מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

בר המצווה שלא נחגגה

סבא אלברט בחדר האוכל
בית הספר עמל הרב תחומי עמק חרוד
חשוב לעלות לתורה - בכל מצב

זהו סיפורו של סבא שלי, אלברט אלי, המשתתף בתכנית הקשר הרב דורי בשנת תשפ"א. סבא משתתף בתכנית יחד איתי, אביב גרזון, הנכד המתעד אותו. סבא סיפר לי על ילדותו, ועל מסיבת בר המצווה שלו, שלא נחגגה:

אלברט גדל בקהיר במשפחה גדולה, הוא היה הבן הראשון. בתקופה בה אלברט היה ילד, הוא אהב לשחק במשחקים דמיוניים, בגלל שבאותה  התקופה לא היו הרבה משחקים, ובוודאי שלא מסכי מחשב, טלפון או טלויזיה. הילדים המציאו לעצמם משחקים ומצבים, ואמנם לא היה להם הרבה מבחינה חומרית, אבל היה אז הרבה יותר שימוש בדמיון.

לאבא של סבא אלברט הייתה קונדיטוריה – שהייתה אחת מהגדולות ביותר בקהיר, הוא היה קונדיטור.

מסיבת בר המצווה שלא התקיימה

אבא של אלברט חלה במחלת לב ממש מעט זמן לפני שאלברט הגיע לגיל 13. בגלל שאבא שלו חלה אז לא התאים לחגוג לו בר מצווה, לכן לא קיימו מסיבה גדולה. בסביבות גיל 14 אבא שלו מת ממחלת הלב, למרבה הצער.

למחרת, כשהמשפחה קמה מהשבעה, בן הדוד מוריס אמר לאלברט שזה חשוב לעלות לתורה, בכל מקרה ובכל סוג של נסיבות. מוריס לקח את אלברט לבית הכנסת הגדול בקהיר ואלברט עלה לתורה למרות שהוא לא התכונן לזה בכלל ולא הבין מה הוא קורא. משם המשיך באוטובוס לבית הספר.

מאוחר יותר סבא אלברט ומשפחתו עלו לישראל. סבא נקלט במערכות כאן בארץ, בצבא סבא אלברט הדריך חיילים.

סבא אלברט טס לחו"ל בפעם הראשונה בגיל 45, בעבר לא היו טסים תכופות כפי שעושים כיום. הוא זוכר את החוויה כמרגשת, ונהנה לטייל בעולם.

הזוית האישית

הסיפור תועד במסגרת תכנית הקשר הרב דורי. התכנית נערכה בבית הספר הרב תחומי עמק חרוד בעין חרוד מאוחד, התשפ"א, בהנחיית המורה המובילה שיראז דראושה.

מילון

בית הכנסת שער השמיים בקהיר
שער השמים הוא בית הכנסת הראשי בקהיר. בית כנסת זה הוא היחיד בקהיר שפעיל באופן רשמי, ובחלק מהשבתות והחגים נערכות בו תפילות. בית הכנסת הוא בית כנסת ספרדי. הוא ממוקם ברחוב עדלי 17, לא רחוק ממרכז העיר. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”מוריס לקח את אלברט לבית הכנסת הגדול בקהיר ואלברט עלה לתורה למרות שהוא לא הבין מה הוא קורא“

”לסבא רבא שלי הייתה קונדיטוריה מהגדולות בקהיר“

הקשר הרב דורי