מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

געגועים לימים של בניית הארץ

פנינה מתעדת את סיפור חייה
במפגש בבית הלפרין
החיים בארץ שלפני הקמת המדינה

פנינה נולדה בעיר תל אביב בשנת 1932, בת למשפחת אלאשוילי, השביעית מתוך עשרה אחים לאם אצליחנה ואבא רפאל.

אביה ואימה עלו מגרוזיה. פנינה מספרת כי מוצאה של אימה הוא מאיראן, אך בשל הפרעות שהתרחשו באיראן, ברחו סבה וסבתה לגרוזיה ושם הכירה אימה את אביה ובשנת 1925 עלו ארצה, עם שלושת ילדיהם הגדולים. אביה היה סופר סת"ם ושוחט ואימה עקרת בית.

כילדה, היא זוכרת את מאורעות 1936 תרצ"ו בארץ. כשהיתה בת 4 – היא נזכרת שנשמע קול יריות והוציאו את הילדים לעמדת שקי חול.

פנינה גדלה בבית דתי וכילדה היתה חניכה בתנועת בני עקיבא. לכשגדלו היא ואחיה החליטו אט אט לחזור בשאלה, והצטרפו לתנועת הנוער העובד והלומד, אך למרות עזיבת חיי הדת, הסממנים הדתיים נחקקו בה עד היום. פנינה נוהגת לשמור כשרות בצורה קפדנית מאוד. וחשוב לה שהעם היהודי ימשיך לשמור על יהדותו ולא יתכחש אליו.

פנינה שירתה בצבא בחיל הנח"ל, שם הכשירו אותה ללחימה. לאחר השחרור עבדה כחברה בקיבוץ גדות יחד עם חברי ההכשרה איתם שירתה בצבא.

לפנינה חשוב לספר ולהנציח את שמו של אחיה, צבי אלאשוילי, ששירת בפלמ"ח בגדוד הפורצים, שלחמו בירושלים.  צבי ז"ל נהרג בקרב מנזר לטרון במלחמת השחרור.

פנינה נישאה לבחור בשם יוסף, שהיה פלמחניק וממקימי המשק בקיבוץ גדות. ילדה ארבעה ועסקה כמטפלת בפעוטון הקיבוץ, כעשר שנים. היא נזכרת כי בימים ההם האווירה בארץ היתה שיש לבנות אותה., אוירה אליה היא מאוד מתגעגעת.

לאחר כ-13 שנים עזבו את הקבוץ, כיוון שחברים רבים עזבו וביחד עם זוג חברים, עברו לאשקלון.

באשקלון הקימו הזוג שקל את משתלת "גן העיר". אחת המשתלות הראשונות והמפורסמות עד היום בעיר.

הזוית האישית

מילון

מאורעות 1936 - תרצ"ו
בשנת 1936 פרץ מרד של ערביי ארץ ישראל נגד השלטון הבריטי ובמהלכו פגעו ערבים באנשי הממשלה וביהודים. התגובות של המוסדות הלאומיים, הן במישור הביטחוני והן במישור המדיני, הביאו להפחתת האירועים האלימים. רק לחץ כבד גרם לבריטים להקשיח את עמדתם כלפי הערבים.

ציטוטים

”היו אנשים טובים ומוסריים ועשו נחת להוריכם“

הקשר הרב דורי