מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

גורל יהודי – ברית מילה

ז'ק סנדק בברית של בנינו מריון.
משפחת בן שמחון בגינה של ז'ק
אפיזודות מחייו של דודי ז'ק ברטמן

כבן למשפחה עשירה בצנסטכובה שבפולין הגיע דודי, ז'ק ברטמן בן ה-17 לפריז.
 
מה שקרה, שהייתה נגדו פקודת מעצר משום שהשתייך לחוגים הקומוניסטיים. אביו מיהר להבריחו לארץ אחרת על מנת שלא יצטרך לעמוד בפני השלטונות ולהסתכן במאסר. את לימודי בית הספר התיכון השלים דודי בצרפת וגם למד כימיה באוניברסיטה של פריז, נשא אישה ששמה סוניה והתמקם בצרפת כאזרח לכל דבר ועניין.
 
והנה באו שנות המלחמה, מלחמת העולם השניה. צרפת נכבשה כבר על ידי הגרמנים. עם חבריו הקומוניסטיים הוא ירד למחתרת בהרי הפירנאים. משם כפרטיזנים עסקו בהטרדה ובהתנקשויות נגד הצבא הגרמני הכובש. הזמנים היו קשים, גם מלחמה, גם רעב, גם תנאים לא תנאים וגם הידיעות שהגיעו על גירוש יהודי צרפת לאושוויץ. בסוף בא הניצחון של בנות הברית על גרמניה. דודי יצא חי מכל המצב וחזר לפריז ולאשתו.
 
באותם הימים אני הייתי כבת 10 ורק אחרי שנים לא מעטות, כשבאתי ללמוד בסורבון בפריז הכרתי את ז'אק דודי החביב והיקר הזה, שתכונה מרכזית שלו הייתה אהבת האדם באשר הוא אדם. היו לנו שיחות רבות, ארוכות וקצרות. בתוך כך הוא למד להכיר אותי את בעלי גבריאל ואת ילדיי וגם שימש סנדק לבני מריון שנולד בפריז.
 
דרכנו הוא הכיר את מדינת ישראל, הרבה לבוא לביקורים וטייל ברחבי הארץ בעיקר אחרי מלחמת ששת הימים. כשפרצה מלחמת יום הכיפורים התרגש מאוד, וחרד לגורלה של ארץ ישראל. בעקבות חרדה זו לקה בשבץ מוחי, לא ארכו הימים והוא נפטר.
 
מה שחשוב לי לספר הוא: רגע לפני שעמד להיות סנדק לבני שאל אותי ז'ק דודי האם כדאי לעשות בְּרִית מִילָה לרך הנולד? התפלאתי מאוד ושאלתי מדוע לא? כיהודי זאת מצווה. הוא אמר לי: "את יודעת? הדבר הקשה ביותר שהיה לי בתקופת המלחמה היה הצורך להתקלח או להשתין בחברת חבריי הפרטיזנים (נוצרים), תמיד הייתי צריך להסתתר כי פחדתי מחבריי למחתרת שחלילה יגלו שאני יהודי".
 
העשרה
בְּרִית מִילָה, או בקיצור בְּרִית, היא מצווה ביהדות לפיה חובה למול כל זכר יהודי ביום השמיני ללידתו‏. ברית המילה היא גם חלק מהותי בתהליך הגיור של זכר, לרבות עבד כנעני. אדם שלא נימול נקרא במקרא ערל‏ ודינו של יהודי שלא נימול במזיד הוא כרת. נהוג לערוך את הברית בטקס חגיגי. על פי סקרים, 97% מהגברים היהודים בישראל נימולים‏" ויקיפדיה.
תשע"ו

מילון

קומוניזם, קומוניסטיים.
צורת חיים שוויונית ששמה את החברה לטובת האדם ואת האדם לטובת החברה. הייתה מקובלת במאה הקודמת ברוסיה אבל בינתיים כמעט ואין לה המשך.

בְּרִית מִילָה
בְּרִית מִילָה, או בקיצור בְּרִית, היא מצווה ביהדות לפיה חובה למול כל זכר יהודי ביום השמיני ללידתו‏. ברית המילה היא גם חלק מהותי בתהליך הגיור של זכר, לרבות עבד כנעני. אדם שלא נימול נקרא במקרא ערל‏ ודינו של יהודי שלא נימול במזיד הוא כרת. נהוג לערוך את הברית בטקס חגיגי. על פי סקרים, 97% מהגברים היהודים בישראל נימולים‏

ציטוטים

”"אל תסתכל בקנקן אלה במה שיש בתוכו"“

הקשר הרב דורי