מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

גור הזאבים הקטן של מרינה

פורים ראשון של מרינה ובעלה
מרינה רוקדת בחוג ריקודים
משפחה ועליה, ילדות ברוסיה וחיות מחמד.

קודחים במטרה למצוא נפט, ומחפשים דברים באדמה. רוסיה הייתה גדולה מאוד והם עברו ממקום למקום לחפש נפט. וכך גם המשפחה עברה ממקום למקום.

אני חושבת שהמזל שלי היה שהילדות שלי הייתה מאוד מעניינת מבחינה שהיו כל מיני מקרים בחיים שלי, למשל: בחופש הגדול נסענו למדבר לבקר את אבא שלי שעבד שם. היינו בחצי של המדבר ליד ים ארל ויצאנו לדוג עם ספינה קטנה וים ארל היה מפוצץ בדגים בגודל של שתי מטר. אנחנו ישנו באוהל, על הרצפה של האוהל היינו חייבים לשים שטיח משערות של כבשים בגלל שהמדבר מלא בעקרבים ונחשים והם לא סובלים ריח של כבש ולא רצינו שהם יעלו לנו על האוהל.
בבוקר אנחנו מוצאים את השטיח ורואים שהשטיח מלא בעקרבים ונחשים והיינו צריכים להוציא אותם מהשטיח.  לילה אחד פתאום שמענו מאחורי האוהל שלנו קולות יללה יצאנו וראינו שם גור של זאב קטן. הוא היה כזה קטן, חמוד ומסכן, אז שהחופש ניגמר לקחנו אותו הביתה ונתנו לו חלב. כשחזרנו לבית שלנו הלכנו לקנות לו אוכל מיוחד דגים ובשר. בהתחלה היה ממש כיף אתו, ושהייתי מנגנת הוא ישב ויילל. עד שיום אחד בזמן שאחי הקטן האכיל אותו אז הוא נשך את אחי חזק ואז אמא שלי אמרה שמיד לוקחים את הזאב ונותנים אותו לגן חיות אנחנו בכינו ולא רצינו ואימא אמרה או אני או הזאב ואנחנו בחרנו את אמא בסוף.
אחרי סיום לימודי בבית הספר, התקבלתי לאוניברסיטה ולמדתי שפות לאחר מכן עבדתי ברוסיה כמרצה לצרפתית. אנחנו היינו משפחה יהודית ברוסיה ושהייתי צעירה לא הרגשתי יחס שלילי ליהודים. כשהייתי ילדה לא ממש הרגשתי כך הייתי הכי מקובלת בבית ספר, אבל באוניברסיטה שהלכתי לעבוד זה היה בולט מידי כאילו יש לי מגן דוד על המצח. הכי הרגשתי את זה חזק, כשרציתי לנסוע לצרפת, בגלל שהייתי מורה לצרפתית ורציתי לבקר בצרפת אמרו לי שליהודים אסור לעזוב את ברית המועצות. קיבלתי את זה מאוד קשה מפני שאמרו את זה ממש בפנים, שיש דברים שאסור ליהודים לעשות. במדינה איפה שנולדתי עבדתי כבר עשיתי הרבה נתתי הרבה למדינה והם מחזירים בצורה כזאת מגעילה.
העלייה לארץ ישראל
אז אמרתי למשפחה שלי לאחים שלי ולאבא שלי, שהגיע הזמן לעלות לארץ בגלל שהפוליטיקה ואנטישמיות ברוסיה גוברת ומגיעה לרמות גבוהות. מאז התחלנו להכין את כל הטפסים שצריך וזה היה תקופה שהרבה יהודים כבר החליטו לעזוב את רוסיה ובמשרד הפנים היה תורים מטורפים הייתי חייבת להישאר בלילה בתור בכניסה למשרד הפנים כדי לא להפסיד את המקום שלי בתור. בסוף זה לקח לנו בערך 8 חודשים עד שקיבלנו אישור לעזוב את רוסיה.
האמת היה קשה נפשית לעשות את זה מפני שהיה לנו בית יפה שם, עבודה טובה. הגענו לארץ דרך פולין ואחרי שבוע בחיפה החלטנו שכדאי לרדת לאילת. כך אנחנו הגענו לאילת ולקחנו אוטובוס היינו כמעט בלי הרבה דברים לכל אחד היה תיק. הגענו לאילת ובאילת פנינו ישר למשרד הפנים וקיבלו אותנו מאוד יפה וממש מאוד עזרו לנו כי אף אחד לא דיבר עברית. וויקה דיברה קצת אנגלית. בגלל שאני דיברתי צרפתית, ושמעון המנהל של משרד הקליטה גם דיבר צרפתית אז הסתדרנו יפה מאוד. באותו יום קיבלנו מקום באכסניה קטנה, שנקראת אל ארצי זה היה זמני אבל היינו מאוד שמחים. באילת קיבלתי עזרה ממשרד הקליטה מבחינת מקום עבודה.
אחרי חודש התחלתי ללמד צרפתית במכללה באילת, עזרו לנו עם שכירות של הדירה. התחלנו ללמוד באולפן ולמדנו עברית הכרנו הרבה אנשים ממש טובים שניסו לעזור לנו מכל הלב לדוגמא שרה גרינברג היא הייתה שכנה שלנו ומאוד עזרה לנו. כך התחלנו את החיים בארץ.
