מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

גורל של עם החי על חרבו

תמונה של הנכד וסבא
סבא בגיל 4 בכיכר דיזינגוף
8 המלחמות בחייו של סבא וב- 3 השתתף

8 המלחמות בחייו  של סבא  וב- 3 השתתף

ילדות:

סבא יוסי נולד בתל אביב ב-1942 באמצע מלחמת העולם ה-2.

הזיכרונות הראשונים של חיילם: אלו חיילים בריטים בכיכר דיזינגוף כאשר סבא היה בן 5. כשסבא היה בן 6 פרצה מלחמת העצמאות וסבא זוכר ריצה למקלט בזמן הפצצה של מטוסים מיצרים.

מלחמת סיני פרצה ב-1956 כשסבא היה תלמיד תיכון בן-14.

טרום צבא:

הוריו של סבי רצו שישרת בחיל לא קרבי. שלחו את סבא ללמוד אלקטרוניקה בבית ספר טכני של חיל האוויר לאחר השלמת הלימודים במשך שנה גויס סבא לחיל הקשר ולא לחיל האוויר כמו שאוריו קיוו.

צבא:

אחרי טירונות בחיל הקשר סבא נשלח לפלוגת הקשר של חטיבת הצנחנים במקום ליהיות גו'בניק סבא הפך לחייל קרבי.

כולל אימוני כיתה ואימוני מחלקה וצניחות יום וצניחות לילה.

סבא שוחרר באפריל 1964 לאחר שרות של שנתיים וחצי.

מילואים:

במילואים גויס סבא לגדוד חרמש בחטיבת שיריון.

בשנת 1967 עם סגירת המייצרים בים סוף על ידי נשיא מצרים נאצר פרצה מלחמת ששת הימים שהגדוד של סבא לקח חלק בפריצה לסיני דרך מדבר פארן, ואחרי יומיים כל הגדוד הועלה על רכבות משא לחיפה ומשם לרמת הגולן שם לקח הגדוד חלק בכיבוש רמת הגולן.

בשנת-1973 ביום כיפור כאשר אמי היתה בת שנה ורבע הגיע טלפון מיחידת המילואים על גיוס מידי תוך שעה וחצי סבי היה בבסיס פלוגות [מול קרית גת]  ושם הוא וחבריו הוציאו את הציוד והנשק מהמחסנים ונסעו עם הרכבים המשורינים על הכבישים במהירות דרומה, עקב חציית תעלת סואץ על ידי הצבא המצרי.

מלחמת ששת הימים:

במילואים גויס סבא לגדוד חרמש בחטיבת שריון.

בשנת 1967 עם סגירת המייצרים בים סוף על ידי נשיא מצרים נאצר פרצה מלחמת ששת הימים שהגדוד של סבא לקח חלק בפריצה לסיני דרך מדבר פארן, ואחרי יומיים כל הגדוד הועלה על רכבות משא לחיפה ומשם לרמת הגולן שם לקח הגדוד חלק בכיבוש רמת הגולן.

סיום מלחמת ששת הימים:

לקראת סיום מלחמת ששת הימים סבא אחרי חופשה בבית לקח את הרכב הפרטי [סוסיתא] עם סבתא ניצה לגדוד ברמת הגולן ביחד עם הגדוד נסעו לרמאלה דרך השטחים הכבושים דרך ג'נין ושכם בדרך היו טנקים ירדנים שרופים.

מלחמת יום כיפור:

בשנת- 1973 ביום כיפור כאשר אמי היתה בת שנה ורבע הגיע טלפון מיחידת המילואים על גיוס מידי תוך שעה וחצי סבי היה בבסיס פלוגות [מול קרית גת]  ושם הוא וחבריו הוציאו את הציוד והנשק מהמחסנים ונסעו עם הרכבים המשורינים על הכבישים במהירות דרומה, עקב חציית תעלת סואץ על ידי הצבא המצרי.

הגדוד במלחמת יום כיפור:

בתחילת מלחמת יום כיפור הגדוד של סבא תפס עמדות על הגבעות סביב לאום חשיבה שם ישב מטה הפיקוד של צה"ל והיו על הגדוד תקיפות של מטוסים מצריים. צה"ל ספג הרבה אבדות וכל המוצבים לאורך תעלת סואץ נפלו.

