מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

בר מצווה לטובי

סבא טובי
סבא טובי, סבתא ניצה, שחר ושקד
אמו של טובי לימדה אותו לקרוא את הפרשה

טוביה הלר, נולד בשנת 1942, בפרדס חנה, בישראל.
טוביה מספר על ילדותו לשקד
אצלנו בקיבוץ בארות יצחק כשילד היה מתקרב לגיל בר- המצווה היו ההורים מבקשים מאחד החברים בר-סמכא שהיה יודע ללמד את קריאת פרשת השבוע שיכין את בנם לקריאה בשבת הבר-מצווה שלו.
 
תמונה 1
 
 שלט הכניסה לקיבוץ בארות יצחק
 
במקרה שלי השינוי היחידי שהיה הוא שאמא שלי לימדה אותי לקרוא את פרשת השבוע. אמא שלי הייתה תלמידה של מיכאל פרלמן מקבוצת יבנה שלימד אותה וכך היא הייתה יכולה ללמד אותי. כך שהייתי היחידי שלמד לקרוא בתורה מאמא שלו.
לפני הבר מצווה קיבלתי בגדים קצת יותר יפים ממה שהינו הולכים בהם בשבתות רגילות וגם לקחו אותי לצלם לעשות צילום לקראת הבר מצווה. לפני הבר מצווה הייתי צריך לכתוב דרשה על פרשת השבוע שלי "ויחי" (וכמובן שאת הדרשה אמי כתבה).
כשהגיע השבת של בר המצווה כל הדודים שלי מצד אמא שלי באו לקיבוץ. וכשהגיע הזמן בשבת בבוקר קראתי בתורה ובהפטרה בקול נורא יפה וערב (והמשכתי כך במשך 30 שנה).
 
העשרה
קיבוץ בארות יצחק: "הוא קיבוץ דתי במישור החוף, ממזרח ליהוד, בתחום המועצה האזורית חבל מודיעין. הקיבוץ הוקם תחילה בצפון-מערב הנגב, אולם בעקבות נזק רב שנגרם לו במלחמת העצמאות עבר למקומו במרכז הארץ".
 
בר – מצווה: "הוא כינוי ליום ההולדת ה-13 של נער לפי המסורת היהודית, וכן כינוי לנער עצמו שהגיע לגיל 13 (משמעות המילה הארמית "בר" היא "בן"). יום ההולדת מציין את המעבר לבגרות, כחובה לקיים את מצוות הדת. גיל קבלת המצוות של הנער גבוה בשנה אחת מהגיל שבו מגיעה נערה לעול מצוות ("בת מצווה")."
 
תשע"ה

מילון

בר סמכא
אדם בעל מעמד מקצועי הנחשב מומחה בתחומו ושניתן לסמוך עליו ועל ידיעותיו.

קיבוץ בארות יצחק
הוא קיבוץ דתי במישור החוף, ממזרח ליהוד, בתחום המועצה האזורית חבל מודיעין. הקיבוץ הוקם תחילה בצפון-מערב הנגב, אולם בעקבות נזק רב שנגרם לו במלחמת העצמאות עבר למקומו במרכז הארץ

בר מצווה
הוא כינוי ליום ההולדת ה-13 של נער לפי המסורת היהודית, וכן כינוי לנער עצמו שהגיע לגיל 13 (משמעות המילה הארמית "בר" היא "בן"). יום ההולדת מציין את המעבר לבגרות, כחובה לקיים את מצוות הדת. גיל קבלת המצוות של הנער גבוה בשנה אחת מהגיל שבו מגיעה נערה לעול מצוות ("בת מצווה").

ציטוטים

”אם לא עכשיו אימתי? (אם לא עכשיו אז מתי?)“

הקשר הרב דורי