מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

גלגולו של חפץ – ספר תורה של הרב ד"ר אהרן קלר

הרב ד"ר אהרן קלר
הקארדו ברובע היהודי ויקיפדיה
סבי, הרב ד"ר אהרן קלר

משפחת מן ההר (המשפחה של סבתי) התגוררה ברובע היהודי שבעיר העתיקה בירושלים. בזמן מלחמת השחרור קרה להם סיפור שבו אני רוצה לשתף אתכם.

שריפה, שריפה! שריפה בבית הכנסת!שוב התקפה מטעם הערבים! והפעם בית הכנסת, בית הכנסת זה לא סתם בית רגיל!!אנשים רצים מכל עבר בכדי להציל את ספרי התורה.

גם סבי בין הרצים.
 
 הרב ד"ר אהרן קלר
תמונה 1 
לפתע, הוא משנה את כיוונו וחוזר שנית לבית הכנסת. הוא נזכר ששכח משהו, בוודאי שואלים אתם במה הוא נזכר, תדעו מיד. הוא נזכר בספר התורה הקטן. סבי נכנס לבניין בית הכנסת העולה בלהבות. הוא הוציא מארון הקודש את הספר ולקח מארון הספרים את הש"ס השחור עם דפי המשי. הוא נזכר במרבית הפעמים שבהם למד מתוך הש"ס  אבל עכשיו אין לו זמן לזכרונות. הוא יצא במהירות מבית הכנסת חובק בידיו את ספר התורה והש"ס. הוא רץ הביתה. כשהגיע הכניס לילקוטו את האוצר שהציל.
הרובע היהודי נלחם בגבורה אך לבסוף נכנעו המגינים לערביי הלגיון הירדני. ביום הכניעה נלקח סבא עם כל הגברים לשבי. הילקוט נשאר בידי נעמי (אחותה של סבתי) שהיתה אז ילדה בת 9.  לגיונר ירדני הציע לנעמי את עזרתו בנשיאת הילקוט היקר, ברגע שהגיע הילקוט לידיו, נשא את רגליו ורץ עם הילקוט. סבתא (אמא של סבי) ראתה זאת, ורדפה אחרי הלגיונר, התיצבה מולו באומץ רב והוכיחה אותו בתקיפות, למרבה הפלא נבהל הלגיונר מהגערות והשיב את הגזילה. כך הוחזר הילקוט ובו ספר התורה היקר.
 
תמונה 2
ספר זה הוא כנראה הספר היחיד ששרד מן העיר העתיקה כל שאר הספרים נשרפו או נשדדו. 
סבי השאיר את הספר אצלו, לאחר מכן מסר אותו לבנו הרב חיים יהודה וכיום זה עדין אצלו.
 
העשרה
הרובע היהודי: "הרובע היהודי (בערבית: ???? ??????‎‎) שוכן בחלקה הדרום-מזרחי של העיר העתיקה בירושלים, והוא אחד מארבעת הרבעים בעיר העתיקה, לצד הרובע המוסלמי, הרובע הנוצרי והרובע הארמני. שמו היה מקובל מאז המאה ה-19. ברובע גרים כ-6,000 תושבים, רובם יהודים דתיים, והוא כולל בתי מגורים, מבני דת יהודיים, אתרי ארכאולוגיה ותיירות, חנויות מזכרות ויודאיקה ומסעדות". ויקיפדיה
 
אהרון קלר: " הרב ד"ר אהרן קלר (1909 – 1998), היה רבה הראשון של נהריה….
אהרן קלר נולד בעיר ביטום שבאימפריה הגרמנית כבן למשפחה בת תשעה ילדים. בצעירותו עבר לקלן ואחר כך לברלין, שם רכש השכלה כללית ותורנית. במהלך תקופת לימודיו הוסמך לרבנות בבית המדרש לרבנים בברלין על ידי הרב יחיאל יעקב וינברג והשלים את לימודי הדוקטורט באוניברסיטת ברלין. עד למלחמת העולם השנייה כיהן כרב העיירה ביטום בשלזיה עילית". ויקיפדיה
 
תשע"ו

מילון

הרובע היהודי
הרובע היהודי (בערבית: ???? ??????‎‎) שוכן בחלקה הדרום-מזרחי של העיר העתיקה בירושלים, והוא אחד מארבעת הרבעים בעיר העתיקה, לצד הרובע המוסלמי, הרובע הנוצרי והרובע הארמני. שמו היה מקובל מאז המאה ה-19. ברובע גרים כ-6,000 תושבים, רובם יהודים דתיים, והוא כולל בתי מגורים, מבני דת יהודיים, אתרי ארכאולוגיה ותיירות, חנויות מזכרות ויודאיקה ומסעדות.

הרב ד"ר אהרן קלר
הרב ד"ר אהרן קלר (1909 - 1998), היה רבה הראשון של נהריה.... אהרן קלר נולד בעיר ביטום שבאימפריה הגרמנית כבן למשפחה בת תשעה ילדים. בצעירותו עבר לקלן ואחר כך לברלין, שם רכש השכלה כללית ותורנית. במהלך תקופת לימודיו הוסמך לרבנות בבית המדרש לרבנים בברלין על ידי הרב יחיאל יעקב וינברג והשלים את לימודי הדוקטורט באוניברסיטת ברלין. עד למלחמת העולם השנייה כיהן כרב העיירה ביטום בשלזיה עילית.

nazovas
'אוי ואבוי' בחצי הומור

ציטוטים

”אמונה שורשית, חזקה בבורא עולם' 'השכלה כללית היא דבר חשוב'“

הקשר הרב דורי