יום אחד באמצע הלילה שמעתי בכי מתחת לחלון שלי בכי לא ברור, מוקדם בבוקר הסתכלתי דרך החלון מתחת לחלון אני רואה גור של כלב ג'ינג'י קטן חמוד שהוא ממש בוכה כמו תינוק אז ירדתי מהבית לקחתי אותו הבאתי אותו הביתה וחשבתי שאני השאיר אותו זמני הבאתי לו קצת חלב. הוא נישאר אצלנו בבית אבל הבעיה שלא היה לנו כסף לקנות לו אוכל של כלבים, בגלל ששילמנו שכירות…  ונתנו לו לאכול מה שהיה בבית.
חג הפורים עם גור הכלבים של אולגה
אז הגיעה חג פורים והבת שלי הקטנה אולגה היא הייתה בת 10 והיא חלמה על שמלה של נסיכה היא מאוד רצתה להיות נסיכה, ואז בגלל שהיה לי מאוד קשה מבחינת כספית , אבל למרות הקושי, הלכתי וקניתי לה שמלה של נסיכה וכתר ושרביט מי נוצות. על הכתר היו גם כמה נוצות ואז השארתי את הכתר והשרביט על השולחן בסלון הוא היה שולחן נמוך והלכנו לישון. בבוקר שקמנו ראיתי שהנוצות עפות באוויר הכלב שלנו אכל את הכתר והשרביט ואולגה התחילה לבכות. היא בכתה כי זה היה חלום שלה לצאת עם הכתר בפורים. רצתי וקניתי לה עוד כתר חדש והכל הסתדר, אבל לא היה שרביט בחנות. שמחנו מאוד בחג הזה היינו במסיבה בעבודה שלי.
ואני התחפשי לפיראטית ובעלי לפיראט.
גור הכלבים והשיניים התותבות
אמא של בעלי הגיעה מרוסיה ושם היה מצב מאוד קשה של אוכל והייתה תקופה שהיה קשה מאוד לצאת לחנות ולקנות אוכל שהם עלו לארץ אנחנו קיבלנו אותם בבית שלנו ואני הכנתי שולחן מלא אוכל בישלתי דברים טעימים, אחרי ארוחת הערב כולם הלכו לישון ולגיסתי היו שינים תותבות. היא הורידה אותם בלילה ושמה בכוס עם מים.
השאירה ברצפה ליד המיטה שלה. בלילה הכלב ניכנס לחדר שלה ואז הוא שבר אותם ואני שמעתי באמצע הלילה רעש ולא הבנתי מה זה ובבוקר שמעתי את הקול של גיסתי שמחפשת את התותבות שלה ואז ראינו את הכלב שלנו עם התותבות בפה בגלל שנישאר ריח של האוכל.
היא נשארה בלי תותבות ואכלה כל היום רק דייסה ומרק.  כולם אכלו דברים טעימים ורק היא לא. וזה היה בדיוק חגים זה היה חג של פסח הכל היה סגור ולא יכולנו לתקן לה או לקנות חדשות.
משוב ותובנות שלי:
1. ברוסיה כל הזמן לא נתנו לך לשכוח שאת יהודייה בכל מקום בכל זמן כמו סימן על המצח. בסוף זה מה שנתן לך סיבה לעזוב את המקום איפה שאת נולדת ועברת חצי מהחיים שלך.
2. מהיום ראשון שעלינו לארץ, הרגשנו חלק מהמדינה קיבלנו אותנו ממש יפה הכרתי ופגשתי אנשים רק טובי לב שעזרו לי מאוד ונתנו כתף עדין אני בקשר איתם למרות שאנחנו בקשר איתם. בהתחלה היה לי מאוד קשה בארץ כי לא ידעתי עברית והיה לי קשה להסתדר  מבחינת העברית שלי כי הרגשתי כאילו אני תינוקת שצריכה ללמוד מחדש ללכת, לדבר, ללמוד,לקרוא. היה מאוד קשה כי הייתי צריכה ללכת לעבוד הרבה מאוד מהבוקר עד הערב עבדתי ובערב מי שבע למדתי עברית.
העשרה
גיאולוג: "גיאולוג הוא אדם אשר עוסק בחקר מבנה כדור הארץ ותכונותיו, אדם המתמחה בגאולוגיה – אחד ממדעי הטבע, ענף בתחום מדעי כדור הארץ. הגאולוג חוקר את כדור הארץ המוצק: תכונותיו, תהליך וזמן היווצרותו, מרכיביו השונים, התהליכים הדינמיים המתרחשים בו (כגון רעידות אדמה, נדידת היבשות ותצורות נוף) ואוצרות הטבע הטמונים בו. הגאולוג חוקר באמצעות קרקעות, סלעים, מינרלים ומאובנים את התפתחות כדור הארץ, התהליכים השותפים ליצירתו ולשינויים המתרחשים בו, והשפעתם על יצירת הנוף המגוון שאנו רואים.
הגאולוגיה מורכבת מתחומי מחקר רבים ומגוונים המפרקים את כדור הארץ ותכונותיו למרכיבים השונים, מספקים הסברים לתופעות ותצפיות, ושבים ומאחדים את המידע לתמונה שלמה. תחומי המחקר הרבים יוצרים מקצועות גאולוגיים שונים". ויקיפדיה
תשע"ו

