מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ברניצקי 4 ראשון לציון

השכנים בברניצקי 4
הבית של משפחת בורשטיין
בעיר יפה בין פרדסים ושדות עומד מגדל בן 4 קומות, ומי גר בבניין?

בתחילת שנות ה-70 בעיר ראשון לציון נעקרו פרדסים ובמקומם בנו רחובות, אחד מהם הינו רח' ברניצקי (נתן ברניצקי). עבור דיירי ברניצקי 4 זה לא רק רחוב, ברניצקי 4 הוא "מושג", הוא כל מה שהיינו פעם. כל מה שחלמנו כשהיינו צעירים. לבניין התקבצו ובאו 12 משפחות צעירות ברובן שזה לא מכבר נישאו חלקן עם ילדים וחלקן עדיין לא. בניין בן 4 קומות ללא מעלית כמובן, מקלט שהפך עם השנים ל"מועדון" כשאליו הוכנס כלאחר כבוד שולחן פינג-פונג שנקנה בכסף משותף, ולכבוד הטורנירים אף נרכשו סווטצ'רים עם קפושון בצבע אחיד לכל המשתתפים.
 
ומי בבניין גר? ובכן: בקומה א' בדלת הראשונה שבמעלה המדרגות גרה לה משפ' אדיר רחל ובובי (מאיר) שנסו על נפשם מקרית שמונה מפני הקטיושות. לרחל ובובי באותה העת בת אחת ושמה טל, לאחר מכן נולדה אפרת. כמה צעדים בהמשך המסדרון גרה לה משפ' בורשטיין פסי ורפי, הזוג הצעיר ביותר בבניין שכולם חשבו בתחילה שהם בכלל אחים שבאו לגור עם הוריהם. לרפי ופסי שהגיעו מגלות תל-חנן וגבעתיים נולדה הבת שירי ואחריה גם ניר. מול הדלת במרחק פסיעה, גרה לה משפ' גינת רחל ומוקי (יהודה). הם גלו מחולון. לרחל ומוקי שני ילדים, טל הבכורה ושי הצעיר. משפ' גינת מאגדת סביבה את כל השכנים אם עולים ואם יורדים, חוזרים ממסיבה או בדרך אליה, תמיד עוצרים להגיד שלום בבית משפ' גינת. בקומה השנייה, גרה משפ' רוזמן המבוגרים בחבורה ועוד שני זוגות שכנים שלא השאירו זיכרון או חותם. בקומה השלישית גרה משפ' הלפרין ניצחה ומנחם, להם שני בנים יואב ואבישי. פסי וניצחה הן החברות הכי טובות. ואנחנו מגיעים למשפ' טלמור מוטי ותיקי, הזוג הכי יפה בחבורה, ולהן שתי בנות, איילת וזוהר. מול דלתם גרים אלברט וגרציה, שהופכת למעין אמא של כולן בשל גילה ונסיונה. בקומה הרביעית גרה משפ' גרוס איציק ואתי, תושבי גבעתיים לשעבר, שלא מפסיקים לחלום (ובסופו של דבר גם מגשימים) על חזרה לגבעתיים. לאתי ואיציק שני בנים אבירם ועמית. לכולנו אותה המטפלת ג'אנט, שגומרת לטפל באחד ומיד עוברת ליולדת האחרת.
 
ביום הכיפורים כולם הולכים לאותו בית כנסת, חוזרים ומתכנסים בבית משפ' גינת כמובן. סוכות הוא החג שבו מקימים סוכה, חשמל נלקח ממשפ' אדיר, קישוטים מכינים כולם וגרציה מביאה ממתק עשוי שכמותו רק היא להכין. שירי, זהר ואבירם הם בני אותו גיל, יחד הולכים לגנים ולביה"ס, ארוחות ערב משותפות מדי ערב בביתו של האחר. פורים, התחפושות עוברות מיד אל יד ומשכן לשכן. מסיבות הפורים של המבוגרים הופכות לשם דבר, מתחפשים ומשחקים.  משחקי קלפים אחת לשבוע שתמיד נגמרים בסטייקים של דובצ'ק. עם השנים המשפחות גדלות והדירות קטנות ומתחילה תזוזה. עם כל משפחה שעוברת, הלב נחמץ. אחרונים לעזוב הם רחל ומוקי גינת. כך חלפו להם 40 שנה שבמהלכן חיתנו והפכו לסבים וסבתות. כולם מלבד משפ' אדיר עזבו את העיר. אבל…..גם היום אם זה בעצב או אם בשמחה, משפ' ברניצקי שומרת על הגחלת והקשר  נמשך והחברות לעולם נשארת.          

מילון

נתן ברניצקי
עלה מרוסיה לארץ ישראל, התיישב בירושלים ועבר עם משפחתו לראשון לציוןץ קנה אדמה ובנה את ביתו ובחצר הבית הקים מסגריה. לקח חלק בפעילות הציבורית במושבה.

ציטוטים

”...גם היום בעצב או בשמחה משפחת ברניצקי שומרת על הגחלת, הקשר נמשך והחברות לעולם נמשכת“

הקשר הרב דורי