מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא גדי נפצע במלחמת ששת הימים

סבא שלי וסבתא שלי כשסבא שלי היה בצבא.
קיריית חיים עיר ילדותו של סבי.
בזמן מלחמת ששת הימים גייסו את גדי והמון אחרים כמילואים למלחמה...

שמי גלי, משתתפת בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבא גדי גביש. סבי נולד בשנת 1942 בחייפה לבית משפחת גלזמן הוא סיפר לי סיפורים מהם בחרתי להעלות את סיפור פציעתו במלחמת ששת הימים.

סבא גדי מספר:

במלחמת ששת הימים גייסו אנשי מילואים רבים. סבא סיפר שהם עברו אימונים ואחרי שהוא עבר אימון, שנועד לרענן את השימוש בנשק, סבא שלי, גדי גביש, נשלח עם חיילים נוספים לגבעת האם שברמת הגולן. "גבעת האם (נקראת בערבית תל אבו חנזיר) היא גבעה בזלתית הנמצאת במורדות הגולן, בשולי עמק החולה. בדומה לכפר סאלד הנמצא כקילומטר וחצי מדרום, גם הגבעה קרויה על שמה של הנרייטה סאלד, אשר כונתה "אם עליית הנוער"." (ויקיפדיה)

סבא שלי נשלח לגבעת האם הקרובה למוצבים של סוריה, ללא הגנה מספקת. הם התחילו לחפור עם אתי חפירה שוחות להגנתם. הוא סיפק שהתצפיתנים דיווחו על מקור ירי הפגזים מסוריה עליהם.

ביום השלישי של המלחמה סבי, גדי ניסה לעזור לתצפיתן שנפגע יחד עם חובש וחייל נוסף. כאשר הגיעו אל החייל הפצוע, נורה עליהם פגז. הוא זוכר, שהוא נפגע באזור הפנים, הבטן והראש. הוא שמע צרחות, אבל לא ידע אם הן היו שלו או של חבריו. הוא זוכר שהוא ראה הכל לבן וניסה לגרור את עצמו למקום בטוח אבל בקושי יכל לזוז.

למזלו, חבר שלו ראה אותו וקרא לעזרה ורכב צבאי אסף אותו ואת חבריו. העלו אותם על מסוק, וסבא החל לאבד את ההכרה, הדבר היחיד שהוא חשב עליו היה שהוא עומד למות ואשתו תתחתן שוב (סבתי שלי). הוא התפלל, שהבעל החדש יאהב את בנו (עודד, הדוד שלי) כמו שהוא אהב אותו.

אחרי יומיים כשהוא חזר להכרה הוא גילה שישראל ניצחה במלחמה ושהחובש והפצוע מתו והחייל שבא איתו נפצע וניצל כמוהו.

סבא שלי וסבתא שלי כשסבא שלי היה בצבא

תמונה 1

הזוית האישית

גלי: הסיפור ריגש אותי ועד עכשיו לא ידעתי איך הוא נפצע וזאת פעם ראשונה שנחשפתי לסיפור.

מילון

גבעת האם
גבעת האם (נקראת בערבית תל אבו חנזיר) היא גבעה בזלתית הנמצאת במורדות הגולן, בשולי עמק החולה. בדומה לכפר סאלד הנמצא כקילומטר וחצי מדרום, גם הגבעה קרויה על שמה של הנרייטה סאלד, אשר כונתה "אם עליית הנוער".

ציטוטים

”הדבר היחיד שהוא חשב עליו היה שהוא עומד למות ואשתו תתחתן שוב“

הקשר הרב דורי