מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

בר המצווה של יערי קוין

יערי קוין עם נכדו עמית
יערי קוין בצעירותו עם אשתו לעתיד
עלייתו המיוחדת לתורה של יערי קוין

שמי עמית, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי. סיפורי עוסק בדרך המיוחדת בה עלה סבי לתורה ברוסיה.

סבי, יערי קוין, היה בתנועת הנוער "פיונרים". בתקופה זו ברוסיה המשטר היה כנגד הדת היהודית. סבי היה צריך ללכת לבית הספר ואז לעלות לתורה ביום שבת. בגלל שסבי למד בשבת, הוא היה צריך ללכת לבית ספר ומיד אחרי שסיים ללמוד הוא הוריד את העניבה האדומה שהייתה חלק מתלבושת תנועת הנוער,  ומהר אחר כך אביו לקח אותו לבית הכנסת.

בגלל שרמת העברית של סבי הייתה אפסית באותה תקופה, ניסו ללמד אותו יידיש בשביל הפרשה, אך ללא הצלחה מרובה… זאת מכיוון שסבי לא ממש התרכז בשיעורים. לכן, אבא של סבי עשה תרגיל: הוא לקח את הפרשה שסבי היה צריך להקריא, וכתב אותה באותיות רוסיות בצורה שתשמע בעברית, ואז כשסבי היה צריך להקריא את הפרשה, הוא לא הסתבך כלל והקריא את הפרשה כאילו ידע עברית מצוין. כמובן שהוא תרגל קודם את הפרשה כמה פעמים בכל זאת.

את כל המחמאות על קריאת הפרשה קיבל אבא של סבי על כך שהצליח ללמד אותו את הפרשה בצורה המיוחדת והמקורית הזו, כי המורה של סבי התייאש ממנו. בסוף סבי זכה גם ב'גשם הסוכריות' הנודע, ובכל המחמאות והאיחולים הטובים. וכך סבי עלה לתורה!

הזוית האישית

סבא יערי: נהניתי מאוד להעביר לנכדי את הידע על המשפחה, היסטוריה והווה. נכדי הפגין רצון אמיתי לדעת על המשפחה.

הנכד עמית: מאוד נהניתי לעבוד ולהכין את הסיפור הזה, לדעתי זה גיבש עוד יותר את הקשר ביני לבין סבי וזה היה מאוד כיף! בנוסף, יצא לי לבקר את סבי וסבתי עוד יותר מהרגיל. למדתי הרבה על סבי ועל עברו וזה היה מאוד מעניין.

מילון

פיונרים
תנועת פיונירים היא תנועת נוער לילדים המופעלת על ידי מפלגה קומוניסטית. בדרך כלל, התנועה כוללת ילדים בגיל בית ספר יסודי - בגיל מבוגר יותר הם עוברים לתנועה הקומוניסטית המיועדת לנערים ולצעירים (בברית המועצות הייתה החברות בקומסומול מוגבלת לגילאי 14-28). בברית המועצות הילדים התקבלו לתנועה בגיל 10-11 והיו חברים עד להגעתם לגיל 14. החל משנות ה-50 של המאה ה-20 היה מקובל שכמעט כל הילדים היו חברים בתנועה. רק ילדים בעלי התנהגות גרועה במיוחד והמסרבים מטעמי דת לא היו חברים בתנועה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”דע מאין אתה מגיע ותשאף להגיע כמה שיותר רחוק בעתיד“

הקשר הרב דורי