באולפן ללימוד השפה העברית, נישאנו והשתקענו בארץ“

הקשר הרב דורי