מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

גלגולו של בקבוק

אני (אורי) בתמונה עם סבא
סבא בילדותו
חפץ משפחתי שעובר מדור לדור

הסיפור מתחיל בדיוק לפני 75 שנה, בשנת 1945, לפני הקמת מדינת ישראל.

ארץ ישראל שאז קראו לה פלשתינה, נוהלה על ידי בריטניה והסדר נשמר על ידי הצבא הבריטי. בתאריך 29 לחודש נובמבר 1945, נולד בתל אביב תינוק, לא בקלות, לידה הפוכה, אבל מוצלחת, והשמחה רבה. לילד הזה היו אימא ואבא נהדרים ואפילו אחות גדולה, אבל לא היו לו סבא וסבתא, סבא אחד נפטר והאחרים נספו בשואה, השואה שהסתיימה רק חמישה חודשים לפני לידתו בפלשתינה.

הדוד של התינוק החדש, דוד יוסף, שלא היו לו ילדים שמח עד ההלך לחנות המיוחדת של החיילים הבריטים והביא משם בקבוק של יין דובדבנים  ספרדי, כדי לשתות לחיי התינוק החדש. הבקבוק הזה הוא החפץ הבין דורי שלנו עליו בחרנו לספר.

תמונה 1

התינוק החדש, הצווחני שנולד, הוא סבא אקי, שבעצם החליטו לקרוא לו אלכסנדר על שם הסבא שלו. במהלך טקס הברית קרו שני דברים. האם הצעירה חנה, שהיא סבתא רבתא של אורי, החליטה ששם החיבה של התינוק יהיה אקי, והאבא המאושר אהרון, סבא רבא של אורי, החליט לא לפתוח את הבקבוק, אלא לשמור אותו סגור ולרשום עליו את האירועים המשפחתיים מכאן והלאה.

בתמונה רואים את מה שכתב סבא אהרון בזמן הברית, לפני 75 שנים – אלכסנדר נולד בתאריך  29 נובמבר 1945. מאז הוסיף סבא אהרון לרשם את  תאריך הבר המצווה של אקי (אלכסנדר), ואת  תאריך החתונה של אקי וחני (סבא וסבתא של אורי).

 התאריך רשום על הבקבוק – אלכסנדר נולד – 29 נובמבר 1945

תמונה 2

באותה חתונה עבר הבקבוק המשפחתי הסגור, לידי חני ואקי, והם הוסיפו ורשמו את הולדת ארבעת ילדיהם, את ארועי הבר מצווה של הבנים ואת חתונותיהם. לימים עבר הבקבוק לידי הבן הבכור אסף, (דוד של אורי), והוא רשם שם את הולדת הבנים שלו. הרישום האחרון (בתמונה השלישית) הוא בר המצווה של רוי, הבן של דוד אסף והנין של סבא אהרון וסבתא חנה ז"ל. סבא אהרון וסבתא חנה כבר לא אתנו, אבל יש להם תשעה נכדים ושמונה עשר נינות ונינים.

הרישום האחרון הוא של רוי, הנין של סבא אהרון וסבתא חנה ז"ל

תמונה 3

הזוית האישית

אורי לוינסון: לי היה מצוין להיות בקשר הרב דורי. למדתי המון דברים מסיפורם של כולם.

מילון

מיידלע.
ילדונת חמודה.

ציטוטים

”והיא הייתה כ"כ חמודה ממש מיידלע“

הקשר הרב דורי