מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

גלגולו של שם המשפחה של סבא שמואל שי

שמואל שי ונכדתו הדר שי
אני (סבא) כשהייתי צעיר בחיל האויר
הסיבות לשינוי שם המשפחה וההרגשה שבאה בעקבות השינוי

סבא שלי, שמואל, נולד ברומניה בתאריך 28.1.1947. שם המשפחה שלו היה מרמורשטיין. בדורות הקודמים היה נהוג ששמות המשפחה תאמו את המקצוע המשפחתי. מקור השם "מרמורשטיין" הוא במקצוע של המשפחה של אבא של סבא, שעסקו בעיבוד אבן שיש, וזה פירושו של השם.

הוריי והחברים שלהם, ואני כשהייתי קטן 

תמונה 1

העלייה של סבא שלי לארץ

ההורים של סבא שלי גרו ברומניה בעיר קלוז'. מטרתם הייתה לעלות לארץ ישראל כי כל משפחתם כבר עלו ארצה קודם, אולם שלטונות רומניה לא אפשרו את עלייתם לארץ. בשנת 1957 אבא של סבא שלי נפטר. במשפחה נשארו אמו של סבא שלי ואהרון אחיו.

מאלבום התמונות

תמונה 2

לאור המצב הם הגישו בקשה חדשה לשלטונות רומניה לעלייה לארץ, התשובה של השלטונות התעכבה. בעזרת ארגונים יהודיים אפשרו להם לעלות לארץ בשנת 1958. בחודש דצמבר 1958 הם טסו לאוסטריה לעיר וינה, משם לנאפולי שבאיטליה ומשם בשיט של מספר ימים עם אונייה ישראלית חדשה בשם "תיאודור הרצל", וכך הגיעו לארץ לנמל חיפה.

כל המשפחה חיכתה להם בנמל חיפה ולקחו אותם לעיר מגוריהם – בת ים ושם הם גרו.

שינוי שם המשפחה

סבא שלי התגייס לצבא לחיל האוויר ושירת בטייסת  של מטוסי מיראז'ים (מטוסים צרפתיים) בתפקיד מכונאי אווירונאוטיקה.

סבא בשירותו הצבאי

תמונה 3

עם הזמן נבחר סבא עם עוד מספר חיילים לנסוע ללימודים בצרפת בכדי לאפשר לייבא מטוסים חדשים לחייל האוויר. לפני יציאתו מהארץ, הצבא כמקובל באותה תקופה, חייב אותו לעברת את שם משפחתו. לסבא שלי יש שני שמות פרטיים: שמואל ויהושע. השם העברי של שם משפחתו הוא כאמור "שיש" אולם הוא בחר לקצר את השם לשי (ראשי שמות של השמות שמואל ויהושע).

שינוי שם המשפחה גרם לסבא שלי הרגשה לא טובה מפני שהרגיש שבכך הוא איבד את הקשר עם אבא שלו שנפטר. בשל כך, במשך תקופה של שנתיים סבא לא סיפר לאמו ולמשפחתו על שינוי שם המשפחה. אולם עם השנים השם נקלט וגם אחיו שינה את שם משפחתו בהתאם, ונכון להיום זה כבר הסטוריה.

הזוית האישית

הדר: אני מאוד נהנתי להיות עם סבא שלי ונהנתי להכיר את הסיפורים שלו, לא ידעתי עליהם, ושמחתי לדעת יותר עליו ועל המשפחה שלו. למשל, לא ידעתי שהוא לא סיפר לאימא שלו שנתיים על ששינה את השם שלו. היה לי כיף מאוד להכיר עוד דברים על סבא שלי והיה לי מאוד כיף שהיה לי הרבה זמן איתו.

מילון

אוניית תיאודור הרצל
תיאודור הרצל הייתה אוניית מעפילים שאירגן המוסד לעליה ב'. נקראה על שמו של המנהיג הציוני בנימין זאב הרצל. (ויקיפדיה)

עִברוּת
עִברוּת הוא מתן צורה עברית למילה, ובפרט שינוי שמו של אדם משם לועזי לשם עברי. עברות שמות החל כבר בתקופת היישוב, ונשא לעיתים מטען סמלי רב, כ"שלילת הגלות". (ויקיפדיה)

ציטוטים

”שם המשפחה בא מהמקצוע, הם עבדו באבן שיש וזה פירושו של השם“

הקשר הרב דורי