מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

גלגולו של חפץ – סט התה של משפחתנו

אני וסבתי -תכנית הקשר הרב דורי
סבתי, בהכנה להדרכת גדנה.
קנקן התה שקיבלה סבתי מאמה

אבא של סבתי היה יבואן בעיראק והוא סחר בעיקר עם אנגליה ועוד ארצות. באחד ממסעותיו לפני מאה שנה נסע להודו ורכש למשפחתו סט תה.  לסבתי היו 9 אחים ואחיות. קנקן תה זה הוא חלק מסט תה, שכל אח של סבתי קיבל ממנו חלק.
סט תה זה שימש את המשפחה לשתיית תה בסוף הארוחה.בשנת 1951, שבני משפחתה של סבתי עלו לארץ מעיראק הם לקחו איתם את סט התה, וסט התה הגיע יחד עם המשפחה לישראל. בישראל אמא של סבתי חילקה לכל ילדיה חלקים מהסט וסבתי מצד אמי קיבלה מאמא שלה את הקנקן. קנקן התה עשוי עץ והוא מעוטר בקישוטי זהב טהור. קנקן זה הוא מזכרת של סבתי מאביה. אביה שהיה משכיל מאוד בעל ידע רחב, הכיר את העולם והיה בעל אמצעים ורכוש רב בעיראק.
עם העליה לישראל, ממשלת עירק הלאימה את הרכוש הרב של המשפחה, והם עלו לישראל עם מזוודה שבה יכלו לקחת פריטים קטנים בלבד בנוסף על בגדים, בינהם הצליחו להביא את הקנקן. כל הרכוש הרב נשאר בעירק.
בישראל היה לאבא של סבתי קשה והוא נפטר ממחלת הסרטן בגיל 69!
 
סבתי בצעירותה, בשרות הצבאי
תמונה 1
 
 
מאז שסבתי קיבלה את קנקן התה היא לא משתמשת בו והוא נשמר בתוך המזנון (ויטרינה) בבית . בשבילי קנקן תה זה הוא מזכרת מסבא רבא שלי ומהשורשים שלי. אני מקווה שהקנקן ישמר גם בדורות הבאים ויסמל את מה שעבר על משפחתי, החל מחייהם בבגדד והמעבר לארץ ישראל. אומנם קנקן התה הוא חפץ קטן והוא רק חלק מסט שלם, אך זה סמלי עבורי, הדבר היחיד שאני מכירה, שהגיע עם המשפחה מעיראק לישראל.  
 
מורה מובילת תכניתעינת רויטור
 תשע"ו

מילון

איבני
בני (הבן שלי)

ציטוטים

”אם אין אני לי, מי לי?“

הקשר הרב דורי