מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

בת מצווה וחתונה ביחד…

אודל וסבתא מזל בטקס בר המצווה בכותל
סבתא מזל כשהייתה צעירה יותר
החתונה שנקבעה כבר בגיל 12

סבתא מזל מספרת שנולדה במרוקו בשנות הארבעים, גדלה באזור של כפרים והחיים היו מאוד פשוטים, למשל היא מספרת על הילדות שהיו מתרחצות בנהר שהיה קצת מרוחק מהבית. אמא שלה הייתה שולחת אותה לכבס את הבגדים בנהר ולהביא גם מים. בבית לא היה חשמל השתמשו עם נרות, אבל היו חיים של שמחה והיו מסתדרים יפה. המשפחות היו מגובשות וכל שמחה שהייתה במשפחה הייתה נמשכת לשבוע.

כסבתא הגיעה להיות נערה מתבגרת בגיל 12 שנים היא זוכרת שכבר שמעה דיבורים על איך בוחרים לה חתן. היה הרבה כבוד ופחד מההורים שכל מה שבחרו לה זה בסדר ולא יכלה להתנגד. היא מספרת שחיתנו אותה בגיל 14/15 בערך, אבל עדיין נשארה אצל ההורים בבית. בגיל 17 עברה להתגורר עם משפחת הבעל באותו בית שהיה במרחק הליכה לבית ההורים שלה כך שהיה קשר שבועי.

סבתא מספרת שנולדה לה ילדה בגיל 17 שם במרוקו וממש אחרי שנה עלו לארץ. הם הגיעו באניית נוסעים וישר לקחו אותם למעברות בחדרה למשך שלוש שנים. היא זוכרת שלקחו אותם לעבוד בקטיף והתינוקת שלה סימי – נשארה אצל הסבתא.

סבתא סיפרה על חרפים קשים עם בתים שעשויים מפחים וכמו כן גם בתקופת הקיץ היה מאוד חם אבל עם זאת לא התלוננו על כלום.

לאחר שלוש שנים בערך שלחו אותם לגור בדירה בחיפה בעיר התחתית, שם גרו כמה משפחות יחד בצפיפות. היא סיפרה שכל שנה בערך נולדה לה ילד ובסך הכל נולדו תשעה ילדים.

הזוית האישית

אודל: ההשתתפות בתכנית יצר לי מפגש עם סבתא שלא היה לי קודם תמיד סבתא הייתה בשבילי סבתא מזל ופתאום אני חוויתי את סבתא מזל כמזל הנערה שנישאה בגיל צעיר ואחר כך כאם צעירה בגיל 17 ונחשפתי לקשיים שהיו לה כשעלתה לארץ. חשוב לי, להכיר את הסיפור של סבתא שבעצם הוא הסיפור שלי המוצא שלי אומנם נולדתי בארץ אך התרבות המרוקאית היא התרבות והמנהגים שלי מהבית.

מילון

מעברות
מַעְבָּרָה, או בשם הרשמי "יישוב קליטה", הייתה יישוב זמני, במדינת ישראל בשנות ה-50. את הרעיון להקים מעברות העלה לוי אשכול בעת ששימש כראש המחלקה להתיישבות של הסוכנות. המעברות הוקמו לרוב בשולי יישובים ותיקים או ביישובים ערביים נטושים, כדי לספק דיור לעולים שהגיעו בגל העלייה הגדול שלאחר קום המדינה.

ציטוטים

”קשה יש רק בלחם ...וגם אותו אוכלים .“

הקשר הרב דורי