מילון

גיאולוג
אולוג הוא אדם אשר עוסק בחקר מבנה כדור הארץ ותכונותיו, אדם המתמחה בגאולוגיה - אחד ממדעי הטבע, ענף בתחום מדעי כדור הארץ. הגאולוג חוקר את כדור הארץ המוצק: תכונותיו, תהליך וזמן היווצרותו, מרכיביו השונים, התהליכים הדינמיים המתרחשים בו (כגון רעידות אדמה, נדידת היבשות ותצורות נוף) ואוצרות הטבע הטמונים בו. הגאולוג חוקר באמצעות קרקעות, סלעים, מינרלים ומאובנים את התפתחות כדור הארץ, התהליכים השותפים ליצירתו ולשינויים המתרחשים בו, והשפעתם על יצירת הנוף המגוון שאנו רואים. הגאולוגיה מורכבת מתחומי מחקר רבים ומגוונים המפרקים את כדור הארץ ותכונותיו למרכיבים השונים, מספקים הסברים לתופעות ותצפיות, ושבים ומאחדים את המידע לתמונה שלמה. תחומי המחקר הרבים יוצרים מקצועות גאולוגיים שונים

קומו סבה
מה נשמע, בצרפתית

קומו סטס
מה נשמע, בספרדית

פריבייט
שלום, ברוסית.

ציטוטים

”ברוסיה כל הזמן לא נתנו לך לשכוח שאת יהודייה בכל מקום בכל זמן“

”מהיום ראשון שעלינו לארץ, הרגשנו חלק מהמדינה קיבלנו אותנו ממש יפה“

הקשר הרב דורי