מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

גיליתי את יהדותי

אלכס טמיר עם הנכד טל
אלכס בילדותו
חיי מרומניה לישראל

נולדתי ברומניה ב1943 בעיצומה של מלחמת העולם השנייה בבוקרשט.
 
הורי שלא שיתפו אותי במה שעבר עליהם במהלך המלחמה מלבד המשפט "היו לנו חברים והיה לנו כסף וזה עזר לנו לשרוד".
הייתי בגן עם ילדים נוצרים. באחד הימים במהלך משחק בקוביות עץ גדולות אחד הילדים רצה דווקא את הקובייה שאני בניתי בה וחטף אותה ממני בכוח. כנראה שנפגעתי מכך ונתתי לו מכה עם הקובייה בראשו עד זוב דם. הוא אמר לי יהודי מלוכלך וכל ילדי הגן קמו וניסו לפגוע בי. למזלי הספקתי לברוח מהגן. פגשתי את האומנת הרומנייה שבאה לקחת אותי הביתה והצילה אותי מידיהם. עד לאותו אירוע לבטח לא ידעתי שאני יהודי ומה המשמעות מכך וכנראה שלא חזרתי לאותו הגן.
זמן לא רב לאחר מכן עלינו ארצה בהפלגה באנייה מלאה בעולים מרומניה לארץ. נשלחנו למושב  ציפורי שבגליל התחתון, [מושב עולים שלאורך ההיסטוריה היה מרכז יהודי חשוב].
לאורך שלוש השנים חייתי תוך השתלבות בחוויה של לימוד שפה חדשה, חגיגה של חגים אחרים. את חג החנוכה חוגגים כתהלוכת לפידים בדרך אל המצודה הניצבת בראש ההר חרבה למחצה ומוארת באור הלפידים הדולקים וכמובן מסיימים במסכת כנהוג באותם הזמנים.
 
בהמשך חיי עברנו למושב עולש בשרון ואת לימודי סיימתי בבן שמן. התגייסתי לנח"ל ובמילואים שירתתי בחטיבת צנחנים.
 
בשנת 1966 התחתנתי ורוני האמא של טל הנה השנייה מתוך ארבע בנות.
תמונה 1
בחתונה
1966
 
לאחר השחרור מהצבא בחרתי לחיות בקיבוץ פלמ"ח צובה בהרי ירושלים. במלחמת ששת הימים לחמתי בירושלים בגבעת התחמושת ואף במלחמת יום הכיפורים ובעוד כמה בהמשך. 
היום, רותי אשתי ואני חיים בקיבוץ פלמ"ח צובה ורואים טוב במעשינו.

היום אני סבא לשמונה נכדים וטל הוא הנכד השני שלי כמו שאמא שלו היא הבת השנייה.

מאז שנולד טל הגענו אני כסבא והסבתא להיות עם טל ועם אחיו

אור מגיע פעם בשבוע לעזור ולהשתתף בגידולם ובתוך כך נוצרו ביננו יחסים מאוד קרובים.

אני טל אוהב ללכת ביחד עם סבא לשחק ולטייל בצובה בביקורים שלי. אוהב ללכת למעיין ולרדת לנקבה העתיקה. אני אוהב לשחק עם סבי כדורגל, לאכול תותים מהעץ של סבי ושל סבתי ולטפס על העץ. אוהב לישון אצל סבא שלי וסבתא בצובה. 

מקווה שנזכה לעוד בילויים רבים יחד 

העשרה
מושב ציפורי – אתר המושב: "מושב ציפורי משתייך לתנועת המושבים בתחום המועצה האזורית עמק יזרעאל, ממוקם כ-7 ק"מ מזרחית לצומת המוביל. המושב נוסד בשנת 1949 בסיוע הסוכנות היהודית בסמוך למצודת ציפורי העתיקה, כיום גן לאומי ציפורי."
מושב ציפורי – ויקיפדיה: "המושב נוסד בשנת 1949, על אדמות העיירה הערבית ס‏פוּ‏רִיֶ‏ה, לאחר שנכבשה במלחמת העצמאות (במבצע דקל, על ידי חטיבת כרמלי), רוב תושביה נמלטו ממנה, ואלה מהם שנשארו הועברו ליישובים ערביים סמוכים. היישוב נוסד בסיוע הסוכנות היהודית ותנועת המושבים, ומייסדיו, עולים מטורקיה ומבולגריה, עזבוהו ברובם אחרי תקופה קצרה. בראשית שנות ה-50 הגיעו אליו עולים מרומניה שתקעו יתד ונשארו."
 
פלמ"ח צובה: "צובה הוא קיבוץ הנקרא גם פלמ"ח צובה (ובעבר נקרא גם צובא). הוא ממוקם בפרוזדור ירושלים, ליד מבשרת ציון. הקיבוץ נמצא על שלוחת הר שגובהה 730 מטר מעל פני הים, ולידו נמצא תל צובה שגובהו 769 מטר. הקיבוץ הוקם ב-19 באוקטובר 1948 על ידי חיילים משוחררים יוצאי הפלמ"ח.‏"

מילון

מושב עולים
מקום ישוב חקלאי, שתושביו מתפרנסים מחקלאות

מושב ציפורי
מושב ציפורי משתייך לתנועת המושבים בתחום המועצה האזורית עמק יזרעאל, ממוקם כ-7 ק''מ מזרחית לצומת המוביל. המושב נוסד בשנת 1949 בסיוע הסוכנות היהודית בסמוך למצודת ציפורי העתיקה, כיום גן לאומי ציפורי.

אומנת
אישה שתמורת שכר מטפלת בילדים ובבית.

ציטוטים

”היו לנו חברים והיה לנו כסף וזה עזר לנו לשרוד.“

הקשר הרב דורי