מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

גיליתי שבעצם אני צעיר יותר

סבא אריה ושירה
מכתב שדוד של סבא שלח מהארץ
ילדותו של אריה בשואה, והעלייה ארצה לבדו

תקופת הולדתי
נולדתי בעיירה קטנה בפולין בשם טושין, בתאריך 18.01.1939. בן יחיד להוריי שקראו להם יונה ובלה פוקס. אבי היה סוחר פרוות והיה לו בית מלאכה למעילים, אותם מכר לחנויות בעיר לודז'.
תקופת השואה
ב15 בדצמבר 1939 נכנסו הגרמנים לעיירה, וכל היהודים גורשו לגטו פיוטרקוב. ביד ושם נכתב כי בזמן הגירוש לגטו היה קור עז באותו לילה, ורבים מהעיירה, ובעיקר ילדים קטנים, מתו מהקור. אבי עבד בבית חרושת לזכוכית בגטו, באוגוסט 1942 נלקחה אמי לטרבלינקה, ושם רצחו אותה הגרמנים. הייתי עם אבי בגטו ובמחנות עבודה של הנאצים עד דצמבר 1944. ב2 לדצמבר 1944, עלינו על רכבת של האס.אס. והועברנו למחנה הריכוז בוכנוולד בגרמניה. אבי עבד בבית חרושת לנשק של הגרמנים. כל בוקר היה הולך לעבודה. אני, כמובן, נשארתי במשך כל שעות היום לבד. במרץ 1945, יום אחד, אבי לא חזר מהעבודה,ומאז לא שמעתי עליו דבר, כנראה שנרצח על ידי הגרמנים. ב1 לאפריל 1945 הועברתי לבדי למחנה הריכוז בברגן בלזן. שם הייתי עם ילדים נוספים עד ל15 למאי, יום בו המחנה שוחרר על ידי הבריטים.
 
לאחר השחרור הועברו כל הילדים לשוודיה, ליד העיר הלסינבורג. שם הייתי עד אפריל 1947. משם עברנו לצרפת, לבית יתומים ליד העיר ליון.
 

אבא של סבא בגטו

אבא של סבא בגטו
ההגעה לישראל
ב19 לינואר 1948 הגעתי לנמל חיפה באנייה "מרטון". מכיון שלא היתה לי תעודת לידה ואף אחד לא ידע בן כמה אני, החליט פקיד שקיבל אותי כי נולדתי בתאריך מסוים, שכמובן התברר לאחר מכן כי אינו נכון. רק בשנת 1990, לאחר שנסעתי לכפר בו נולדתי, הוצאתי תעודת לידה מקורית והתברר כי אני צעיר יותר בשנה וחצי מהתאריך שקבע אותו פקיד בנמל חיפה.
 
מנמל חיפה שלחו אותי למוסד אונים בכפר סבא שם התברר לי כי אני הילד הצעיר ביותר, ובנוסף כולם היו דתיים, דבר שלא מצא חן בעיניי. שמעתי מילד כי בכפר הנוער בן שמן יש ילדים בגילי. יצאתי לכביש, תפסתי טרמפ והנהג התפלא כמובן, מה עושה ילד בן 9  לבד, אך לאחר ששמע את סיפורי הביא אותי לבן שמן. מאחר שהייתי בן עשר וחצי לפי תאריך הלידה שקבע אותו פקיד, מבלי לשאול אותי על עברי שלחו אותי ללמוד בכיתה ד'. כמובן שלא הבנתי מילה, לא את השפה ולא את נושאי הלימוד, מאחר שלא למדתי מעולם לפני עלייתי לארץ.
 
שהיתי בבן שמן עד אוגוסט 1956. בשנת 1952 הגיעה לבן שמן ילדה בשם פני, שתהיה בעתיד אשתי.
 
באוגוסט 1956 עברנו מבן שמן לקיבוץ מסילות ליד בית שאן. בנובמבר 1956 התגייסתי לצבא, בתחילה לנח"ל, ולאחר מכן לצנחנים.
 
לאחר הצבא חזרתי לקיבוץ מסילות. ב15 למאי 1960 התחתנו פני ואני בקיבוץ. אני עבדתי על טרקטור. ב1962 עזבנו את הקיבוץ והגענו לקריית ים. אני התגייסתי למשטרת ישראל ואשתי הייתה מורה לחינוך גופני ולריקודים. לאחר שנתיים עזבתי את המשטרה ועברתי לעבוד בעיריית קריית ים, בהתחלה בתור נהג, לאחר מכן קצין בטחון של העירייה, ובעשר השנים האחרונות – מנהל מחלקת הפיקוח התברואה.
 
בדצמבר 1965 נולד הבן הבכור, יונתן; ביוני 1973 נולדה בתנו, שרית. אני יצאתי לפנסיה מוקדמת מעיריית קריית ים בספטמבר 1990. בפברואר 2001 התחתנה בתנו שרית ובאותה שנה בדצמבר נולד הנכד הראשון שגיב. בספטמבר 2003 נולדה הנכדה שירה, ובאפריל 2006 נולד הנכד הקטן, שחף.
 
2015

מילון

אס.אס.
הכינוי של המפלגה הנאצית, "חיל ההגנה", על פי ראשי התיבות בגרמנית. האס.אס. הוקמה כיחידת שומרי ראש של אדולף היטלר

ציטוטים

”חריצות, אחריות ועבודה - חלק מהקיום של כל אדם“

הקשר הרב דורי