לאחר כשבועיים צה"ל התאושש  והצליח לחצות את תעלת סואץ ולכתר את הארמיה השלישית של הצבא המצרי. תפקיד הגדוד של סבא היה להשתתף במצור מהצד המזרחי.

אחרי מלחמת יום כיפור:

תקופה קצרה לאחר סיום המלחמה סבא גוייס שוב למילואים והגדוד הוצב בבאלוזה  שבאזור הצפוני של תעלת סואץ שהוא אזור של ביצות ונסללו שם דרכים על יריעות ניילון שנקראו "כבישי הפלסטיק" לסבא היתה מכונית גרוטאה [דה שבו] שאיתה סלל קווי טלפון בין המוצבים למפקדה.

מילואים בעזה:

לאחר תקופה קצרה שוב גוייס סבא למילואים. סך הכל סבא שרת בשנה זו למעלה מ-100 ימי מילואים. הפעם גוייס הגדוד לעיר עזה. זו היתה תקופה שכל עם ישראל בא לבקר בעזה לעשות קניות ולאכול במסעדות עד שנזרק רימון על רכב של משפחה ישראלית, הביקורים בעזה נפסקו כמעט לגמרי.

מלחמת שלום הגליל:

ביוני 1982 גוייס הגדוד של סבא למלחמת שלום הגליל. הגדוד המתין בשדה תימן שליד באר שבע שם נמצאים מחסני החרום. ההמתנה נמשכה יותר משבועיים שבהם פעמיים יצא הגדוד לדרך פעם לכיוון בקעת הירדן וצפונה ופעם שניה לכיוון אשדוד לעלות על נחתות בשתי הפעמים הוחזרנו לאחור. הגדוד של סבא לא היה בלבנון.

מתיחות בין ישראל לסוריה לבנון עירק ואירן:

לאחר שיחרורו משרות המילואים היו עוד מלחמות עימותים ומבצעים צבאיים כגון: מלחמת לבנון השניה, מלחמת המפרץ, מבצע ליטני, האינתיפדה הראשונה והשניה, עופרת יצוקה עמוד ענן, צוק איתן וכו…

מלחמת המפרץ:

מלחמת המפרץ פרצה באוגוסט 1990 בא האמריקאים יחד עם בנות בריתם תקפו את עירק כדי להפיל את סאדם חוסין, שכבש את כווית.

בינואר 1991 העירקים שיגרו טילים על מדינת ישראל ותל אביב. ישראל התבקשה להבליג, התושבים היו בחרדה עקב חשש לשימוש בטילים כימים. חולקו לתושבים מסכות גז וכל אזעקה סבי סבתי אמי ואחיותיה לבשו את המסכות וישבו בחדר האטום.

גורלו של עם החי על חרבו:

סך הכל כ15 מלחמות עבר סבא בחייו, כאשר בארבע מהם השתתף, ועדיין לא רואים את סוף הסכסוך בין ישראל לפלסטינים למדינות ערב. למזלנו צבא הגנה לישראל חזק דיו כדי לעמוד מול האיומים.

אינני רוצה להיכנס לוויכוחים "פוליטיים", האם יש סיכוי לפתרון הסיכסוך, ואיך לפתור. אבל אני תקווה שמצב ה"מלחמה" ייפסק במהרה.

 

מצגת קשר רב דורי

הזוית האישית

הנכד עמית: היה לי כיף לעבוד עם סבא זה גיבש אותנו מאוד וגם למדתי דברים חדשים של ידעתי על סבא. אני מכיר עכשיו את מלחמות ישראל ויודע איך סבא הרגיש במלחמות אלה.

הסבא יוסי: נהניתי מאוד לעבוד עם הנכד שלי עמית על פרוייקט זה. ישבנו המון ביחד והיה לנו כיף ביחד. אני מאחל לנכדי שיזכה לחיות במדינה בשלום וללא מלחמות.

מילון

גו'בניק
חייל המשרת בתפקיד מנהלתי, להבדיל מחייל קרבי ששירותו תובעני ומסוכן יותר.

ציטוטים

”גורל של עם החי על חרבו“

הקשר הרב דורי