מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

בר המצווה של יעקב אזולאי

סבי בבר מצווה של דודי הבכור
סבי בבר מצווה של דודי הבכור
בר המצווה של סבא קוקו (יעקב)

שמי רואי, אספר על בר המצווה של יעקב (אבא של אמי) הידוע בכינוי "סבא קוקו".

סבא קוקו חגג את בר המצווה שלו בשנת 1952, בעיר "אוג'דה" שבמרוקו.  באותן שנים הייתה קהילה יהודית רחבה מאוד במרוקו שהתקבלה בברכה ואהבה, מלך מרוקו מאוד אהב את הקהילה היהודית שהתקיימה שם לכן יהודי מרוקו חיו במעמד מכובד ויכלו לקיים את מנהגיהם ואת המסורת היהודית בלי בעיה בגלל חופש הדת. למרות חופש הדת שהתקיים במרוקו עדיין האירועים התקיימו בצניעות וכמו כן בר המצווה של סבי.

בגיל שמונה אמו של סבא נפטרה וכתוצאה מכך אביו עזב את הבית. יעקב ואחיו גודלו וחונכו על ידי אחותו הבכורה סיסיל. למשפחה של סבי לא היה הרבה כסף, לכן בר המצווה היית מאוד פשוטה וצנועה, סבי עלה לתורה עם משפחתו. שבוע לפני בר המצווה כל נשות המשפחה עמלו לילה ויום להכנת העוגיות, העוגות והממתקים לכבוד בר המצווה והתרגשות הייתה גדולה. במהלך הכנת העוגיות השמחה הייתה רבה, הייתה אווירה של אירוע גדול, הנשים היו שרות, רוקדות ומצהללות ("קולולולולו", למי שלא הבין..). לאחר העלייה לתורה כל המשפחה, השכנים והחברים התכנסו בבית הכסת כדי לחגוג ולשמוח.

הזוית האישית

רואי: נהניתי להשתתף בתכנית. לא ידעתי שאמו של סבי נפטרה בגיל כל כך צעיר.

מילון

צהלולים
קולות גבוהים ומסולסלים המופקים בעזרת נענוע מהיר של הלשון לשם הבעת שמחה. הצהלולים נהוגים בעיקר בקרב נשים מעדות המזרח, בשמחות ובאירועים מיוחדים, ובקרב נשים ערביות גם כן לאות שמחה ושמחות. (ויקיפדיה)

אוג'דה
(בערבית: وجدة), עיר בצפון-מזרח מרוקו, ששוכנת צמוד לגבול עם אלג'יריה. העיר בעלת אוכלוסייה של כ-600 אלף תושבים נכון ל-2010, והיא המרכז של מטרופולין בת למעלה ממיליון תושבים. העיר היא מקום הולדתו של נשיא אלג'יריה לשעבר, עבד אל-עזיז בותפליקה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”אם ה' יתן לי אני אתן, הוא רוצה לתת אבל אין לו מאיפה“

”שבוע לפני בר המצווה כל נשות המשפחה עמלו לילה ויום להכנת העוגיות, העוגות והממתקים והתרגשות הייתה גדולה“

הקשר הרב דורי