מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

געגועים לארץ ילדותי – מרוקו

אני וסבתא שלי בקשר הרב דורי
אני וסבתא שלי נהנים ביחד
סבתא מספרת על תקופה שהייתה במרוקו על הוריה, סבתה,אופי החיים במרוקו.

קשר רב דורי – סבתא איבט מספרת לנועם
סבתא איבט סיפרה לי שהיא נולדה במרוקו בעיר רבאט, שזו עיר הבירה של מרוקו. היא נולדה בשנת 1954 בעשרים וארבע לשביעי. הוריה רחל ויעקב דרעי. הוריה אף הם נולדו במרוקו. אביה נולד בראבט ואימה שלה בעיר מרקש. אמא שלה היתה בת לרבנים מאוד גדולים ומוכרים במרוקו. אביה היה חייט ואבא שלו היה קצב והיה בן אדם מאוד טוב.
הוריה היו הורים תומכים, דואגים, אוהבים ואנשים טובים וישרים.היא זכרה את ביתה שהיה מאוד גדול , בית יפה שהיה בו מאוד כיף. בבית היתה ערביה שהייתה מנקה ועוזרת להם והיא היתה ממש חלק מן המשפחה . קראו לה פאטמה.באותה תקופה השפה שבה הם דיברו זה צרפתית אבל עם סבתא שלה היא דיברה בערבית מרוקאית. 
 
העלייה לישראל – 1962
 
היא היתה בת שבע כשהם עלו לארץ. סבתא מספרת לי על סיבות רבות שגרמו להם לעלות לארץ ואין ספק שחלק גדול מהן היו ציוניות. מצב היהודים במרוקו היה טוב, היחס כלפיהם מצד הערבים היה בסדר גמור והמלך מאוד אהב את היהודים. באותה תקופה הגיע נאצר נשיא מצריים למרוקו והיה פחד גדול ממנו ולכן היתה להם סיבה נוספת לעלות לארץ ישראל. בגלל המצב בארצות ערב הם חששו שהמצב גם במרוקו לא יהיה טוב ויתחילו להתעלל בהם, לכן גם אנשים שלא חשבו לעלות לארץ, זה היווה עבורם טריגר כן לעלות. אבא שלה מאוד דאג לילדיו ותמיד היה אומר שיש לו בנות קטנות והוא חשש לשלומן.
 
זיכרונות וסיפורים רבים זכורים לסבתא
היו המון מאכלים מיוחדים בבית כמו: קוסקוס, כל מיני מנות של בשר, עופות ממולאים ועוד. הבית היה בית שומר מצוות, אווירה חמה ואוהבת. זיכרונות וסיפורים רבים זכורים לסבתא ממשפחתה והוריה. אחד מהם זכור לה במיוחד: "סבתא של סבתא שלי מספרת שנולדו לה 20 ילדים, חלק מהם נפטרו כשהיו תינוקות בגלל התנאים שהיו שם. נותרו לה רק שבעה בנים ובת אחת שזו אמא של סבתא שלי.
כשסבתא שלה היתה בהריון היא חלמה שהיא הולכת לבית הכנסת ואז נצמדת אליה ילדה קטנה ואומרת לה אני רוצה לבוא איתך סבתא והיא אמרה לה אבל אל תלכי כמו שכולם הלכו אז הילדה אמרה אל תדאגי אני לא אעזוב אותך אז סבתא שלה שאלה אותה "איך קוראים לך?" והילדה אמרה רחל. לכן קראה לבת שנולדה לה רחל . היא אמא של סבתא שלי.
 
סבתא שלי מספרת שכאשר התבגרה יותר, באחת מנסיעותיה עם חברה היא פגשה את סבא שלי באוטובוס. החברה המשותפת של שניהם הכירה ביניהם. סבא שאל את החברה "למה את לא מכירה לי את חברה שלך?" היא הבטיחה לו שתזמין אותו לחתונה שלה…הם התחתנו בשנת 1974 בירושלים. היתה חתונה יפה ושמחה הם מאוד נהנו ויש לה זיכרונות טובים. יחד בנו משפחה. העיסוקים והתחביבים של סבתא שלי הם : בעיקר לקרוא.
 
סבתא ביקשה לאחל לי לקראת בר המצווה שלי שאהיה איש ישר, איש אמת וצדיק.  
 
העשרה
יהדות מרוקו: "יהדות מרוקו הייתה הקהילה הגדולה ומהקהילות החשובות של יהדות ארצות האסלאם. ראשית התפוצה היהודית במרוקו מתוארכת על פי עדויות ארכאולוגיות למאה ה-2 לספירה. בעת העתיקה יהודים התגוררו בעיקר בערי החוף של צפון אפריקה המערבית ועסקו במיוחד במסחר. בתחילת המאה ה-8 מרוקו נכנסה תחת כנפי האסלאם. תחת השושלות המוסלמיות יהודי מרוקו ידעו תקופות פריחה תרבותית וכלכלית ותקופות של רדיפות קשות.." ויקיפדיה
18 בפברואר 2016, תשע"ו

מילון

יהדות מרוקו
יהדות מרוקו הייתה הקהילה הגדולה ומהקהילות החשובות של יהדות ארצות האסלאם. ראשית התפוצה היהודית במרוקו מתוארכת על פי עדויות ארכאולוגיות למאה ה-2 לספירה. בעת העתיקה יהודים התגוררו בעיקר בערי החוף של צפון אפריקה המערבית ועסקו במיוחד במסחר. בתחילת המאה ה-8 מרוקו נכנסה תחת כנפי האסלאם. תחת השושלות המוסלמיות יהודי מרוקו ידעו תקופות פריחה תרבותית וכלכלית ותקופות של רדיפות קשות

אלמחמר
פשטידה במרוקאית

ציטוטים

”החלום שאמא שלה חלמה“

הקשר הרב דורי