מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ג'ון לא הצליח להגיע לשוודיה

אליזבט גסאנג
פריץ לאנג (מימין), 1929 - ויקיפדיה
בזכות הדרכון השוודי

סבא רבא שלי, ג'ון גוטופט גסנג, ה' יקום דמו, היה אמן מפורסם, נהרג במלחמת העולם השנייה על ידי הנאצים ימ"ש וזכרם. הוא נילחם בכל עוז וניסה לנסוע לשוודיה אך לא הצליח..

בסיפור הבא תוכלו לדעת איך ולמה לא הצליח ג'ון להגיע לשוודיה?

לפני מס' שנים הייתה תערוכה בעיר ברלין בה השתתפו אמנים מהשואה בשנים 1920 ל – 1940. הנריק  שונקר, סבתי, אחותה ודודתה בקרו שם. הנריק ראה בתערוכה זו  ציור שהזכיר לו את עברו, ציור שאביו הצייר צייר את הדיוקן של סבא רבא שלי ג"ון גוטופט גסנג

לפני חמש שנים סבתא שלי, אחותה ודודתה החליטו לבקר את הנריק שונקר, ניצול שואה שגר בתל אביב.

מי היה הנריק שונקר? איך מצאו אותו ?

הנריק שונקר הכיר ממש את ג'ון, כיוון שהוריו היו חברים טובים, והוריו של הנריק החביאו אותו הרבה זמן במלחמה עד שנרצח בידי הנאצים ימ"ש כי לא רצה ללכת איתם ולכן ירו בו במקום. הנריק שונקר, שאף הוא התחבא במקום שהתחבא סבא רבא שלי, ילד קטן בן 5 מתחת למיטה וראה את הרצח של סבא רבא שלי.

כמה שנים אחרי המלחמה בסוף שנת 1990 נסע לברלין לתערוכה מכיוון שאביו להונה שונקר, אומן גדול ושם ראה את הדיוקן של סבא רבא שלי!!!! הנריק היה ממש מופתע והסתקרן לדעת מהו מקור הציורים האלה?? אחרי חיפוש נרחב הבין שזה בא ממשפחת גסנג [שם המשפחה של אימא שלי] הגרים בשוודיה. מיד ניסה ליצור עמם קשר ולהגיד להם שהכיר טוב מאוד את סבא רבא שלי ובזכות זה הקשר חזר למרות השנים הרבות והקשיים שעברו.

ג"ון גוטופט גסנג התחתן עם סבתא רבתא רבתא שלי, אליזבט להם נולדו ארבעה ילדים. סבא רבא שלי הוא אחד מילדיהם. בשנת 1933 נהיו מודאגים מהמצב ששורר בגרמניה החליטה אליזבט שהיה לה דרכון שוודי לקחת את ילדיה ולנסוע לשוודיה, למרות כל האהבה לבעלה, החליטה במסירות נפש לברוח לשוודיה. בעלה של אליזבט, הסבתא רבתא רבתא שלי, החליט להישאר בגרמניה כיון שהיה אחד מהמנהלים בתאטרון בברלין [זו היתה עבודה מצוינת פעם] והיה מציג שם סרטים עם הבמאי פריץ לאנג.

"פרידריך אנטון כריסטיאן "פריץ" לאנג (בגרמנית: Friedrich Christian Anton "Fritz" Lang;‏ 5 בדצמבר 1890 – 2 באוגוסט 1976) היה במאי קולנוע ותסריטאי אוסטרי-גרמני ממוצא יהודי. מן היוצרים הבולטים בזרם הקולנוע האקספרסיוניסטי הגרמני. מחשש שמוצאו היהודי יהיה בעוכריו הוא עזב בשנות השלושים את גרמניה בה הגיע לשיאי יצירתו, ועבר לארצות הברית." (ויקיפדיה)

ג'ון גוטופט גסאנג

תמונה 1

ג'ון החליט להישאר ואליזבת אשתו שהייתה ממש קשורה אליו ברחה רק כדי להציל את ילדיה, בזכות הדרכון השוודי וכשהיא הגיעה לשם, מיד יצרה קשר עם בעלה כדי להצילו אבל זה היה מדיי מאוחר וכל הגבולות  נסגרו. הכריזו על מלחמה!!!

בשנת 1941 שלח סבא רבא רבא שלי מכתב לילדיו שהוא אוהב אותם ממש, והוא מקווה שהוא יוכל להגיע ולראותם אך לצערי הרב נתפס בידי הנאצים ולפני שהצליח לברוח, נרצח!!!

"חסדי ה' כי לא תמנו כי לא כלו רחמיו" איכה ג'/ כ"ב

המצגת של ינון על סבא רבא רבא:

הזוית האישית

ינון אזולאי: בזכות הקשר הרב דורי זכיתי לתעד את הסבא רבא רבא שלי.

למדתי מהסיפור שרואים שהרחמים של ה' ממש לא נגמרים!!!!  כמו שסבתא רבתא רבתא שלי הצליחה לברוח בזכות הדרכון שוודי, אך זה בזכות ה' והסיעתא דישמיא היה לה סיכוי כי זה היה עדיין קשה לברוח. גם על המסירות נפש של סבתא רבתא שהצילה לא רק את ילדיה אלא גם אותי, כי אז לא הייתי נולד!! רק חבל שסבא רבא רבא שלי לא הקשיב לאישתו.

מילון

סיעתה דישמיא
הביטוי בְּסִיַּעְתָּא דִשְׁמַיָּא, המקוצר בראשי תיבות למילה בס"ד והמוכר יותר בצורה זו, הוא ביטוי בארמית שמשמעותו "בסיוע השמיים", במשמעות של "בעזרת האל" או "בעזרת השם" (ויקיפדיה)

פריץ לאנג
פרידריך אנטון כריסטיאן "פריץ" לאנג (בגרמנית: Friedrich Christian Anton "Fritz" Lang;‏ 5 בדצמבר 1890 - 2 באוגוסט 1976) היה במאי קולנוע ותסריטאי אוסטרי-גרמני ממוצא יהודי. מן היוצרים הבולטים בזרם הקולנוע האקספרסיוניסטי הגרמני. מחשש שמוצאו היהודי יהיה בעוכריו הוא עזב בשנות השלושים את גרמניה בה הגיע לשיאי יצירתו, ועבר לארצות הברית.

ציטוטים

”חבל שסבא רבא רבא שלי לא הקשיב לאישתו“

”"חסדי ה' כי לא תמנו כי לא כלו רחמיו" איכה ג'/ כ"ב“

הקשר הרב דורי