מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

בת שש עשרה הייתי

הקרב על גבעת התחמושת - ויקיפדיה
הרב הצבאי הראשי, שלמה גורן, תוקע בשופר - ויקיפדיה
מלחמת ששת הימים. פרק מנעורי.

רקע – הקרב על ירושלים במלחמת ששת הימים

בת שש עשרה הייתי:

"בת שש עשרה הייתי במלחמת ששת הימים, (1967) אחרי שלושה שבועות של המתנה מתוחה מול צבאות ערב תרגלנו ירידה למקלטים בעת אזעקה.

שיעור תנ"ך, שירת דבורה "האזינו" – המורה גברת גורדון עומדת על הקתדרא כאשר ללא התראה נשמע לפתע צרור ירי מרגמה שהתחיל את המלחמה על ירושלים. הגברת גורדון נתקפה בפאניקה היסטרית והחלה לצעוק לעבר התלמידות "האזינו!!! האזינו!!! האזינו!!!" כאשר נכנס מורה מבוהל והורה לנו לרדת במהירות למקלט.

כאשר כל תלמידות בית הספר הצטופפו במקלט הצלחתי להתחמק ולחזור לכיתה את הטרנזיסטור כדי שאכל לעקוב אחרי האירועים. ברקע נשמעו קולות נפץ ומלחמה. אבי יוסף הגיע לאסוף אותי על הקטנוע שלו. הייתי אחרונה בשרשרת הפינוי אחרי שהוא אסף את הסבים שלי ואת אימי שהיו תקועים באתרים שונים בירושלים.

ההפגזה הארטילרית הירדנית על ירושלים הייתה בעיצומה. את הדרך לבית וגן, אני מאחורי אבי רכובים על קטנוע, נוסעים במהירות במעלה שדרות הרצל, תחת התקפה כבדה. אבי נסע להדסה עין כרם כעבודה כאח.

המלחמה על ירושלים גבתה חיי אדם ופציעות של חיילים שנלחמו בגבעה הצרפתית, גבעת המבתר, ארמון הנציב… שפונו לבית החולים הדסה.

אחרי יום במקלט החלטתי להגיע להדסה בכוחות עצמי להתנדב.

עברתי חוויות קשות וראשוניות של פציעה, כאב, מוות והישרדות".

מימין לשמאל: הרמטכ"ל יצחק רבין, שר הביטחון משה דיין ואלוף פיקוד המרכז עוזי נרקיס נכנסים לעיר העתיקה בירושלים דרך שער האריות לאחר הקרב על ירושלים – ויקיפדיה

תמונה 1

 

הזוית האישית

הילה בלנק מתעדת את סיפור חווית מלחמת ששת הימים של מיקי לבני.

מילון

הקרב על ירושלים במלחמת ששת הימים
הקרב על ירושלים במלחמת ששת הימים התחולל ב-72 השעות הראשונות של המלחמה, בין הלגיון הירדני ובין צה"ל. המטרה העיקרית של צה"ל בהגנה על ירושלים הייתה מניעת נפילת מובלעת הר הצופים בידי ירדן, ומניעת מחטפים[א] ירדניים בשטחה של ישראל.

קתדרא
במת המרצה.

ציטוטים

”"האזינו!!! האזינו!!! האזינו!!!"“

הקשר הרב דורי