מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

געגועים לסבתא זמטו שנשארה באתיופיה

סבתא זמטו שנשארה באתיופיה
בורטוקן טסרה הנכדה
סבתא שלי לא עלתה לארץ ישראל

סבתא זמטו בלטה נולדה בשנת 1951, בכפר אלפה שבאתיופיה.
 
כל בני המשפחה שלי נולדו בכפר קטן על יד אתיופיה שנקרא אלפה. הדודים שלנו כבר גרו באתיופיה והם רצו שנבוא לאתיופיה גם אנחנו, לכן עברנו לאתיופיה והגענו לביתם. שמחנו לפגוש אותם, ודיברנו על מה שהיה לנו בכפר ואחר כך שכרנו בית והיו לנו שכנים טובים.
 
גרנו באתיופיה שבע שנים והמשפחה מאוד רצתה לעלות לארץ עד שיום אחד קבלנו הודעה ממשרדי הממשלה, שמאשרים לנו לעלות לארץ "יש לכם רשות לצאת לישראל הקדושה."  סוף סוף להגשים את החלום.
סבתא שלי, סבתא זמטו, היא אישה מאוד טובה, יש לה לב טוב. אני זוכרת אותה ומתגעגעת אליה. היא תמיד עזרה לאנשים ותמיד הייתה מסכנת את החיים שלה בשביל אנשים אחרים. היא תמיד אמרה לי לחלוק ידע וניסיון עם הסובבים, כי נסיונות החיים הם אבני הדרך הטובות ביותר.
תמונה 1
געגועים לסבתא זמטו שנשארה באתיופיה
 
סבתא זמטו עדיין מתגוררת בכפר שלה באתיופיה. אני מאוד רוצה שהיא תבוא מהר. אני מאוד מתגעגעת אליה. חבל לי שהיא לא יודעת מה יש לנו פה בארץ ישראל הקדושה. אני רוצה שכל המשפחה שלי תהיה ביחד – זה כל החלום שלי, שכולנו נתאחד ונהיה שוב ביחד פה בארץ ישראל.

העשרה: 
יהדות אתיופיה: "יהדות אתיופיה הוא שמן של כלל הקהילות היהודיות בשטח אתיופיה של היום. היסטורית שם זה הוא אחד מכינוייה המקובלים של ביתא ישראל. בשטח הפדרציה האתיופית התקיימו ומתקיימות מספר קהילות יהודיות שהחשובה והגדולה שבהם היא ביתא ישראל או בשמה הנוסף "יהדות חבש".
הרפובליקה הדמוקרטית הפדרלית של אתיופיה, היא מדינה בקרן אפריקה שבמזרח אפריקה. אתיופיה גובלת בצפון באריתריאה, בסודאן ובדרום סודאן במערב, בקניה בדרום, בסומליה במזרח ובג'יבוטי בצפון-מזרח. אתיופיה היום היא איחוד של שש מדינות לאומיות, שלוש מדינות מולטי-אתניות ושתי ערים עצמאיות. 
 
תמונה 2
אתיופיה היא ארץ בעלת היסטוריה רצופה עתיקה ביותר. המדינה המודרנית היא למעשה המשכה של האימפריה האתיופית, שהיא עצמה מקורה בקיסרות אקסום. זו, על פי המסורת, התפתחה ממלכות שבא אשר קמה בשנת 1978 לפנה"ס. הנצרות הוכרזה כדת המדינה בשנת 325 לספירה, וכך הפכה אתיופיה למדינה השנייה ולאימפריה הראשונה שקיבלה את הנצרות. האסלאם הגיע לאזור במאה השביעית. בתחילת ימי הביניים הפכה אתיופיה לאחת מהאימפריות החזקות בתבל ובסופם החלה הידרדרות. במהלך העת החדשה גובשו גבולות חדשים ונרחבים יותר למדינה, אך מאפייניה המדיניים ותשתיתה התרבותית הוסיפו לינוק במישרין מרצף היסטורי, שראשיתו בתקופה האקסומית. שמה הקודם של אתיופיה נקרא חבושהדן.
תשע"ה 2015

מילון

יהדות אתיופיה
יהדות אתיופיה הוא שמן של כלל הקהילות היהודיות בשטח אתיופיה של היום. היסטורית שם זה הוא אחד מכינוייה המקובלים של ביתא ישראל. בשטח הפדרציה האתיופית התקיימו ומתקיימות מספר קהילות יהודיות שהחשובה והגדולה שבהם היא ביתא ישראל או בשמה הנוסף "יהדות חבש".

לתת למען הזולת
תמיד יש מקום לתת מעצמך למען האחרים ולסבתא יש המון חוכמת חיים

ציטוטים

”לחלוק ידע ונסיון עם הסובבים כי ניסיונות החיים הם אבני הדרך הטובות ביותר“

הקשר הרב דורי